| کد خبر: 90499 |

ظریف:

در سفر به اروپا تحرکات سیاسی، اقتصادی و منطقه ای شکل می گیرد

تین نیوز | وزیر امورخارجه کشورمان در آغاز سفر خود به چهار کشور شرق و شمال اروپا در ورشو پایتخت لهستان گفت: در سفر به لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی مجموعه ای از تحرکات سیاسی، اقتصادی و منطقه ای شکل خواهد گرفت که امیدواریم برای منافع ملی و همکاری های اقتصادی موثر باشد.

 

«محمد جواد ظریف» در بدو ورود به فرودگاه ورشو پایتخت لهستان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سفر چهار روزه ای به چهار کشور شرق و شمال اروپا یعنی لهستان، فنلاند، سوئد و لتونی انجام می شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه دولت وظیفه خود می داند از بخش خصوصی حمایت کند، گفت: این به عنوان سیاست پایدار کشور بر مبنای سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست های اقتصاد مقاومتی است.

وی گفت: در این سفر یک برنامه ترکیبی از گفت و گوهای سیاسی با چهار کشور صورت می گیرد و شورای روابط اقتصادی با حضور جمعی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی کشور تشکیل خواهد شد.
وی ادامه داد: این جلسات با حضور صاحبان صنایع، مسئولان سیاسی و بانکی این کشورها تشکیل می شود.

وزیر امورخارجه اظهار امیدواری کرد که این سفرها و دیدارها بتواند به توسعه ارتباطات و ایجاد فرصت های بیشتر کمک کند.

ظریف با بیان اینکه در این سفرها مسایل منطقه ای نیز مورد بررسی قرار می گیرد، تصریح کرد: در همایش هلسینکی درباره افراط گرایی در منطقه سخن خواهم گفت.

وی خاطر نشان کرد: در سوئد نیز درباره این که چطور می توان از تجربه مذاکرات هسته ای برای شرایط منطقه استفاده کرد، نیز تبادل نظر خواهیم داشت.

وی افزود: در سفر به چهار کشور یاد شده مجموعه ای از تحرکات سیاسی، اقتصادی و منطقه ای شکل خواهد گرفت که امیدواریم برای منافع ملی و همکاری های اقتصادی کمک کننده باشد.

وزیر امور خارجه مهم ترین برنامه افزایش مناسبات اقتصادی در پسا برجام را حمایت از بخش خصوصی دانست و گفت: بخش خصوصی موتور اقتصاد کشور و موتور روابط دو جانبه با همه کشورهاست.

ظریف اضافه کرد: این سفر با حضور نمایندگان بنگاه های خصوصی بزرگ اقتصادی کشور انجام می شود و حامل این پیام برای کشورهایی است که با آنها ارتباط ویژه داریم چرا که برای توسعه روابط توجه ویژه ما به همکاری ها در بخش خصوصی است.

وی تصریح کرد: دولت هم وظیفه خود می داند که از بخش خصوصی حمایت کند؛ این به عنوان سیاست پایدار کشور بر مبنای سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی در سیاست های اقتصاد مقاومتی است؛ به همین دلیل تنها موضوع مشترک در این چهار کشور حضور فعال بخش خصوصی در برنامه هایی اقتصادی ایران است.

وزیر امور خارجه ایران که در صدر هیاتی سیاسی- تجاری عازم شمال اروپا شده است، در نخستین ایستگاه، وارد ورشو پایتخت لهستان شد.

محمد جواد ظریف قرار است در نخستین برنامه کاری خود در ورشو با «رادوسلاو شیکورسکی» همتای لهستانی خود دیدار و پس از آن در جمع خبرنگاران حضور یابد.

امضای سند تفاهم رایزنی های سیاسی دو کشور نیز از برنامه های پیش بینی شده در این سفر است که توسط وزیران امورخارجه ایران و لهستان انجام خواهد شد.

صبحانه کاری با نخبگان ایرانی مقیم لهستان، دیدار با وزیر توسعه و سخنرانی در همایش اقتصادی ایران و لهستان از دیگر برنامه های اعلام شده ظریف در ورشو است.

همچنین دیدار با معاون اول نخست وزیر و وزیر میراث فرهنگی، نثار تاج گل به بنای یادبود «تقدیر از ملت ایران»، گفت و گو با رئیس امنیت ملی ، شرکت در ضیافت ناهار رئیس مجلس نمایندگان، سخنرانی در دانشگاه ورشو و دیدار با خانم «اوا کوپاچ» نخست وزیر لهستان، محورهای دیگر سفر رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به لهستان را تشکیل می دهد.

این سفر در حالی صورت می گیرد که پیش از این، «رادوسلاو شیکورسکی» وزیر امورخارجه لهستان در 10 اسفند 94 و همزمان با پانصد و چهلمین سالگرد ارتباط دیپلماتیک ایران و لهستان در راس هیاتی دیپلماتیک به ایران سفر کرده بود.

بر اساس برنامه های اعلام شده، قرار است ظریف پس از لهستان، به کشورهای فنلاند، سوئد و لتونی نیز سفر کند؛ در این سفرها، 60 فعال اقتصادی به سرپرستی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، وزیر امور خارجه را همراهی می کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.