| کد خبر ۳۰۴۶۵۸
کپی شد

۷۰ کیلومتر از خط ریلی رشت - آستارا تملک شد

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: تاکنون ۷۰ کیلومتر از خط ریلی رشت -آستارا به عنوان حلقه نهایی کریدور بین المللی شمال - جنوب تملک شده است و این عملیات با قدرت همچنان ادامه دارد.

۷۰ کیلومتر از خط ریلی رشت - آستارا تملک شد
تین نیوز |

جبارعلی ذاکری پروژه راه آهن رشت آستارا را بخش حیاتی و حلقه مفقوده کریدور بین المللی حمل و نقل شمال به جنوب عنوان و اظهار کرد: این خط ریلی نقش بسیار مهم و کلیدی در اتصال ترانزیتی ایران به منطقه قفقاز، روسیه و مناطق اسکاندیناوی و اروپا دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، به گفته وی هر هفته بیش از سه کیلومتر از مسیر ریلی رشت - استارا تملک شده و آزاد سازی می شود.

ذاکری با تاکید بر اینکه دولت، وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با جدیت و حساسیت ویژه ای این طرح را دنبال کرده و اجرایی می کند، افزود: پیش بینی می شود ظرف ۲ تا سه ماه آینده شرکت پیمانکار مورد نظر این پروژه مهم اقتصادی کشور و منطقه را زیر عملیات اجرایی ببرد.

وی یادآور شد: شرکت پیمانکاری مزبور اکنون در حال نمونه برداری و گمانه زنی ها برای انجام آزمایشات ژئوتکنیکی زمین و نیز بررسی های علمی و فنی زیرسازی خط ریلی است که امیدواریم با اتمام تملک کامل این مسیر، فاز اجرایی آن به زودی و بلافاصله شروع شود.

ذاکری با اشاره به سفر اخیر خود به کشورهای روسیه و بلاروس، محور اصلی مذاکرات صورت گرفته با مقامات راه آهن این ۲ کشور را تمرکز بر اجرا و اتمام کریدور شمال- جنوب به عنوان یکی از بزرگترین پروژه های ریلی کشور و منطقه عنوان و اضافه کرد: طرف های مقابل نیز به دلیل شرایط جدید منطقه و جنگ اوکراین به شدت علاقمند به بهره برداری از این خط ریلی هستند.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط موجود منطقه و حوزه قفقاز، ارتباطات ریلی و باری روسیه و بلاروس جز از طریق کریدور شمال - جنوب ممکن نیست و تنها از این طریق است که آنها می توانند به دریاهای آزاد راه پیدا کنند که با توجه به تهدیدات امنیت دریایی مسیر ایران بهترین و امن ترین مسیر به شمار می رود.

ذاکری مذاکرات با طرف های روسی برای فعال سازی کریدور شمال جنوب را بسیار مفید و موثر دانست و گفت: حلقه مفقوده این مسیر خط ریلی رشت - آستارا است که باید تلاش شود در سریع ترین زمان ممکن این مسیر به بهره برداری رسیده و از منافع سرشار اقتصادی آن ایران اسلامی استفاده کند.

 

۷۰ کیلومتر از خط ریلی رشت - آستارا تملک شد
" جبارعلی ذاکری" مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران

 

وی اظهار کرد: مقامات روسی به شدت علاقمند به انتقال بار از طریق ایران به مرز هرات را دارند و طرف های بلاروس نیز مشتاق انتقال محصولات کشاورزی به خصوص غلات به مرز پاکستان هستند که با اتمام خط ریلی رشت - آستارا این امکان محقق می شود.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ارایه راهکارهایی برای افزایش حجم تبادلات باری، تعرفه های مشترک، تخفیف های طرفینی و مذاکره با سایر کشورهای در مسیر کریدور شمال - جنوب را از محورهای مهم مذاکرات خود با مقامات راه آهن ۲ کشور روسیه و بلاروس عنوان کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.

  • کارشناس راه آهن پاسخ

    آقای دکتر ذاکری که اینقدر از خط رشت به آستارا حمایت می کنید شما استاد انشگاه هستید ،شما تحلیل را خوب بلد هستید واقعا این منافعی که بر میشمرید در این خط گران وجود دارد؟
    خطی که با واسطه به روس ها وصل است آنهم واسطه ای به نام کشور آذر بایجان که هیچ تعهدی نداده که در حمل بار در این محور همکاری کند بخواهد همکاری میکند و نخواهد نمی کند؟
    حلقه ای که کنترلش دست کشوری باشد که در هیچ قرارداد استراتژیکی با کشور ما همسو نیست آیا درست است؟
    تخریب طبیعت را اصلا مطرح نمی کنم ،نبودن بار را مطرح نمی کنم،گلوگاه های مسیر بماند!