| کد خبر: 90513 |

رقابت با مهم‌ترین مراکز گردشگری

تین نیوز | تورگردانان می‏گویند که رفع تحریم‏های ایران در ماه‏های گذشته منجر به افزایش رزرو تورها شده است و بسیاری از آمریکایی‏ها در صدد سفر به این کشور هستند. تورگردانان می‏گویند که تقاضا به نحوی بوده است که آنها سرویس‏های جدیدی ایجاد کرده و آنها را می‏فروشند. باربارا بنکس، مدیر بازاریابی و توسعه سفر تورهای وایلدرنس تراول در برکلی کالیفرنیا می‏گوید: «این مورد در ذهن من شبیه کوبا است که در آن ناگهان همه چیز از نظر رفتن به شکل رسمی مهیا شده است. مردم می‏خواهند این سفر را پیش از آنکه جمعیت زیادی از آن دیدن کنند، ببینند.»

گردشگری در ایران تقریبا مورد علاقه اروپایی‏ها است. مقامات رسمی ایران به «آسوشیتدپرس» گفته‏اند که در سال 2014 حدود 5 میلیون مسافر خارجی از ایران دیدن کرده‏اند و اقتصاد این کشور قصد دارد تا سال 2025 با جذب 20 میلیون گردشگر، 30 میلیارد دلار درآمد از آنان به دست آورد. «ایرفرانس» مدتی پیش اظهار کرد که پروازهای هفتگی تهران و پاریس را از سر گرفته است. ایران مقصدی است که از نیویورک با یک توقف در استانبول، دبی یا دوحه قابل دسترسی است. ایران یکی از کهن‏ترین منابع فرهنگی جهان را دارد که شامل 19 مکان تاریخی جهانی یونسکو است و زمین آن نیز از بیابان تا تفریحگاه‏های اسکی متنوع است. ویلیام بیمن، استاد دانشگاه و رئیس بخش انسان‏شناسی دانشگاه مینه‏سوتا و متخصص در امور مربوط به ایران است. وی می‏گوید: «این کشور مکان‏های دیدنی بسیار زیبایی دارد، مکان‏های باشکوهی که شما نمی‏توانید در هیچ‌جای دنیا پیدا کنید.» وی در ادامه می‏افزاید: «اصفهان قابل مقایسه با مائوچوپیچو (شهری با دیوارهای سنگیِ جلاداده‏شده که مطابق با معماری کلاسیک اینکاها ساخته شده‏است) یا آنگکوروات (آنگکور شهری در شمال غربی کامبوج است که به‌عنوان پایتخت امپراتوری کهن خِمِر ساخته شد و انگکور وات زیباترین معبد شهر تخریب شده انگکور محسوب می‏شود) است. این مراکز تمدنی باستانی به طرز اعجاب‏آوری حفظ شده‏اند.»

وی قصد دارد در ماه ژوئن سال جاری 14 مسافر را به ایران ببرد و سفری با عنوان «سفر مجلل به ایران» را سازماندهی کند و برای این کار شرکتی با 2 سال سابقه در کارولینای شمالی تاسیس کرده است. استیو کوتی یک واردکننده سابق، این نوع سفرها را در زمان بازنشستگی خود پیدا کرده و آن را مشوق خوبی برای صنعت گردشگری و حتی دیپلماسی بین مردم می‏داند. (هزینه این سفرها از 2995 دلار به ازای هر نفر آغاز شده و به ازای 8 روز اقامت به دو برابر این مقدار نیز می‏رسد.) وی معتقد است که یکی از بزرگ‌ترین موارد امتیاز ایران برای جلب گردشگران خارجی نوع‏دوستی، توانایی مردم برای گفت‌وگو به زبان انگلیسی و امنیت است. به‌رغم روابط غیردوستانه ایران و ایالات متحده آمریکا و هشدارهایی که بر احتیاط برای سفر به ایران برای اتباع آمریکا تاکید می‏کنند، اتباعی که به ایران سفر کرده‏اند، در حال افزایش بوده و از این سفر خود ناراضی نیستند. مسافران به‌رغم اینکه روابط بین ایران و ایالات متحده چندان تغییری نکرده است، اما برای سفر به این کشور از خود اشتیاق نشان می‏دهند. در پاسخ به افزایش موارد تقاضا برای سفر به ایران، «سازمان میر» که دفتر آن در شهر سیاتل ایالات متحده قرار دارد و 15 سال است که در زمینه تورهای گردشگری به ایران فعالیت می‏کند، سفرهای قطاری جدید و گروه‏های کوچکی را برای سال جاری اضافه کرده است.

آنی لوکاس، قائم‌مقام سازمان میر عنوان می‏کند: «مدت‏ها است که دیده می‏شود مردم برای سفر به ایران مایل هستند، اکنون آنان فکر می‏کنند که فرصت خوبی به دست آمده است تا به آنچه که مدتی پیش می‏خواستند، دست پیدا کنند.» وی در ادامه می‏افزاید: «ما احساس می‏کنیم که تقاضا برای مسافران علاقه‏مند برای ورود به ایران در حال افزایش است.» در سال جاری، قطارهای مجلل«عقاب طلایی» که مرکز فعالیت آنها در بریتانیا قرار دارد و تورهایی را از سال 2014 در ایران برگزار کرده است، گزارش می‏کند که اتباع ایالات متحده آمریکا 88 درصد مسافران به ایران را (با استفاده از این قطارها که سفری بسیار لوکس است) تشکیل می‏دهند. این نسبت در سال‏های گذشته در حدود 50 درصد بود. این شرکت یک مسیر دیگر بین مسکو و تهران دایر کرده است تا در سفری 18 روزه مسافران را به ایران ببرد. 14 روز از این سفر که در قلب ایران سپری می‏شود در شهرهای اصفهان، که به‌دلیل معماری اسلامی آن شهره است، شیراز، که به‌دلیل باغ‏هایش شناخته شده است و پرسپولیس یا همان تخت‌جمشید که مرکز حکومت باستانی امپراتوری هخامنشیان بوده است، می‏گذرد.

شرکت سفرهای کوهستانی سوبک نیز که هر سال دو تور به ایران برگزار می‏کند، اخیرا سفرهای خصوصی بیشتری به خدمات خود اضافه کرده است.  برخی از فعالان این حوزه که منتظر بروز شفافیت سیاسی بودند تا به ایران بروند و سفرهایی در این حوزه ترتیب دهند، اکنون در حال سازمان دادن چنین خدماتی هستند. نورمن هوو، رئیس تورگردانی مجلل «باترفیلد و رابینسون» معتقد است که ایران در چند ماه اخیر افزایش شدیدی در میزان تقاضا برای سفر به این کشور را شاهد بوده است. این شرکت در حال سازماندهی چند سفر خصوصی به ایران بوده و امیدوار است که گروه کوچکی را در ماه نوامبر به این کشور ببرد.  وی در ادامه می‏گوید که مشتریان این شرکت منتظرند ایران روال امور را عادی کند تا بتوانند قبل از اینکه با ازدحام روبه‌رو شوند، از آن دیدن کنند. این موارد در حالی رخ می‏دهند که وجود محل اقامت برای تعداد فزاینده مسافرانی که به ایران سفر می‏کنند ممکن است چالشی برای این کشور ایجاد کند. این گمانه‏زنی‏ها به‌رغم گزارش‌هایی است که شبکه پرس تی‏وی (تلویزیون انگلیسی زبان برون مرزی متعلق به ایران) در مورد ساخت هتل‏های جدیدی که در 2 سال گذشته احداث شده‏اند و آکورهتلز (یک گروه هتلدار معروف فرانسوی که در بیش از 91 کشور جهان فعالیت می‏کند) که دو هتل جدید در ماه اکتبر در شهر تهران افتتاح می‏کند، اظهار می‏شود.

خانم لوکاس که در سازمان میر فعالیت می‏کند، در ادامه می‏افزاید: «اکنون مساله برای ما به‌عنوان کسی که یک سفر را به ایران برگزار می‏کند این است که هتل‏ها به اندازه کافی وجود ندارند.» وی به مساله کمبود هتل‏ها در مناطقی آن سوی شهرهای بزرگ اشاره می‏کند و می‏گوید: «تقاضای بیش از حد وجود دارد و عرضه کافی برای این مساله تحقق نیافته است.» ترتیب دادن و تنظیم یک سفر به ایران هنوز دشوار است. مسافران و گردشگران آمریکایی باید پیش از سفر به ایران روادید (ویزا) تهیه کنند که برای فعالان برگزار‌کننده تورها فرآیندی نسبتا سرراست است، اما مشکلی که دارد این است که فرآیند کندی است می‏تواند ماه‏ها طول بکشد و علاوه‌بر این سفرهای انفرادی را نیز محدود می‏کند. آمریکایی‏هایی که به ایران می‏روند باید همراه یک راهنما باشند. محدودیت‏های بانکی که عمدتا شامل استفاده از کارت‏های اعتباری و دستگاه‏های خودپرداز بانکی در ایران می‏شوند (که قابلیت خواندن و ارائه خدمت به گردشگران خارجی را به‌طور مناسبی ندارند و یا حتی فاقد آن هستند) مسافران را وادار به حمل و نگهداری پول نقد می‏کنند.  از سوی دیگر، به‌دلیل مقررات اسلامی، زنان باید مو و لباس پوشیده داشته باشند و مقرراتی نیز برای پوشش مردان وجود دارد.  برخی موارد دیگر نیز وجود دارد که ممکن است برای برخی از گردشگران غربی مطلوب نباشد. خانم لوکاس در این مورد می‏گوید: «زیرساخت کشور کامل نیست، اما نسبتا خوب است. جاده‏ها نسبتا تمیز هستند. مصرف الکل در کشور ممنوع است و حمل آن برای افراد نیز قدغن است. سرویس‏های بهداشتی نیز عموما با آنچه که در کشورهای غربی رایج است تفاوت دارد. اما جاذبه‏ها و موارد دیگری که ایران دارد به اندازه‏ای است که این کمبودها را متعادل کند.»

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.