| کد خبر: 6844 |

سیستم های حمل و نقل هوشمند ITS

تین نیوز | سیستم های حمل و نقل هوشمند ITSحمل و نقل و جابجایی كالا و مسافر به عنوان یكی از مهمترین نیازهای بشر در برنامه ریزیهای كلان كشورها مورد توجه ویژه قرار می گیرد. امروزه فناوری اطلاعات برای حل مشكلات حمل و نقل درجوامع بشری مورد توجه كارشناسان این حوزه می باشد. موارد متعددی از قبیل آلودگی های زیست محیطی، خسارتهای مادی و معنوی ناشی از تصادفات، اتلاف زمان و انرژی و همچنین معضلات ترافیكی از جمله چنین مشكلاتی به حساب می آیند . پیشرفتهای بشری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و بكارگیری آنها در عرصه حمل و نقل تحت عنوان سیستمهای حمل و نقل هوشمند (ITS) از دهه ۱۹۸۰مورد توجه كشورها قرار گرفته است.
حمل و نقل هوشمند بااستفاده و بكارگیری فناوری اطلاعات باعث ارتقای سطح ایمنی، كارآیی و ارزانی در حمل ونقل میشود كه برای شیوه های مختلف حمل ونقل از قبیل حمل و نقل جاده ای راه آهن، هوایی و دریایی قابل تعمیم است. ارتباط مناسبی بین انسان، وسیله نقلیه و جاده برقرار ساخته كه به عبارت دیگر سیستم های حمل و نقل هوشمند با استفاده ازIT تحولی را در صنعت حمل ونقل پدید می آورد. استفاده بهینه از منابع موجود كاهش صدمات و افزایش ایمنی و آرامش، كاهش هزینه و اثرات نامطلوب زیست محیطی، كاهش مصرف انرژی و تاخیرهای ناخواسته در طول سفر، مدیریت و برنامه ریزی دقیق و كارآمد در حمل و نقل و ترافیك محسوب و در نهایت جلب رضایت مسافرین و روانسازی جریان ترافیك همواره به عنوان اهم مزایا و اهداف بكارگیری ITS می شوند.
سیستمهای حمل و نقل هوشمند كاربردهای متفاوتی را در زمینه های مختلف حمل و نقل خواهد داشت. در این ارتباط می توان به كاربرد اینگونه سیستمها در موارد ذیل اشاره كرد:
۱) سیستم های كنترل تطبیقی یا هوشمند چراغ های راهنمایی تقاطع ها
سیستم های كنترل چراغ های راهنمایی تقاطع ها بایستی به گونه ای عمل كنند كه حداقل تاخیرها و توقف ها و حداكثر گذردهی و ایمنی را در تقاطع ها حاصل نماید.
۲) سیستم های هماهنگ یا مركزی كنترل ترافیك
با ایجاد ارتباط و هماهنگی بین عملكرد چراغ های راهنمایی تقاطع های مجاور و تولید موج سبز كمترین تاخیر در شبكه ترافیك شهری حاصل می شود. همچنین با ایجاد مركز كنترل ترافیك شهری، نظارت بر عملكرد كلیه چراغ های راهنمایی و وضعیت ترافیك در سطح شهر امكان پذیر می گردد.
۳) سیستم های كنترل و هدایت ناوگان های عمومی
به منظور افزایش بهره وری و نیز نظارت بهتر بر عملكرد رانندگان ناوگان هایی چون اتوبوسرانی، تاكسیرانی، اورژانس، آتش نشانی و گشت پلیس از سیستم های مدیریت ناوگان استفاده می شود. در این سیستم ها اطلاعات لحظه ای مربوط به موقعیت مكانی و وضعیت تك تك اعضای ناوگان در یك مركز كنترل جمع آوری می شود. این اطلاعات به كمك نرم افزارهای مناسب پردازش شده و با برنامه ریزی بهتر برای ناوگان هدایت رانندگان و اطلاع رسانی به مسافران و كاربران حداكثر بهره برداری از ظرفیت ناوگان عملی می شود.
۴) سیستم هدایت و مدیریت پاركینگ
جمع آوری اطلاعات لحظه ای مربوط به ظرفیت پاركینگ ها و هدایت رانندگان به سمت پاركینگ های دارای ظرفیت خالی و نیز اعمال نرخ های متفاوت برای پاركینگ های حاشیه ای در طول شبانه روز از ابزارهایی هستند كه به بهره برداری بهینه از ظرفیت پاركینگ های موجود كمك می كنند.
۵) سیستم كنترل و مدیریت تراكم در بزرگراه ها
با نصب شناسگرهای ترافیكی در فواصل مناسب در مسیر بزرگراه ها اطلاعات لحظه ای مربوط به وضعیت ترافیك شبكه بزرگراهی جمع آوری شده و با كنترل دسترسی ها، اطلاع رسانی به رانندگان، رسیدگی سریعتر به وقایع و تصادفات، كنترل محدوده سرعت مجاز و. . . تراكم ترافیك در شبكه بزرگراهی كاهش داده شده و همچنین تراكم در شبكه حتی الامكان یكنواخت می گردد .
و از سایر كاربردهای ITS میتوان به این موارد نیز اشاره كرد: مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیك و روانسازی حركت- مدیریت و كنترل حوادث - مدیریت و پشتیبانی وسائل نقلیه امدادی- مدیریت اخذ الكترونیكی عوارض، هزینه پاركینگ، خرید و رزرواسیون بلیت -مانیتورینگ و كنترل حمل و نقل سنگین -مدیریت و ناوبری پیشرفته و مدیریت و پشتیبانی عابر پیاده و. . .
روشن است كه هر یك از موارد مذكور بدون بهره جوئی از ره آوردهای IT قابل دستیابی و انجام نبوده است. بطور مثال كنترل و برنامه ریزی چراغهای راهنمائی در داخل شهرها بعنوان یك مسأله مهم از مقوله مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیك و روانسازی آن، همواره مطرح می باشد. بصورت خلاصه نحوه عملكرد این سیستم را می توان بدین شرح توصیف نمود كه حجم و میزان تراكم خودروها توسط حسگرهای گوناگونی كه در زیر سطح جاده و یا در حواشی آن نصب شده اند سنجیده شده و جهت پردازش و اخذ تصمیم توسط ابزارهای ارتباطی همچون فیبر نوری یا بصورت Wirelessبه مراكز كنترل مركزی ارسال می گردد و در آنجا بر اساس اصول و محاسبات مدیریت ترافیك و فازبندی چراغ ها توسط نرم افزارهای مفید با در نظرگرفتن شرایط متفاوت و مطروح زمان بهینه توقف پشت چراغ و یا حركت در حالت سبز پردازش و دستورات لازم به دستگاه های كنترل كننده چراغ ها ارسال می گردد. امروزه در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا استفاده از این سیستم رایج و مرسوم است و در كلان شهر تهران نیز شاهد بهره جوئی از آن در بیش از ۱۵۰ تقاطع می باشیم. از محاسن این سیستم می توان به كاستن از تاخیرهای بی مورد، كاهش زمان سفر و جلب آرامش و رضایت مسافر، ایجاد موج سبز در حركت، كاهش تصادفات و. . . را نام برد. ایجاد چنین سیستمی همراه با اتصال آن به یك شبكه اطلاعاتی یا سایت اطلاع رسانی به سادگی می تواند قبل از شروع سفر مسافر را در انتخاب مسیر مطلوب یاری رسانده و در كاهش حجم ترافیك تاثیر بسزائی داشته باشد.
بدیهی است در صورت ایجاد چنین سیستمی حتی گوشی های تلفن همراه نیز كه امروزه توانائی برقراری اتصال با شبكه های اطلاع رسانی را دارا هستند، قابلیت دریافت اطلاعات و اخبار مربوط به ترافیك را خواهند داشت. روشن است بدین ترتیب پیشنهاد یك مسیر مطمئن و به دور از تراكم های ناخواسته توسط سیستمهای اطلاعاتی و هوشمند و انتخاب آن توسط مسافر در روانسازی جریان ترافیك تاثیر مطلوب و شایانی خواهد داشت. ضمن اینكه كاستن از مصرف سوخت خودرو و كاهش آلودگی هوا زمان سفر و بالا بردن ضریب اطمینان در رانندگی و آرامش در مسافر از نتایج مطلوب و دائمی آن بوده و از آثار سیستم های ناوبری پیشرفتهITS به شمار می آید. تكنیك اطلاع رسانی به رانندگان امروزه در شهر تهران بصورت رادیوئی و توسط كانال پیام و در برخی نقاط بر روی تابلوهای اطلاعاتی انجام می پذیرد كه از ابتدائی ترین شیوه های مطرح در مطلع نمودن رانندگان از شرایط ترافیكی محسوب میگردد.
در برخی موارد ارائه اطلاعات جهت انتخاب سایر شیوه ها و سیستم های حمل و نقل و دستیابی به مقصد توسط دیگر وسائط نقلیه و یا ارائه اطلاعاتی راجع به سطوح سرویس و عرضه خدماتی كه در مقصد به مسافر ارائه می شوند نیز بعنوان دیگر كاربردهای سیستم های ناوبری پیشرفته به شمار می آیند. در سیستمهای اطلاعاتی مربوط به كنترل و برنامه ریزی حمل و نقل انتقال اخباری كه به بروز شرایط غیر عادی و یا تصادفات مربوط حائز اهمیت است چرا كه در هر دو حالت می توان به موقع تدابیر لازم جهت تغییر مسیر مسافر را اندیشید و از ازدحام ناگهانی جلوگیری نمود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.