| کد خبر: 217005 |

یک کارشناس هوایی پاسخ می دهد؛

چندی پیش یکی از کارشناس حقوقی وزارت امور خارجه حمل و نقل هوایی که نامی از وی برده نشده بود در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی ادعا کرده بود در سانحه آنتونف مسیر طبس که مشکل طراحی هواپیما یکی از عوامل بروز سانحه بود و اوکراین هم این موضوع را پذیرفت، سازمان هواپیمای با همکاری وزارت خارجه، اکنون غرامت آن سانحه را در جلسات اخیر درباره سانحه بوئینگ اوکراینی مطرح کند.

تین نیوز

چندی پیش یکی از کارشناس حقوقی وزارت امور خارجه حمل و نقل هوایی که نامی از وی برده نشده بود در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌های داخلی ادعا کرده بود در سانحه آنتونف مسیر طبس که مشکل طراحی هواپیما یکی از عوامل بروز سانحه بود و اوکراین هم این موضوع را پذیرفت، سازمان هواپیمای با همکاری وزارت خارجه، اکنون غرامت آن سانحه را در جلسات اخیر درباره سانحه بوئینگ اوکراینی مطرح کند.

به گزارش تین نیوز، خبرنگار ما در راستای بررسی تخصصی این موضوع که آیا طرح، چنین ادعایی در پرونده هواپیمای اوکراینی امکان‌پذیر است به گفت‌وگو با علیرضا منظری کارشناس و تحلیلگر مسائل صنعت هوایی کشور پرداخت.

منظری در این باره به خبرنگار تین نیوز می‌گوید: این موضوع تنها در حد یک ادعا مطرح است و از سوی دیگر هر کدام از این پرونده‌ها شرایط حقوقی متفاوتی دارند و باید به عنوان یک پرونده مستقل بررسی شوند.

این کارشناس هوایی اعلام می‌کند: اگر بخواهند این پرونده را از لحاظ سیاسی بررسی کنند می‌توان یک تفاهم در بین دو طرف انجام بگیرد، اما در مورد پرونده هواپیمای اوکراینی باید گفت که این هواپیمای مسافری در ایران مورد اثابت موشک قرار گرفته است و برای آن کمیسیون بررسی سانحه تشکیل شده و این کمیسیون بررسی کرده و نحوی سقوط این هواپیما را اعلام کرده است؛ این پرونده به لحاظ حقوقی باید برود در سیستم قضایی و در آنجا رسیدگی شود تا دلیل این سهل‌انگاری و مقصران این پرونده مشخص شود.

وی می‌گوید: اما در پرونده هواپیمای آنتونف این یک سانحه بوده که سقوط کرده است، این سانحه دو حالت می‌توانسته داشته باشد و کمیسیون بررسی سانحه که بررسی می‌کند می‌تواند به این نتیجه برسد که آیا این سانحه در رابطه با تخلفی در بحث عملیاتی رخ داده و یا در اثر یک نقص فنی این سانحه صورت گرفته است.

معاون اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه اگر این سانحه به دلیل تخلف در بحث عملیاتی صورت گرفته باشد، ارتباطی با اوکراین نخواهد داشت، گفت: در این صورت آن شرکتی که از این هواپیما بهره‌برداری می‌کرده تخلف کرده است که آن شرکت هواپیمایی سپاهان بود که این شرکت هواپیمایی ایرانی بوده است که باید پاسخگوی این سانحه باشد.

او افزود: اما اگر این سانحه در اثر نقص فنی باشد به موضوع به طورکلی متفاوت است؛ در مورد نقص فنی سازنده هواپیما باید پاسخگو باشد که هواپیمای آنتونف 140 که در واقع همان ایران 140 بود که سازنده آن شرکت هواپیماسازی هسا بود که آن هم یک شرکتی ایرانی است که در این رابطه این شرکت باید پاسخگوی نقص فنی (اگر اثبات شود) باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین