| کد خبر: 79733 |

۵.۵ میلیون نفر در جهان به علت آلودگی هوا به طور زودرس می‌میرند

تین نیوز | یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که هر سال کیفیت بد هوا باعث مرگ زودرس ۵.۵ میلیون نفر در سراسر جهان- که بیش از نیمی از آنان در چین و هند زندگی می‌کنند- می‌شود.

به گزارش هلث‌دی نیوز نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها ذرات معلق ریزی را به درون هوا می‌فرستند که می‌توانند به سلامت افراد آسیب بزنند. این ذرات محصولات فرعی سوزاندن زغال‌سنگ و چوب و نیز دود خروجی از ماشین‌ها و سایر وسایل نقلیه هستند.

دانشمندان می‌گویند تلاش‌های کنونی برای محدود کردن ورود این مواد آلاینده به هوا ناکافی است، و لازم است کارهای بیشتری برای پیشگیری از افزایش شمار مرگ‌های زودرس ناشی از آلودگی هوا در دو دهه آینده انجام شود.

مایکل بروئر، استاد دانشکده بهداشت عمومی و جمعیت در دانشگاه بریتیش کلمبیای در کانادا در این باره می‌گوید: «آلودگی هوا چهارمین عامل خطرساز عمده در مرگ‌ومیر جهانی و در حال حاضر مهم‌ترین عامل خطرساز زیست‌محیطی برای بیماری‌ها است. کاهش آلودگی هوا راهی کاملاً کارآمد برای بهبود بخشیدن به سلامت یک جمعیت است.»

پژوهشگران از ایالات‌متحده، آمریکا، چین و هند در این بررسی میزان آلودگی هوا در چین و هند را تخمین زدند و اثرات کیفیت بد هوا را بر سلامت مردم محاسبه کردند.

55 درصد مرگ‌ومیرهای مربوط به آلودگی هوا در این دو کشور رخ می‌دهد. به گفته این پژوهشگران، فقط در سال 2013، حدود 1.6 میلیون نفر در چین و 1.4 میلیون نفر در هند در نتیجه کیفیت بد هوا درگذشتند.

به گفته کیائو ما، دانشجوی دکترا در دانشکده محیط‌زیست دانشگاه تسینگ‌هوآ در پکن،، سوزاندن زغال‌سنگ در چین بزرگ‌ترین عامل دخیل در آلودگی هوا است. آلودگی هوای بیرون به علت سوزاند زغال‌سنگ در سال 2013 به مرگ شمار تخمینی 366000 انجامید.

او محاسبه کرد که اگر چین در اهداف فعلی‌اش در کاهش آلودگی هوا بسنده کند، و کار بیشتری برای محدود کردن احتراق زغال‌سنگ و گازهای آلاینده خروجی انجام ندهد، در سال 2030 تا 1.3 میلیون نفر از مردم این کشور به علت کیفیت بد هوا به طور زودرس خواهند مرد.

ما گفت: «بررسی ما نیاز فوری به راهبردهای حتی تهاجمی‌تر را برای کاهش گازهای خروجی ناشی از زغال‌سنگ و سایر بخش‌ها را برجسته می‌سازد.»

کیفیت بد هوا در هند عمدتاً ناشی از سوزاندن چوب، پهن حیوانات و سایر مواد آلی برای پخت‌وپز و گرمادهی است. میلیون‌ها خانواده فقیر به طور روتین در معرض میزان‌های بالای ذرات معلق درون خانه‌هایشان هستند.

چاندرا ونکاتارامان استاد مهندسی شیمی در انستیتوی تکنولوژی بمبئی در این باره می‌گوید: «هند نیاز به رویکردی چندجانبه کاهش سوزاندن صنعتی زغال‌سنگ، سوزاندن بیشه‌ها و جنگل‌ها برای تبدیل کردنشان به زمین‌های کشاورزی و منابع آلاینده هوای خانگی دارد.»

در مقابل بر اساس این پژوهش در 50 سال گذشته میزان‌های آلودگی هوا در آمریکای شمالی، اروپای غربی و ژاپن با استفاده از سوخت‌های پاک‌تر، بهبود کارایی وسایل نقلیه، محدود کردن سوزاندن زغال‌سنگ و اعمال محدودیت‌هایی بر نیروگاه‌ها و کارخانه‌ها به طور تأثیرگذاری بهبود یافته است.

دان گرین‌باوم رئیس موسسه هلث افکتز، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در بوستون گفت: «با توجه که من مسئول طراحی و اجرای راهبردها برای بهبود کیفیت هوا در ایالت متحده بوده‌ام، می‌دانم که این کار چقدر مشکل است. کشورهای درحال‌توسعه وظیفه‌ای بسیار مشکل در پیش رو دارند. این پژوهش به ما کمک می‌کند با شناسایی اعمالی که بیش از همه می‌توانند بهداشت عمومی را ارتقا دهند، مسیرمان را تعیین کنیم.»

یافته‌های این بررسی در 12 فوریه در اجلاس انجمن پیشرفت‌های علوم آمریکا در واشنگتن دی‌سی ارائه شد و تا زمانی که این نتایج در ژورنال‌های علمی منتشر نشود، باید آنها را مقدماتی شمرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.