| کد خبر: 90598 |

معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان محیط زیست خبر داد:

◄ تدوین سند توسعه دریایی

تین‌نیوز| معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست از تدوین سند توسعه دریایی خبر داد و گفت: ملاحظات محیط زیستی باید به ویژه در حمل و نقل دریایی به طور جدی لحاظ شود.
 
به گزارش تین‌نیوز پروین فرشچی معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در آستانه هفته محیط‌ زیست در یک نشست خبری گفت: یک معاونت محیط‌ زیست دریایی در سازمان محیط زیست داریم و در مقابل آن ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل دریایی با در نظر گرفتن جزایر و تعداد زیادی ارگان‌های مرتبط با دریا داریم. این معاونت با محدودیت‌هایی که دارد، توان پاسخگویی در برابر سه پهنه دریایی و این حجم کار را ندارد.
 
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در توجه به دریا و توسعه دریامحور، گفت: مسئله دریامحور بودن کشور چندین سال است که مطرح شده و قرار است اگر توسعه‌ای در کشور صورت بگیرد، ۷۰ درصد آن توسعه دریایی باشد و ۳۲ صنعت به سواحل برود.
 
وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد کره زمین آب است اما توجه ما بیشتر به خشکی بوده، ادامه داد: ۹۰ درصد تجارت دنیا از طریق حمل و نقل دریایی و ۷۰ درصد ارزش تجارت دنیا از طریق این حمل و نقل انجام می‌گیرد. سهم تولید دریایی ما از کل تولید کشور یک درصد و سهم اشتغال فعالیت‌های دریایی کمتر از یک درصد بوده است؛ به همین دلیل یکی از کارهای معاونت محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست، معرفی شغل‌های دریایی است.
 
معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست با اشاره به اینکه ۳۰ درصد مرزهای کشور دریایی است، گفت: ۹۰ درصد از صادرات و واردات کشور از طریق مرزهای دریایی انجام می‌شود و از حدود ۷۰ درصد مرزهای خشکی، تنها هفت درصد صادرات و واردات کشور انجام می‌گیرد.
 
فرشچی تصریح کرد: تنها مشکل سازمان محیط زیست با مناطق آزاد آن است که مسئولیت نظارتی و حاکمیتی به مناطق آزاد داده شده اما چون نگاه این سازمان بهره‌برداری اقتصادی صرف است، ماهیت منطقه آزاد در راستای حفظ محیط زیست نیست.
 
ملاحظات محیط زیستی در حمل و نقل دریایی به طور جدی لحاظ شود
وی ادامه داد: یک دلیل اهمیت خلیج‌فارس و دریای عمان، نیمه بسته بودن آن است. میانگین عمق ۳۵ متر، شوری‌ بالا و اختلاف دمای زیاد تابستان و زمستان از دیگر دلایلی است که این دریا را مهم کرده است. ملاحظات محیط زیستی باید به ویژه در حمل و نقل دریایی به طور جدی لحاظ شود.
 
معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه زیستگاه‌های مهمی در خلیج‌فارس و دریای عمان داریم که همه دریاهای دنیا همه این زیستگاه‌ها را در کنار هم ندارند، اعلام کرد: گونه‌هایی از مرجان در خلیج‌فارس و دریای عمان وجود دارد که ارزش دارویی به ویژه برای ایدز و سرطان دارند. کشور کانادا پیشنهاد داده بود که در این زمینه با ما همکاری کند. وضعیت مالی و اقتصادی کشور ما اجازه نمی‌دهد در حال حاضر خود ما روی مرجان‌ها فعالیت دارویی و تحقیقاتی انجام دهیم.
 
فرشچی با اعلام اینکه هفت گونه لاک‌پشت دریایی در جهان داریم که پنج گونه آنها در خلیج‌فارس و دریای عمان هستند، گفت: شوری آب خلیج‌فارس نسبت به ۲۰ سال گذشته ۱.۵ برابر افزایش پیدا کرده است که خیلی می‌تواند برای آبزیان محدودیت ایجاد کند و این افزایش شوری به دلیل آب‌ شیرین‌کن‌ها و فعالیت‌های انسانی رخ می‌دهد.
 
کاهش اکسیژن آب در 17 سال گذشته
به گفته وی، دمای آب در ۱۷ سال گذشته دو درجه افزایش یافته که کاهش اکسیژن آب را به همراه دارد. وضعیت هیدروکربن‌ها خیلی تغییر نکرده اما وضعیت انتشار آلاینده‌ها تغییر زیادی داشته است.
 
معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست تصریح کرد: اینکه می‌گویند خلیج‌فارس ۴۷ برابر میانگین نقاط دیگر آلوده است، حرفی غیرعلمی است زیرا آلودگی‌های ما کانونی است و مثلاً در ماهشهر میزان آلودگی‌ها زیاد است.
 
چالش‌های زیست محیطی دریایی
فرشچی در ادامه صید بی‌رویه و عدم نظارت بر فعالیت‌های صیادی را از علل مهم چالش‌های محیط‌ زیست خلیج‌فارس و دریای عمان برشمرد و افزود: اسکله‌های صیادی مدیریت درستی ندارند، مزارع پرورش و واحدهای فرآوری شیلاتی، مدیریت صحیح پساب ندارند و ورود گونه‌های مهاجم غیربومی به علت تکثیر پرورش آبزیان غیربومی و تخلیه آب توازن کشتی‌ها نیز از چالش‌های دیگر است.
 
وی تاکید کرد: این همه تقاضا برای پرورش ماهی در قفس فشار زیادی وارد می‌کند و بهره‌برداری بیش از توان زیستی مناطق ساحلی ـ دریایی را به دنبال دارد. افزون بر این شیلات هم اعلام کرده که می‌خواهد تا آخر برنامه ششم ۲۰۰ میلیون تن پرورش ماهی داشته باشد.
 
معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌ زیست اعلام کرد: ورود انواع پسماند به خصوص پسماندهای پلاستیکی یکی از مشکلات بزرگ همه محدوده‌های آبی است. خیلی از کشورها برای زباله‌های دریایی که عمدتاً پلاستیکی است، برنامه‌های جدی دارند.
 
فرشچی، عدم تعیین حدود مرز منطقه ساحلی و حریم سواحل را از مهمترین چالش‌های محیط‌ زیست دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان دانست و عدم آزادسازی ۶۰ متر حریم دریا در شهرهای ساحلی و استقرار مناطق آزاد تجاری و صنعتی در جزایر و نواحی ساحلی بدون مطالعات جامع را از مشکلات دیگر برشمرد.
 
وی گلایه کرد: هفته گذشته مناطق آزاد ادعا کرده که همه جزایر باید به مناطق آزاد داده شوند و بنابراین سازمان محیط‌ زیست نمی‌تواند روی زیستگاه‌ها از جمله زیستگاه‌های لاک‌پشت، مرجانی یا محل خیلی از گونه‌های پرنده نظارت داشته باشند. تدوین شناسنامه زیست محیطی را آغاز کرده بودیم اما به دلیل پیوستن جزایر به سازمان منطقه آزاد خیلی ناامید شدیم. هر چند که این کار باید انجام شود.
 
علت خشک شدن خلیج گرگان
معاون محیط‌ زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نوسانات آب دریای خزر را که یکی از علل خشک شدن خلیج گرگان به شمار می‌رود، از دیگر مشکلات محیط زیست دریایی دانست و افزود: به دلیل شدت فشاری که بر مکران وجود داشت، پهنه‌بندی فضا را برای آن انجام دادیم. پهنه‌بندی فضا، نقشه راه توسعه را با همه اجزایش ارائه می‌کند. مثلاً اگر قرار است آب شیرین‌کنی احداث شود، تعیین می‌کند که این آب‌شیرین‌کن کجا باید احداث شده یا چه وسعتی می‌تواند داشته باشد. اگر پهنه‌بندی فضایی را اجرا کرده بودیم شاید مشکلاتی که الان با آن روبرو هستیم را نداشتیم اما در مورد مکران این موضوع خیلی به موقع اتفاق افتاد.
 
فرشچی با اشاره به مسئله عدم نظارت بر تخلیه آب توازن کشتی‌ها و انتقال عوامل بیماری‌زا، اعلام کرد: مثلاً باخبر شدیم در یک مورد تخلیه آب توازن کشتی از عراق حامل وبا خواهد بود که به آن اجازه ندادیم.
 
وی ساخت و سازهای غیرقانونی و تملک اراضی را از دیگر مشکلات برشمرد و اضافه کرد: تاکنون مانورهای نظامی در دریا بدون هماهنگی با محیط زیست انجام می‌شد در حالی که اگر مکان و زمان این مانورها با محیط زیست هماهنگ می‌شد و مثلاً اگر کمی مانورها جابجا می‌شدند یا زمانشان چند روزی تغییر می‌کرد، جلوی اتفاقی مثل مرگ وسیع دلفین‌ها گرفته می‌شد. از این پس قرار شد مانورهای نظامی با حضور محیط زیست انجام شود و ما از قبل اطلاع پیدا کنیم تا جزئیات آن را هماهنگ کنیم.
 
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، دفع زباله، عدم تفکیک و عدم ساماندهی مدیریت پسماند را از مشکلات دیگر عنوان کرد و گفت: در مناطق ساحلی ۱۴ هزار تن زباله در روز تولید می‌شود که ۲۵ درصد از زباله کشور است و بخش بزرگی از آن به طور غیربهداشتی دفع می‌شود.
 
وی با اعلام اینکه هزینه‌های زیست محیطی در طرح‌های توسعه‌ای دیده نمی‌شوند، گفت: ارزش‌گذاری اقتصادی زیستگاه‌های خودمان را باید انجام بدهیم؛ این اقدام در برخی نقاط انجام شده اما در محیط زیست دریایی یکی از برنامه‌های در دستور کار ماست.
 
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به نشت ۸ تا ۱۰ میلیون بشکه نفت و ایجاد دود و دوده ناشی از سوخت ۷۸۸ چاه نفت به مدت ۸ تا ۱۰ ماه در جنگ عراق و کویت، گفت: ما چون هزینه نکردیم و تیم قوی‌تر و تخصصی‌تری نداشتیم، در گرفتن غرامت زیست محیطی در زمان جنگ عراق و کویت موفق نبودیم؛ علاوه بر این رکوردی هم برای مقایسه نداشتیم.
 
فرشچی با بیان اینکه ابزارهای قانونی منطقه‌ای و بین‌المللی زیادی داریم، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست مرجع سه کنوانسیون بین‌المللی است؛ یکی کنوانسیون کویت و پروتکل‌های آن، یکی کنوانسیون تهران و دیگری کنوانسیون لندن که حالا به پروتکل لندن بدل شده است. با وجود این جای خالی کنوانسیون ریزگردها، کنوانسیون رودخانه‌های مرزی و کنوانسیون گردشگری و دریایی محسوس است.
 
تدوین سند توسعه دریایی
وی تاکید کرد: تناسبی بین جرایم زیست محیطی و ارزش‌های اقتصادی زیست محیطی وجود ندارد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به وابستگی اقتصاد کشور به منابع سوخت فسیلی به عنوان یک معضل، اعلام کرد: برای اولین بار در کشور سند توسعه دریایی تدوین شده که ۱۸ دستگاه مرتبط از دو سال گذشته جلسه داشته‌اند و در تدوین آن نقش ایفا کرده‌اند.
 
این مقام مسئول درباره صنعت بازیافت کشتی در کشور گفت: این صنعت، صنعت درآمدزایی است اما بیشتر از آنکه درآمد داشته باشد آلودگی ایجاد می‌کند و از حدود 180 کشور ساحلی تنها 5 کشور این صنعت را دارد و هر کشوری به دلیل تبعات زیست محیطی آن حاضر نیست این کار را انجام دهد.
 
فرشچی افزود: محیط زیست مخالف اجرای صنعت بازیافت کشتی در کشور است چرا که ممکن است ایران حیات خلوت کشتی‌های اسقاطی کشورهای عربی شود و از لحاظ سیاسی، امنیتی و ایمنی تردد مشکل‌ساز می‌شود. اگر قرار است در کشور مکانی برای بازیافت کشتی‌های اسقاطی اختصاص داده شود آنجا منطقه‌ای نیست جز نواحی انتهایی عمان که اخیراً فشارهای زیادی نیز وارد می‌شود و دلیل آن تقاضا برای فولاد است.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.