| کد خبر: 238315 |

اجرای ۱۵ درصد برنامه نهضت ملی مسکن در بافت‌های فرسوده

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از احداث ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده ظرف ۲ سال ذیل طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از احداث ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده ظرف ۲ سال ذیل طرح نهضت ملی مسکن خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سید محمد آئینی درباره برنامه‌های دولت در خصوص بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار کرد: آنچه برای شرکت بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده این است که در ۲ سال زمینه نوسازی ۳۰۰ هزار واحد فرسوده را فراهم کنیم.

وی افزود: ۱۵ درصد برنامه نهضت ملی مسکن در داخل بافت‌های فرسوده انجام می‌شود به این معنا که بازآفرینی شهری فضا را فراهم کند تا مردم وارد این جریان شوند و روند نوسازی بافت‌ها تسریع شود.

۲ ساله ۳۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده ساخته می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی برنامه شرکت بازآفرینی شهری را حمایت از فرآیند نوسازی سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده عنوان و تصریح کرد: با این برنامه، ظرفیت تولید مسکن در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی شکوفا شود.

یک سوم جمعیت ایران در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند

وی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد از محدوده‌های شهری را بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی اشغال کرده است؛ به طور متوسط ۳۰ درصد جمعیت شهری در بافت‌های ناکارآمد زندگی می‌کنند.

آئینی این برنامه را ذیل نهضت ملی مسکن دانست و درباره تکالیف قانونی مندرج در قانون برنامه ششم توسعه یادآور شد: تکلیف برنامه ششم توسعه مبنی بر نوسازی سالانه ۲۷۰ محله و ۱۰ درصد از بافت‌های فرسوده را در دستور کاری داریم و قرار است ذیل نهضت ملی مسکن، به اجرای تکالیف قانونی در برنامه ششم توسعه برسیم.

دولت فقط مالک نیم درصد بافت‌های فرسوده است

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: باید به این نکته هم توجه داشت که مالکیت واحدهای مسکونی در بافت‌های فرسوده در اختیار مردم است و دولت مالکیتی بر آنها ندارد؛ میزان مالکیت مردم بر بافت‌های فرسوده بیش از ۹۹.۵ درصد است.

وی با تأکید بر اینکه قانونا امکان ملزم کردن مردم به نوسازی املاک شخصی آنها وجود ندارد، بیان کرد: ما در بازآفرینی شهری به عنوان نماینده دولت در نوسازی بافت‌های فرسوده، باید بستر نوسازی بافت‌های فرسوده را فراهم کنیم تا خودِ مالکان راغب باشند سالانه ۱۰ درصد از بافت‌ها را نوسازی کنند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، دولت می‌بایست بسته‌های تشویقی، حمایتی و مشوق‌های مالی-تسهیلاتی و فنی را فراهم کند تا مالکان واحدهای مسکونی واقع در بافت‌های فرسوده به نوسازی ترغیب شوند.

ظرفیت نوسازی بافت‌های فرسوده فراهم است

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: مدعی هستیم این بستر را فراهم کرده‌ایم و این ظرفیت وجود دارد تا مالکان واحدهای فرسوده نسبت به نوسازی اقدام کنند.

وی تصریح کرد: طبق ماده ۵۹ قانون برنامه ششم باید سالانه حداقل ۱۰ درصد از بافت فرسوده شهری مرمت و احیا شود و این امر با ارائه بسته‌های تشویقی و تسهیلات مناسب محقق خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه در راستای نهضت ملی مسکن باید تولید را به محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری راهبری و هدایت کنیم، گفت: تلاش بر این است ظرف دو سال آینده، تولید ۳۰۰ هزار واحد مسکونی در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری را به سرانجام برسانیم.

خانه‌های حاشیه نشینان را سنددار می‌کنیم

وی اهمیت بالای توجه به آموزش، توانمندسازی و مهارت‌آموزی ساکنان در محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری زا یادآور شد و افزود: هدف ما این است که با سنددار کردن واحدهای مسکونی واقع در محلات حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی، سرمایه‌های آنان را به چرخه اقتصادی شهر برگردانیم و ساکنان این مناطق را به نوسازی واحدهایشان ترغیب کنیم.

آئینی اضافه کرد: برنامه منسجمی برای توسعه و تحول اجتماع محور ۲ هزار و ۲۰ محله در سطح بسیار وسیع در حوزه بازآفرینی شهری تنظیم شده که به زودی اعلام و اجرایی خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.