| کد خبر: 174436 |

مدیرعامل یک شرکت تعمیر و نگهداری به حمل و نقل:

◄ ایمنی هواپیماها در مخاطره است

مدیرعامل یک شرکت تعمیر و نگهداری هواپیما با ابراز نگرانی از به مخاطره افتادن ایمنی هواپیماها، عنوان کرد: مشکل خرید قطعه مدت‌هاست که وجود دارد اما در طی یکی دو ماه اخیر این موضوع تشدیدتر شده است.

تین نیوز

مشکلات ارزی این روزهای شرکت‌های هواپیمایی تنها به کاهش سفرهای هوایی ختم نشده است و ایرلاین‌ها هم‌اکنون با مشکلات بسیاری جدی در زمینه تعمیر و نگهداری و عدم تامین قطعه مواجه شده‌اند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این موضوع بهانه‌ای شد تا گفتگویی با بهمن افتخاری، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره گروه مهندسی و تعمیرات هواپیما شرکت پارسه فناوری هوایی داشته باشیم و از وی در خصوص آخرین وضعیت شرکت‌های فعال در حوزه تعمیر و نگهداری سوال کنیم.

او در این گفتگو تاکید می‌کند که شرکت‌های هواپیمایی به دلیل عدم نقدینگی توانایی خرید قطعه را ندارند و این مشکل در یکی دو ماه اخیر تشدید شده است؛ از همین‌رو باید گفت، متاسفانه ایمنی در هواپیماها بسیار با مخاطره روبه‌رو است.

همان‌طور که می‌دانید مشکلات ارزی شرکت‌های هواپیمایی، اخیرا تاثیر بسیار زیادی در کاهش سفرهای هوایی داشته است، لطفا توضیح دهید که تاثیر مشکلات ارزی ایرلاین‌ها به چه میزان در بخش تعمیر و نگهداری هواپیما مؤثر بوده است؟

مشکلات ارزی در حوزه تعمیر و نگهداری صنعت هواپیمایی در دو بخش تامین قطعات و تعمیر بسیار تاثیرگذار بوده است. در حال حاضر امکان تامین قطعه در صنعت هواپیمایی با نرخ دلار 17‌هزار تومان ممکن پذیر نیست.

مشکل تامین قطعه به چه میزان به روی اقتصادی بودن هواپیما تاثیرگذاشته است؟

در حال حاضر هواپیما تا آن‌جایی که می‌تواند پرواز می‌کند اما بعد از بروز مشکل و یا نقص فنی به دلیل عدم تامین قطعه موردنیاز، هواپیماها به‌ناچار یکی پس از دیگری زمین‌گیر و امکان ادامه فعالیت برای هواپیما وجود نخواهد داشت.

به‌طور دقیق می‌توانید بگویید از چه تاریخی شرکت‌های هواپیمایی، دیگر امکان خرید قطعه دیگر برایشان فراهم نبوده است؟

مشکل خرید قطعه مدت‌هاست که وجود دارد اما در طی یکی دو ماه اخیر  این موضوع تشدید شده است. چندی پیش که ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا از تشدید هر چه بیش‌تر تحریم‌ها علیه ایران سخن گفت و اعلام کرد که 14 نوامبر یعنی 13 آبان موج جدید تحریم‌ها علیه ایران آغاز خواهد شد. شرایط به‌نوعی سخت‌تر شد از همین‌رو لازم است که شرکت‌های هواپیمایی در ایران حمایت شوند تا صنعت حمل‌ونقل هوایی بتواند با تمام مشکلات به روی پای خود بیاستد.

این موضوع چه زمانی محقق خواهد شد؟

 صنعت هوایی ایران تا زمانی که بتواند روی پای خود بایستد و درآمد و هزینه خود را متناسب کند زمان زیادی لازم است از همین‌رو دولت نباید در این مدت از بخش خصوصی به‌ویژه ایرلاین‌ها چشم‌پوشی کند.

متاسفانه یکی از اصلی‌ترین مشکلات در صنعت هواپیمایی ایران این است که هزینه‌های زیرساختی در نرخ‌ها و قیمت‌ها لحاظ نشده است.

آیا اخیرا هواپیماهایی برای تعمیر به شرکت‌های تعمیر و نگهداری شما ارسال شده است که به دلیل عدم تامین قطعه زمین‌گیر شده باشد؟

بله موارد زیادی بوده که در یکی دو ماه اخیر این مشکلات شدیدتر شده است.

اصلی‌ترین قطعه‌ای که خرید آن در حال حاضر برای شرکت‌های تعمیر و نگهداری و ایرلاین‌ها بسیار سخت شده، کدام است؟

اصلی‌ترین قطعه موتور هواپیما است که تامین آن شرایط بسیار سختی را به دنبال دارد.

حتی ایرلاین‌ها با دور زدن تحریم‌ها هم نتوانسته‌اند آن را تهیه کنند؟

خیر، ایرلاین‌ها به دلیل عدم نقدینگی توانایی خرید موتور هواپیما را ندارند. خرید موتور هواپیما به دلیل بسیار موارد ازجمله سریال نامبر، بسیار زمان بر و پیچیده شده است.

گرانی قیمت ارز و عدم دسترسی آسان به قطعه به چه میزان به روی کاهش ایمنی در هواپیما تاثیر می‌گذارد؟

متاسفانه ایمنی در هواپیما بسیار با مخاطره روبه‌رو است. اگر خدایی نکرده یک ایرلاین علی‌رغم این‌که بازرسان آن بدانند که موتور آن ایرادی دارد و به هواپیما اجازه پرواز بدهند و در نهایت به آن اجازه پرواز بدهند خسارات جبران‌ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.