| کد خبر: 181057 |

عمر آسفالت راه‌ها در حال حاضر به کمتر از پنج سال تقلیل یافته است.

تین نیوز

یک کارشناس حمل‌ونقل بر ضرورت بازنگری و به‌روز کردن روکش آسفالتی راه‌ها تاکید کرد.

به گزارش تین‌نیوز، رضا مرادی با بیان این مطلب در شبکه‌های اجتماعی اظهار کرد: مناسب‌ترین ماده‌ای که برای روسازی راه‌ها کاربرد دارد، آسفالت است چرا که از مواد دیگر ارزان‌تربوده و در شرایط مختلف جوی پایدارتر و خاصیت ارتجاعی بیشتر داشته و به فراوانی هم در کشور ما یافت می‌شود.

 او افزود: اما در سال‌های اخیر به‌دلیل عمر بالای کارخانه‌های تهیه آسفالت و ما‌شین‌آلات فرسوده پخش، خرابی‌های زودرس نظیر ترک خوردگی، شیار افتادگی در مسیر عبور چرخ‌ها، قیر زدگی، نشست و...باعث کاهش عمر مفید راهسازی (عمر بهره‌برداری از روسازی) و نیز کاهش ایمنی استفاده کنندگان و افزایش مخارج بهسازی راه‌ها و همچنین افزایش مخارج بهره‌برداران از راه شده است.

وی گفت: این مشکلات موجب شده سالانه صدها میلیارد تومان اعتبار جهت روکش و بهسازی راه‌ها هزینه  شود و به دلیل کمبود بودجه، عمر آسفالت راه‌ها در حال حاضر به کمتر از پنج سال تقلیل یافته است.

این کارشناس اظهار کرد: در این شرایط استفاده از فناوری‌های جدید اعم از نوسازی کارخانه‌های آسفالت و ماشین‌آلات پخش و مهم‌تر از آن استفاده از تکنولوژی‌های نوین تهیه آسفالت، جهت افزایش طول عمر و کاهش خرابی‌های راه، افزایش استحکام آسفالت، بالابردن چسبندگی مصالح و کاهش هزینه‌های ترمیم و بهسازی راه‌ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

مرادی خاطرنشان کرد: به‌طور نمونه چند مصالح نوین جهت مخلوط در مواد تشکیل دهنده آسفالت (مصالح دانه بندی سنگی، فیلر، انواع قیرهای خالص و امولسیونی) شامل آسفالت‌های با الیاف پلیمری، آسفالت گوگاس (سولفور پلیمر 30الی50 درصدگرانول بجای قیر)، نانوذرات اکسید سیلیس و اکسید تیتانیم، آسفالت آمیخته با مواد پلاستیکی و لاستیک فرسوده و... پیشنهاد می‌شود که از جمله مواد و مصالحی می‌باشند که در افزایش عمر راه‌ها و کاهش هزینه‌های نگهداری تاثیر به‌سزایی خواهند داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مالک نخعی 3 3

    با سلام خدمت همکار گرامی

    در بین جامعه علمی و تحلیلگران کشور در همه زمینه ها شرایطی به وجود امده است که انگار تمام تجهیزات ، تولیدات ، دانش و توانمندی های کشور کهنه و رو به نابودی است ، یا اصلا توانایی برای طراحی یا تولید نیست !!!!
    تمنا دارم هر نظریه ای که دارید اول کمی تحقیق کنید بعد اظهار نظر بفرمایید .

    مشکلات آسفالت جاده ها تقریبا کمترین ارتباط با طرح اختلاط ، مصالح ، تجهیزات فنی دارد ، بلکه سهم بزرگتر این خرابی به قواعد بارگیری ، محور کشی ، اوزان کل و ارایش محوری کامیون ها و تریلر ها ربط دارد ،

    بنابراین التماس تفکر

  • رضا 2 0

    با سلام خدمت جناب آقای نخعی
    ضمن تشکر از اظهار نظر و نقد شما به مطلب ارسالی عمر آسفالت، توجه شما را به مطالب ذیل جلب می کنم:
    دوام و پایداری آسفالت به عواملی چون:
    -استحکام و مقاومت مصالح سنگی
    -میزان شکستگی مصالح سنگی
    -ترکیب و طراحی دانه بندی مصالح سنگی
    -SEمصالح سنگی
    -میزان تخلل آسفالت
    -درجه حرارت قیر و مصالح و ترکیب آنها
    -میزان تراکم و شرائط بستر
    -میزان تک کت و یا پریمکت پخش شده در لایه زیرین آسفالت
    -درجه حرارت زمان پخش و میزان تراکم پخش آسفالت
    -ماشین آلات و عوامل اجرایی پخش
    -در نهایت مقادیر بار وارده به سطح سواره رو راه
    پیمانکار محترم با توجه به کنترل بار توسط پلیس راه‌ها و شرکتهای حمل و نقلی که از مراجع رسمی و کنترلی در راه‌ها می باشند، اگر هم تخطی ای صورت گیرد موردی و بسیار ناچیز می باشد
    لکن عمر طراحی آسفالت راه‌ها در تمامی کتب مرجع راهسازی بین 15-10سال بستگی به طراحی و ضخامت آسفالت دارد

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین