| کد خبر: 216858 |

◄ یک راهکار برای جلوگیری از سوانح ریلی

یک کارشناس حمل و نقل، برخورد قاطع با کوتاهی‌هایی که ممکن است در دراز مدت موجب بروز سوانح ریلی شود را ضروری دانست.

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل، برخورد قاطع با کوتاهی‌هایی که ممکن است در دراز مدت موجب بروز سوانح ریلی شود را ضروری دانست.

به گزارش تین نیوز، سعید قصابیان این مطلب را در بخش نظرهای کاربران تین نیوز بیان کرد و افزود: اگر قبل از سانحه، مشکلات کشف و با آنها برخورد شود، «اقدام پیش‌گیرانه» و اگر بعد از بروز سانحه این کار را انجام شود «اقدام اصلاحی» صورت گرفته است که معلوم هم نیست موثر واقع شود.

وی اظهار کرد: تخلفاتی و قصوری که پتانسیل ایجاد سانحه دارند، الزاماً به سانحه منجر نمی‌شوند مگر چند درصد از آن‌ها.

او افزود: بنابراین برای پیشگیری از وقوع حوادث ریلی باید به همین تخلفات و قصور کوچک (با پتانسیل ایجاد سانحه) توجه خاص کرد که عموماً به‌دلیل این‌که منجر به سانحه نشده‌اند حتی گزارش هم نمی‌شوند.

این کارشناس عنوان کرد: یکی از عوامل سانحه زا، کوتاهی در بازدید روزانه از خط است. این کوتاهی ممکن است ماه‌ها ادامه داشته باشد و هیچ سانحه‌ای رخ ندهد اما اگر به‌دنبال پیشگیری از سانحه هستیم باید با این کوتاهی‌های کوچک هم، محکم برخورد شود.

وی بیان کرد: اگر قرار است امتیازات سازمانی کسانی که اشتباه و تخلف آنها موجب آسیب مالی و حیثیتی به راه‌آهن شده، سلب شود این کار باید قبل از سانحه انجام شود نه بعد از آن، اگر قبل از سانحه کشف و برخورد شود «اقدام پیش گیرانه» و اگر بعد از بروز سانحه این کار انجام شود، «اقدام اصلاحی» صورت گرفته و معلوم هم نیست خیلی موثر واقع شود.

قصابیان بر لزوم سرکشی از نواحی تاکید کرد و گفت: اگر در این سرکشی‌ها مشخص شد برای مثال پیچ پابند شل است می‌توان بلافاصله امتیازات سازمانی کسانی که اشتباه و تخلف آنها زمینه‌ساز سانحه است را سلب کرد.

به گزارش تین نیوز، سعید رسولی مدیر عامل شرکت راه‌آهن ٢٩ اردیبهشت ماه در جلسه فوق العاده ستاد ارتقای ایمنی این شرکت گفته بود: از این پس در صورت وقوع سانحه، با همه عوامل و سطوح مدیریتی آن مناطق برخورد شده و امتیازات سازمانی کسانی که اشتباه و تخلف آنها موجب آسیب مالی و حیثیتی به راه‌آهن شود، سلب خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • احمد 3 0

    ""اگر قرار است امتیازات سازمانی کسانی که اشتباه و تخلف آنها موجب آسیب مالی و حیثیتی به راه‌آهن شده، سلب شود این کار باید *قبل از سانحه انجام شود! نه *بعد از آن""
    با درود
    در صورت امکان، در مورد این جمله نویسنده محترم متن، توضیح داده شود:
    یعنی قبل از آنکه یک راه آهنی _ سانحه بدهد_ او را تنبیه و مواخذه کنیم؟
    از کجا بدانیمکه او قرار است بزودی سانحه بدهد؟ قصاص قبل از جنایت کنیم؟ که *پیشگیری کرده باشیم؟چون پیشگیری مقدم بر اصلاح و درمان است _ ایا می توانیم قبل از سانحه ای ، ( طبق این پاراگراف) مسببین آنرا تنبیه نماییم؟
    چگونه؟

    • سعید قصابیان 0 0

      با سلام حضور جناب احمد.
      احتمالا متن را با دقت مطالعه نکرده اید، شاید هم کلام بنده خوب منتقل نشده.
      بعضی از خطاها هستند که زمینه ساز سانحه هستند.مثلا عدم انجام کامل بازدید قطار.اگر مشاهده کردیم که قطار بدون آزمایش ترمز یا با شیر بسته یا بدون کفشک ترمز ویا با فنر شکسته یا بدون گریس کافی در جعبه یا چرخ تیز شده اعزام شد باید عکس العمل جدی نشان بدهیم و مامور( و مافوق مامور) را بابت کوتاهی تنبیه کنیم. چه سانحه بدهیم و چه ندهیم .این قصاص قبل از جنایت نیست ، این قصاص بعد از مشاهده ی سهل انگاری در انجام وظیفه است. وظیفه ای که مستقیما بر ایمنی سیر اثر میگذارد.