| کد خبر: 162286 |

◄ تعهدات هندی‌ها در چابهار + جدول

مدیرکل بندرها و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره حضور هندی‌ها در بندر چابهار توضیحاتی ارائه کرد و گفت: فرآیند سرمایه‌گذاری قرارداد هندی‌ها در بندر چابهار به‌صورت ۱۰ ساله در حال انجام است. لذا در سفر رئیس‌جمهوری به جهت شروع بهره‌برداری از بندر چابهار، توافقنامه‌ای با شرایط جدید فنی مبنی بر اجرای موقت قرارداد تا تأمین تجهیزات توسط هندی‌ها با مدل صرفاً اپراتوری منعقد شود.

تین نیوز

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان درباره حضور هندی‌ها در بندر چابهار توضیحاتی ارائه کرد و گفت: فرآیند سرمایه‌گذاری قرارداد هندی‌ها در بندر چابهار به‌صورت ۱۰  ساله در حال انجام است. لذا در سفر رئیس‌جمهوری به جهت شروع بهره‌برداری از بندر چابهار، توافقنامه‌ای با شرایط جدید فنی مبنی بر اجرای موقت قرارداد تا تأمین تجهیزات توسط هندی‌ها با مدل صرفاً اپراتوری منعقد  شود.

بیش‌تر بخوانید:

به گزارش تین‌نیوز به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، بهروز آقایی  بابیان اینکه قرارداد ایران با هند به‌صورت B.O.T است، ادامه داد:امروزه جلب نظر سرمایه‌گذاران نیازمند طراحی و ایجاد روش‌های متنوع قراردادی است که یکی از این مدل‌ها بهره‌گیری از قرارداد ساخت، بهره‌برداری و انتقال یا اصطلاحاً (B.O.T(Build-operation-Transfer است که مورد استقبال سرمایه‌گذاران  قرارگرفته است.

چابهار؛ بهترین مسیر ترانزیتی ازنظر تجارت دریا و خشکی است

وی افزود: با توجه به اهمیت بندر چابهار به‌عنوان دروازه تجارت به کشورهای عضو IORA، افغانستان، CIS  (اتحادیه کشورهای مستقل یا کشورهای مستقل مشترک‌المنافع که شامل برخی از جمهوری‌های مستقل اتحاد جماهیر شوروی سابق است) و آسیای میانه همچنین نزدیکی این بندر به بنادر حوزه دریای عمان و اقیانوس هند از منظر تجارت دریایی، خشکی و امنیتی بهترین مسیر ترانزیتی به کشورهای این منطقه محسوب می‌شود.

دلیل پذیرش سرمایه‌گذاری هندی‌ها در بندر چابهار

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان مهم‌ترین دلیل پذیرش سرمایه‌گذارهای هندی در بندر چابهار را نقش و موقعیت بی‌نظیر این بندر برشمرد و گفت: با توجه به ارزش تبادلات تجاری قابل‌ملاحظه هندوستان با کلیه کشورهای عنوان‌شده و پیش‌بینی ترانزیت حجم زیادی از کالا تا سال ۲۰۲۰ از بنادر هندوستان، می‌توان نقش و موقعیت بی‌نظیر بندر چابهار در این تبادلات را از مهم‌ترین دلایل پذیرش سرمایه‌گذارهای هندی بیان کرد.

آقایی ادامه داد: از طرفی با توجه به وجود معادن با خلوص رقابتی در افغانستان که بیش از دو میلیارد تن در سال برآورد می‌شود و قراردادهای دو کشور هندوستان و افغانستان در خصوص بهره‌برداری از این معادن، توجیه این نوع مدل سرمایه‌گذاری و تفاهم‌نامه‌های سه‌جانبه را دوچندان می‌کند.

تمامی تعهدات هندی‌ها

وی بابیان اینکه در همین راستا قراردادی با طرف هندی شامل سرمایه‌گذاری در تجهیزات، اپراتوری و تعمیر و نگهداری محدوده ترمینال برای انجام خدمات بندری منعقدشده است، اعلام کرد: بر اساس شرایط قرارداد، مستأجر (طرف هندی) توافق کرد که حداقل  ۸۵ میلیون دلار تجهیزات موردتوافق سرمایه‌گذاری را تأمین کند و اعطای خط  اعتباری در حدود ۱۵۰ میلیون دلار توسط اگزیم بانک برای توسعه بندر چابهار تعهد کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه در این مدل قرارداد علاوه بر تأمین تجهیزات، خدمات اپراتوری و کلیه فرآیندهای تخلیه و بارگیری کالا و کانتینر به کشتی  بر عهده طرف هندی است، اظهار کرد: برنامه‌ریزی و انبارداری در محوطه اسکله‌های طرح توسعه، خدمات کانتینرهای یخچالی، کالای خطرناک، خن کاری، جابجایی کانتینر در محوطه‌ها، صفافی و انتقال الکترونیکی داده‌ها از دیگر تعهدات طرف هندی است.

به گفته آقایی بعد از تصویب و ابلاغ قرارداد در سال ۱۳۹۴، طرفین متعهد شدند مشخصات فنی تجهیزات موردنیاز جهت انجام خدمات ترمینال کانتینری و جنرال کارگو را احصا و فرآیند مقدمات تأمین تجهیزات از طریق برگزاری مناقصه توسط کارگروه مشترک ایران و هند را به انجام برسانند تا بعد از ایجاد زیرساخت‌های طرح توسعه بندر شهید بهشتی، هندی‌ها تجهیزات مدرن تخلیه و بارگیری را  بر اساس برنامه زمان‌بندی در ترمینال نصب و عملیاتی کنند.

نحوه وصول درآمدهای حاصله

وی افزود: در این قرارداد، درآمدهای حاصله مطابق تعرفه‌های سازمان بنادر و دریانوردی در ۱۰ سال با لحاظ توسعه ترانزیت و ترانشیپ توسط هندی‌ها به شرح ذیل محاسبه و قابل وصول خواهد بود.

تصویر

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.