لامبورگینی که با میورا در دهه ۶۰ رقیب جدی فراری شد، امروز زیرمجموعه فولکس واگن است و با پروژه «Direzione Cor Tauri» وارد عصر هیبرید و خودروهای تمام برقی می شود. مدل هایی مثل Revuelto، Urus SE و لانزادور مسیر نوینی را برای میراث فروچیو لامبورگینی رقم می زنند.
کمتر کسی نام ابرخودروی لامبورگینی را نشنیده و عاشق آن نشده است. خودرویی زیبا، سریع و گران قیمت که بسیاری تنها عکسش را دیده اند، اما همچنان دلباخته اش هستند. با این حال، شاید در مقایسه با کسانی که خودروهای لامبورگینی را می شناسند، کمتر کسی نام فروچیو لامبورگینی، بنیان گذار این شرکت را شنیده باشد.
فروچیو لامبورگینی، مهندس ایتالیایی، در ۲۸ آوریل ۱۹۱۶ به دنیا آمد. او در سال ۱۹۴۸ با تأسیس کارخانه خود به ساخت تراکتور مشغول شد و با نوآوری هایش به سرعت به یکی از برترین سازندگان تراکتور در آن سال ها تبدیل گردید.
پس از خرید یک خودروی فراری و تجربه رانندگی با آن، فروچیو متوجه شد که جعبه دنده این خودرو عملکردی خشن دارد و با روح لطیف و ظریف فراری در تضاد است. در آن زمان او نوعی جعبه دنده برای تراکتورهایش طراحی کرده بود که از عملکردی نرم و دقیق برخوردار بود. همین موضوع او را بر آن داشت تا مشکل را با انزو فراری، بزرگ ترین نام دنیای خودروهای اسپرت، در میان بگذارد.
اما فراری پس از شنیدن انتقاد لامبورگینی به شدت عصبانی شد و با توهین به او گفت:
«تو همان تراکتورهایت را بساز، نیازی نیست به من یاد بدهی چگونه خودروی اسپرت بسازم.»
لامبورگینی از این برخورد خشمگین شد، به کارخانه بازگشت و اعلام کرد که دیگر سفارش جدیدی برای تراکتور نپذیرند. او تصمیم گرفت از این پس به جای تراکتورسازی، خودروهای اسپرت تولید کند.
اولین خودروی اسپرت او با نام 350 GTV در سال ۱۹۶۳ تولید شد و به سرعت به عنوان یک خودروی اسپرت ۱۲ سیلندر محبوب شناخته شد.
یک سال بعد مدل 350 GT عرضه شد و در سال ۱۹۶۶ مدل برتر 400 GT معرفی گردید که تنها در همان سال ۱۲۰ دستگاه از آن به فروش رسید.
با معرفی لامبورگینی میورا در همان سال، این برند به رقیب جدی فراری تبدیل شد. میورا خودرویی با موتور عقب و دیفرانسیل عقب بود که در برخی نسخه ها تا سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسید. این خودرو همچنان یکی از شاهکارهای صنعت خودرو و محبوب ترین خودروهای اسپرت تاریخ محسوب می شود.
فروچیو لامبورگینی تا سال ۱۹۷۲ شخصاً مدیریت شرکتش را بر عهده داشت و در سال ۱۹۷۴ به دلیل کهولت سن و علاقه به زندگی آرام، از صنعت کناره گیری کرد. او به املاکش با نام «لا فیوریتا» در کنار دریاچه ترآسیمِنو در مرکز ایتالیا رفت و با اشتیاق به کشاورزی، تولید شراب، شکار و طراحی زمین گلف پرداخت.
در سن ۵۸ سالگی صاحب دختری به نام پاتریزیا شد. پسرش تونینو نیز برند پوشاک و لوازمی با نام Tonino Lamborghini را پایه گذاری کرد و حتی یک خودروی میکروالکتریکی به نام Town Life طراحی نمود. پاتریزیا نیز مدیریت تاکستان و برند شراب خانوادگی را به دست گرفت.
فروچیو در ۲۰ فوریه ۱۹۹۳ بر اثر حمله قلبی در بیمارستان سیلوتّزینی در پرودژیا درگذشت و در آرامگاه روستای رِناتزو به خاک سپرده شد. امروز ۱۰۹ سال، ۳ ماه و ۱۷ روز از سالروز تولد این اسطوره می گذرد.
۱۹۷۴: فروش به ژرژ-هنری رُسّتی و رنه لایمر
۱۹۷۸: ورشکستگی
۱۹۸۴: بازسازی توسط برادران میمران
۱۹۸۷: فروش به شرکت آمریکایی کِرایسلر (Chrysler)
۱۹۹۴: انتقال به سرمایه گذاران مالزیایی (Mycom Setdco) و اندونزیایی (V’Power Corporation)
۱۹۹۸: واگذاری به گروه فولکس واگن از طریق زیرمجموعه آئودی (Audi AG)
این تغییر باعث ثبات و رشد محصولات شد.
در این دوران مدل های برجسته ای معرفی شدند:
Murciélago (2001)
Gallardo (2003)
Aventador (2011)
Huracán
Urus (اولین SUV اسپرت برند)
جدیدترین محصولات شامل مدل های هیبریدی نظیر Revuelto (2023)، Urus SE (2024) و Temerario هستند.
لامبورگینی اکنون زیرمجموعه آئودی (Audi AG) است که خود جزئی از گروه فولکس واگن محسوب می شود.
با وجود مدیریت شرکتی، روح خلاقیت، نوآوری و طراحی که فروچیو بنا نهاد همچنان در DNA لامبورگینی زنده است.
بازاندیشی در موتورهای احتراقی (2021–2022): تولید مدل هایی در احترام به گذشته برند.
ورود به مرحله هیبرید (تا پایان 2024): معرفی Revuelto در ۲۰۲۳ و حرکت به سمت هیبریدی سازی همه محصولات تا ۲۰۲۴؛ هدف کاهش ۵۰٪ انتشار CO₂ تا ۲۰۲۵.
عرضه اولین لامبورگینی تمام الکتریکی (نیمه دوم دهه): معرفی مدل چهارم EV پیش از ۲۰۳۰.
لامبورگینی بیش از ۱.۵ میلیارد یورو روی این تحول سرمایه گذاری کرده و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میزان انتشار CO₂ را ۸۰٪ کاهش دهد.
Revuelto (2023–حال): اولین هایپرفورمنس هیبریدی با موتور V12 و سه موتور الکتریکی؛ جایگزین Aventador.
Temerario (2025–حال): جایگزین Huracán، نخستین V8 پلاگ این هیبرید با قدرت حدود ۹۲۰ اسب بخار و سرعت نهایی ۳۴۳ کیلومتر بر ساعت.
Urus SE (2024): نسخه هیبریدی از SUV محبوب برند.
Lanzador: کانسپتی ۲+۲ کراس اوور با بیش از ۱ مگاوات توان؛ تولید احتمالی در ۲۰۲۸ یا ۲۰۲۹.
Urus EV (2029): جانشین تمام الکتریکی محبوب ترین مدل برند.
Fenomeno: هایپرکار پلاگ این هیبریدی با موتور V12 و سه موتور الکتریکی، توان ۱۰۶۵ اسب بخار، شتاب ۰ تا ۱۰۰ تنها در ۲.۴ ثانیه، و تولید محدود به ۳۰ دستگاه.
لامبورگینی که با میورا در دهه ۶۰ رقیب جدی فراری شد، امروز زیرمجموعه فولکس واگن است و با پروژه «Direzione Cor Tauri»…
مطابق آمارهای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، از چهارم تا هجدهم مرداد ماه ۲ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۸۶۹ نفر از زوار…
سازمان راهداری وضعیت ورود و خروج در مرزهای شش گانه اعلام کرد.