| کد خبر: 265938 |

رشد چشمگیر اورهال قطارهای مترو تهران نسبت به سال های قبل

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در مورد انتقادات مطرح شده درمورد روند اورهال واگن های مترو و دستگاه کارت بلیت توضیحاتی ارائه کرد.

تین نیوز

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در مورد انتقادات مطرح شده درمورد روند اورهال واگن های مترو و دستگاه کارت بلیت توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا،  مسعود درستی  در مورد انتقادات عضو شورای شهر تهران در مورد وضعیت دستگاه های کارت خوان با بیان اینکه در حال حاضر ۱۷۹۲ کارت خوان در سطح ایستگاه های متروی تهران فعال است، گفت: با توجه به سیاست های شهرداری تهران جهت استفاده شهروندان از سامانه کیف پول الکترونیک (شهرزاد) و لزوم ارتقای برخی از تجهیزات سخت افزاری جهت اجرای پروژه، با هماهنگی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات تعداد ۲۰۷ دستگاه کارت خوان دیواری با سیستم عامل اندروید در ایستگاه های مترو نصب شده که برخی از این کارت خوان های جدید که در خروجی ایستگاه ها نصب شده اند در ابتدای پروژه دچار مشکل نرم افزاری بود که طبیعی است و هر سیستم و نرم افزاری در حین راه اندازی مشکلات و چالش هایی دارد؛ اما اکنون با پیگیری های صورت گرفته از سازمان فاوا مشکلات این نوع از کارت خوان ها رفع شده است.
وی در پاسخ به این سوال که چرا برخی از مسافران مترو در استفاده از کارت بلیت های قدیمی خود مشکل دارند ونمی توانند از اعتبار آن استفاده کنند؟ گفت: در حال حاضر استفاده از انواع کارت بلیت در مترو امکان پذیر است و مشکلی در این زمینه نداریم. موضوعی که اخیراً منجر به انتقاد مسافران شده مربوط به اتصال کارت به کیف پول شهروندی است.

پس از ثبت نام مسافران در نرم افزار شهرزاد و اتصال کارت بلیت به کیف پول الکترونیک، گیت های مسافری به محض ارائه کارت و بدون درنظرگرفتن موجودی آن، نسبت به استعلام از کیف پول الکترونیک اقدام می کند و پس از کسر مبلغ حداقل کرایه از حساب شهروند مجوز عبور صادر می گردد. گروهی از مسافران که کارت خود را در نرم افزار شهرزاد به حساب شهروندی متصل کرده اند؛ اما کیف پول الکترونیک آنها فاقد اعتبار کافی است در ورود با مشکل مواجه می شوند. این مسافران می توانند با شارژ کیف پول الکترونیک خود از مترو استفاده کنند و یا در صورت تمایل به استفاده از موجودی کارت، به صورت موقت اتصال کارت را قطع کنند و پس از اتمام موجودی کارت ضمن اتصال مجدد و شارژ کیف پول، با استفاده از حساب شهروندی از خدمات حمل ونقل عمومی استفاده کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا اعتبار کارت بلیت این مسافران از بین می رود؟ گفت: اعتبار موجود در کارت بلیت مسافران به هیچ وجه از بین نمی رود و مسافران محترم می توانند با روشی که بیان شد از مانده اعتبار کارت بلیت خود استفاده کنند. بالاخره باید پذیرفت وقتی سیستم فروش بلیت حمل ونقل عمومی از سال ۹۰ توسط معاونت حمل ونقل و بدون هماهنگی و رضایت مترو به بخش خصوصی واگذار شد و تا اواسط امسال این سیستم در اختیار یک پیمانکار بود، برای تغییر این فرآیند و جایگزینی یک سیستم مطمئن و قابل اعتماد مشکلاتی به وجود خواهد آمد که به مرور در حال رفع این مشکلات هستیم.

درستی در پاسخ به این سوال که چرا برای کارت بلیت اقشار خاص المثنی صادر نمی شود؟ افزود:  با عنایت به مصوبات و دستورالعمل های مرتبط با صدور کارت بلیت اقشار خاص در سنوات قبل امکان صدور کارت المثنی برای این گروه از مسافران وجود نداشت؛ اما به منظور تکریم و مساعدت با اقشار خاص جامعه و نارضایتی های ایجاد شده در این خصوص، پیگیری لازم در خصوص اخذ مجوز جهت صدور کارت المثنی توسط این شرکت صورت گرفت و با توجه به لزوم ایجاد زیرساخت های فنی موضوع در دست اقدام است.
وی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر مشکلی در روند صدور کارت بلیت اقشار خاص وجود ندارد؟ گفت: فرآیند صدور بلیت برای اقشار خاص از اواسط سال گذشته توسط پیمانکار بخش خصوصی که بیش از ده سال فروش بلیت سیستم حمل ونقل عمومی شهر تهران را انجام می داد متوقف شده بود که این امر باعث ایجاد نارضایتی های بسیاری شد. به همین خاطر شرکت بهره برداری مترو راسا از مردادماه نسبت به صدور کارت بلیت اقشار خاص اقدام کرد که در مدت زمان پنج ماه ۱۴۵ هزار و ۷۰۰ عدد کارت بلیت اقشار خاص شارژ مجدد و یا صادر شده است.

درستی در مورد روند اورهال قطارهای مترو  با بیان اینکه در سال های ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ تنها ۲۹۷ دستگاه واگن اورهال شده بود؛ اما در دو سال گذشته ۲۵۱ دستگاه واگن اورهال شده است. افزود: این اعداد نشان می دهد که تعداد واگن های اورهال شده در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ رشد چشمگیری نسبت به سنوات قبل داشته است، ضمن اینکه در سال ۱۴۰۲ برای اولین با در تاریخ بهره برداری، اورهال قطارهای نسل اول مترو (قطارهای DC) همراه با نوسازی و ارتقا بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که زمانی گفته می شد که انبارهای متروی تهران خالی هستند شما اکنون برای انجام اورهال با کمبود قطعات روبرو نیستید؟گفت: با توجه به اطلاعات ثبت شده در دفاتر مالی از ابتدای تشکیل شرکت بهره برداری مترو تا پایان سال ۱۴۰۰ جمعاً" مبلغ ۶۴۴ میلیارد تومان جهت اورهال ناوگان و تجهیزات ثابت هزینه شده است.حال اینکه در شش ماهه ابتدای سال ۱۴۰۱، ۴۳۶ میلیارد تومان و از ابتدای مهرماه ۱۴۰۱ تا کنون مبلغ ۲،۸۰۱ میلیارد تومان قرارداد به منظور تأمین قطعات یدکی مورد نیاز اورهال ناوگان و تجهیزات ثابت منعقد شده است که در هشت ماهه اول سال ۱۴۰۲ مبلغ ۴۶۸ میلیارد تومان به تأمین کنندگان قطعات پرداخت شده و بخش زیادی از این قطعات تا پایان سال وارد انبار شرکت خواهند شد. این اعداد و ارقام خود گویای بزرگی کار انجام شده هست.

وی در مورد اینکه تا پایان سال چه تعداد از واگن های مترو اورهال می شوند؟ افزود: با توجه به برنامه وبودجه ابلاغی، در سال ۱۴۰۲ می بایست ۲۱۱ دستگاه واگن اورهال شود که تا کنون اورهال ۹۳ دستگاه (۴۴ درصد) انجام شده است که با توجه به زمان بر بودن تأمین قطعات یدکی مخصوصاً قطعات مورد نیاز قطارهای قدیمی و همچنین عدم امکان خروج واگن ها از چرخه خدمات رسانی و در اختیار قراردادن آنها برای انجام تعمیرات اساسی در پیک مسافری مهر و آبان، این فعالیت در سه ماهه پایانی سال با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

نظرسنجی
آیا جلسات اخیر مدیرعامل راه آهن با مدیران شرکت‌های مالک لوکوموتیو و واگن و تأکید ایشان بر حمایت از بخش خصوصی، تا کنون در بهبود وضعیت این شرکت ها مؤثر بوده است؟