| کد خبر: 68825 |

◄ بازار گرم لوازم یدکی فرسوده در شوش / بازگشت خودرو فرسوده به بازار به شکلی دیگر

تین نیوز | این روزها شاهد هستیم که بازار خودروهای فرسوده علیرغم تلاش مسئولان دولتی و شهری در پیچ و خم بروکراسی و بودجه به دام افتاده و راه گریزی نیز برای آن نیست.

این روزها تنها تاکسی داران شهری در تلاش هستند تا با نوسازی خودروهای خود، شهرها را نو نوار کنند که با این اتفاق شاید تلنگری نیز به خواب شیشه ای مراکز اسقاط وارد شود. هر چند بازار خرید و فروش خودروهای فرسوده با پایان طرح نیز کساد می‌شود، اما ورود قطعات خودروهای فرسوده به چرخه حمل‌ و نقل بار منجر به بروز مشکلاتی همچون آلودگی هوا و... خواهد شد.

متاسفانه اخیرا شاهد برخی سوء استفاده ها از اسقاط خودروهای فرسود در سطوح مختلف هستیم. به طوری که با تحویل خودرو به مراکزی که در اصطلاح مراکز اسقاط خودرو نام گرفته اند و نظارتی بر عملکرد آنها در نحوه معدوم کردن وسایل خودرو وجود ندارد لوازم فرسوده خودرو بعضا وارد بازار فروش لوازم یدکی دست دوم شده و به این کار تمام زحمات دولت و مسئولان به باد می رود. در حال حاضر خودروهای فرسوده پس از بررسی نیروی انتظامی و تست قطعات و احراز شرایط اسقاط خودرو تحویل شهرک‌های صنعتی می‌شود و در این فاصله زمانی کنترلی بر خودروها صورت نمی‌گیرد.

موتور، سیستم سوخت‌رسانی و نیروی محرکه خودروهای فرسوده از جمله قطعات سودآور خودرو هستند که در صورت بازگشت به بازار خودرو، تاثیر خروج خودروهای فرسوده را تا حد قابل توجهی کمرنگ می‌کنند. بر همگان پیداست که این قطعات موجب افزایش مصرف سوخت و همچنین آلایندگی خودرو شده و با بازگشت به چرخه حمل و نقل مشکلات گذشته را تکرار خواهند کرد.

این گزارش حاکی از آن است که، بازگشت قطعات خودروهای فرسوده به بازار و استفاده مجدد از آنها اتفاق جدیدی نیست و در گذشته نیز قطعات سالم خودرو، در مراکز اسقاط از خودرو جدا شده و مجددا به عنوان قطعه دسته دوم وارد بازار می‌شد. موتورهای خودرو، سیستم سوخت‌رسانی و نیروی محرکه از جمله قطعات قابل استفاده ای هستند که توجه واسطه ها به خاطر سود بسیار به این قطعات جلب شده است.

البته این نکته را نباید از یاد برد که هر کسی نمی‌تواند پا به قبرستان خودرو نهاده و قطعه خریداری کند چراکه درون قبرستان‌ها قطعات به صورت عمده خرید و فروش می‌شوند و اگر شخصی بخواهد برای قطعه ای خریداری کند ناچار باید به اوراقچی‌های شهر خود رجوع کند که از جمله ضوابط کاری این صنف است.

شاید هنگامی که نام اجناس دست دوم به گوش شما می‌خورد از خود بپرسید که چه کسی دنبال جنس دست دوم می‌رود اما این نکته را فراموش نکنید که برخی از افراد به کیفیت بالای این اجناس اعتقاد دارند و آنها را به اجناس نو ترجیح می‌دهند.

بر همین اساس و شاید به دلیل نظارت ناکافی بر این بخش، همه روزه دیده می شود که از بازارهای جنوب تهران میزان زیادی از لوازم یدکی دست دوم به منظور استفاده در خودروهای اسقاطی، خریداری شده و برای چندمین بار به چرخه حمل ونقل باز می گردند.

حال این پرسش مطرح است که بازگشت لوازم فرسوده خودروهای فرسوده به خودروهایی که بر اساس اعلام دولت خودرو اسقاطی محسوب می شوند، چه هزینه هایی را به خانواده های ایرانی تحمیل می کند؟؟!!
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.