| کد خبر: 34573 |

صنعت حمل ونقل با سرمایه گذاری بخش خصوصی سوار بر بالهای توسعه

تین نیوز | نمایندگان مجلس شورای اسلامی براین امر معتقدند علی رغم رشد وتوسعه ای که در حوزه حمل و نقل در نقاط مختلف دنیا در حال انجام است اما در ایران روند توسعه صنعت حمل و نقل به کندی صورت می گیرد و باید برای رسیدن به استانداردهای جهانی از حضور پررنگ بخش خصوصی استفاده کرد.
 
26 آذر ماه هر سال، یادآور صدور فرمان امام راحل «ره» در سال 1362 در زمینه اعزام کامیون ها به بنادر جنوبی برای تخلیه کالاهای وارداتی از مبادی دریایی کشور است این روز برای آگاه سازی هر چه بیشتر جامعه با نقش و جایگاه صنعت حمل ونقل از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز حمل ونقل شناخته شده است.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که در کنار فرهنگ سازی لازم به منظور ارتقای سطح رانندگی شهروندان باید شرایطی فراهم شود  تا مردم ترغیب شوند تا تردد های خود از جاده به سایر بخش ها مانند ریل منتقل کنند.
 
بنا به گفته کارشناسان و تحلیل گران صنعت حمل و نقل به دلیل اینکه بسیاری از راهها و جاده های کشور با استانداردهای روز دنیا فاصله دارند و البته درکنارآن کمبود زیادی در حجم آزادراهها و بزرگراهها دیده می شود، تنها عاملی که می تواند در کاهش تلفات جاده ای موثر باشد ترغیب مردم به استفاده از سایر بخش های حمل و نقل است .
 
نمایندگان مجلس نیز معتقدند تا زمانی که توسعه  تمامی بخش های حمل و نقل به صورت یکسان و با شتاب مورد انتظار رخ ندهد نمی توان انتظار داشت تا شهروندان  از سایر بخش ها برای تردد و حمل و نقل استفاده کنند چرا که در حال حاضر در حوزه زیرساخت های حمل و نقل فعالیت های چشمگیری دیده نشده  و کاستی های زیادی در شبکه ریلی کشور نیز وجود دارد. بنابراین تا زمانی که  زیرساخت های حمل و نقل کشور به صورت متوازن رشد نکنند و امکانات کافی فراهم نشود شهرونداند ترجیح می دهند از طریق جاده ها و قبول تمامی خطرات به تردد بپردازند. اما در  26 آذر روز حمل و نقل نمایندگان مجلس با بررسی چالش های صنعت حمل و نقل کشور به تبیین راهکارهایی برای توسعه و رفع مشکلات این بخش پرداخته اند در در متن ذیل آمده است.  

 هاشمی: تصمیم مجلس برای تشدید نظارت برایمنی و توسعه راهها
  سید مهدی هاشمی ،رییس کمیسیون عمران مجلس با یادآوری اینکه صنعت حمل و نقل کشور از جمله صنایعی است که پیشرفت مورد انتظار را در سال های اخیر نداشته ، گفت: براساس مصوبه اخیر مجلس مقرر شده بالغ بر یک میلیارد دلار برای توسعه بخش های مختلف حمل و نقل اختصاص یابد.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی ، گفت: براساس مصوبه اخیر مجلس مقرر شده بالغ بر یک میلیارد دلار برای توسعه بخش‌های مختلف  حمل و نقل اختصاص یابد وامیدورایم همزمان با اختصاص بودجه مذکور مسئولان ذی ربط توجه بیشتری به توسعه  زیر ساخت های بخشهای مختلف حمل و نقل کشور داشته باشند، چرا که با توجه به اهمیت ارتقای سطح ایمنی و توسعه راههای کشور و نیز ارائه خدمات مناسب به شهروندان کمیسیون عمران در نظر دارد نظارت های خود را در این رابطه تشدید کند.
 
وی با بیان اینکه سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های صنعت حمل نقل باید در جهت کاهش سوانح و ارتقای ایمنی باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در سال های اخیر بنا به دلایل مختلف  صنعت حمل و نقل مورد بی توجهی قرار گرفته و رشد مورد انتظار را نداشته است.
 
هاشمی با یاد‌آوری اینکه توسعه خدمات و ایمنی راهها از مطالبات به حق شهروندان است، گفت: در حال حاضر در حمل و نقل شهری و برون شهری باید با استانداردهای مورد انتظار فاصله داریم،بنابراین رسیدگی به این مشکل باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.
 
وی افزود:صنعت  حمل و نقل کشور از جمله صنایعی است که پیشرفت مورد انتظار را در سال های اخیر نداشته است.
 
رییس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به روز 26 آذر ماه که مصادف با روز حمل و نقل است، خاطرنشان کرد: روز 26 آذر ماه توسط امام خمینی (ره) به عنوان روز حمل و نقل نامگذاری وثبت شده است. همین مسئله لزوم توجه و سرمایه گذاری در این بخش را بیشتر می کند.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، افزود: خوشبختانه در حال حاضر قوانین بالادستی در بخش حمل و نقل تدوین و تصویب شده است و سالانه نیز بودجه هایی برای توسعه این بخش تخصیص می یابد، بنابراین انتظار داریم  بر اساس  اهداف پیش بینی شده شاهد کاهش سوانح و ارتقا ایمنی راههای کشور باشیم.

رضایی کوچی: انگیزه کافی برای توسعه شبکه ریلی وجود ندارد 
محمدرضا رضایی کوچی عضو هیات رییسه کمیسون عمران مجلس با اشاره به اینکه بر اساس برنامه های بالادستی سالانه باید هزار کیلومترشبکه ریلی در کشور احداث شود، گفت: در سال های اخیر برای توسعه حمل و نقل کشور تلاش های زیادی صورت گرفته اما با این وجود از ایده ال ها فاصله زیادی داریم.
 
نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی، افزود: درحال حاضر با توجه رشد وتوسعه ای که در حوزه حمل و نقل در نقاط مختلف دنیا در حال انجام است باید اذعان کرد که با این رشد حرکت نمی کنیم. 
وی با تاکید بر اینکه حمل ونقل ریلی در کشور مغفول واقع شده است، توضیح داد: بر اساس برنامه های بالادستی باید سالانه بالغ بر هزار کیلومتر شبکه ریلی در کشور احداث کنیم . 
رضایی کوچی با اشاره به مزیت های استفاده از خطوط ریلی، ادامه داد: امروزه شبکه ریلی در دنیا به عنوان ارزان ترین  و ایمن ترین نوع حمل و نقل شناخته شده است. از سوی دیگر راه آهن  آلودگی صوتی و زیست محیطی اندکی دارد.  همچنین هزینه تمام شده مسافر و کالا  نیز در مقایسه با سایر بخش ها مانند خطوط هوایی و جاده ای بسیار کم است.
وی با بیان اینکه متاسفانه در این بخش پیشرفت های مورد انتظار محقق نشده است، گفت: تکمیل شبکه ریلی در کریدور شمال به جنوب باید در اولویت قرار گیرد چراکه در حال حاضرشبکه ریلی در کشور کامل نیست و این مسئله در حالی است مقام معظم رهبری  در این مورد تاکیدات بسیاری داشته اند اما ظاهرا مسئولان انگیزه کافی در توسعه این بخش را ندارند. اما تکمیل شبکه حمل و نقل کشور جز در سایه حرکت جهادی مسئولان محقق نخواهد شد.
رضایی کوچی با بیان اینکه  بودجه های اختصاص یافته برای بخش های مختلف حمل ونقل کافی نیست، توضیح داد: به دلیل ناکافی بودن بودجه باید از راهکارهای مکملی مانند استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی و فاینانس استفاده شود. به عنوان مثال در  چندین سال است که در قانون بودجه  بر استفاده از مشارکت برای توسعه راه آهن تاکید می شود اما تاکنون  هیچ شریکی برای توسعه راه اهن پیدا نشده است 
وی ادامه داد:  تا وقتی که در جذب سرمایه ضعیف هستیم نمی توان امیدی به تکمیل شبکه حمل و نقل داشت
عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نقش تحریم ها در صنعت هوایی کشور، گفت: به دلیل تحریم های ناجوانمردانه غرب  تقریبا نیمی از ناوگان هوایی ما فرسوده و غیر قابل استفاده است . اما علی رغم مشکلات انبوه تا کنون تلاش های زیادی برای زنده نگه داشتن این بخش شده است .
وی افزود: همین تعداد هواپیما که در حال حاضر در حال پرواز هستند کار ارزشمندی از سوی مسئولان است و باید گفت که انصافا تلاش های زیادی در این صنعت در کشور شده است.
نمینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درچند سال گذشته در زمینه ساخت بزرگراهها و آزادراه ها عملکرد خوبی مشاهده شده است، گفت:  متاسفانه در بخش دریایی هیچ کار خاصی انجام نشده است و این مشکل در حالی است که ظرفیت دریا در کشور بسیار بالا است.  
 
چهاردولی: بسترهای لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شود
  علی نعمت چهاردولی عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه اعتبارات عمرانی دولت برای  توسعه بخش های مختلف حمل و نقل کشور ، محدود است، گفت: دولت باید بسترهای لازم جهت ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی در ساخت خطوط ریلی ، جاده سازی و.. را فراهم کند.
 
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد بخش های مختلف حمل و نقل در سال های اخیر متفاوت بوده است، افزود:  در حوزه صنعت هوایی علی رغم دو حادثه تلخی که در سال های اخیر به وقوع پیوست تقریبا  می توان گفت در این بخش حرکتی روبه جلو داشتیم.
وی ادامه داد: البته باید اذعان کرد که تحریم های غیر قانونی همه راهها را برای پیشرفت حمل و نقل هوایی بسته است.
 چهاردولی با بیان اینکه در حوزه توسعه حمل و نقل ریلی بسیار ضعیف بوده ایم ، توضیح داد: در بخش ریلی اما عملکرد بسیار ضعیف بوده  و ساخت خطوط ریلی جدید بسیار کم و ناچیز بوده است.
عضو هیات رییسه مجلس کمیسیون عمران با اشاره به زیرساخت های فرسوده ریلی کشور، گفت: خطوط ریلی کشور بسیار فرسوده هستند به طوری که در سال جاری شاهد حوداث مختلفی در مسیر های  اهواز به درود و درود به تهران بوده ایم .
وی افزود: البته خروج واگن از ریل در سایر خطوط کشور نیز رخ داده و می دهد. 
چهاردولی با بیان اینکه در سالهای اخیر عمده فعالیت دولت ها در بخش جاده سازی بوده است، گفت: در بخش ساخت آزادراه، بزرگراه و جاده های روستایی تقریبا در مقایسه با سایر بخش ها فعالیت ها و سرمایه گذاری های بیشتری صورت گرفته است و می توان گفت در جاده سازی پیشرفت بهتری داشته ایم.
وی ادامه داد: در کنار جاده سازی ها در  رفع نقاط پرحادثه و روکش آسفالت ها و تعمیر و نگه داری آنها نیز فعالیت های خوبی صورت گرفته است.
نماینده مردم ملایردر مجلس با بیان اینکه  وضعیت حمل و نقل دریایی، توضیح داد:  به طور کلی دستاوردهای دولت برای سرمایه گذاری  و نیز توسعه ریلی و دریایی بسیار ناچیز است.
وی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی  محدود باعث شده دولت  خیلی نتوانند در حوزه حمل و نقل عملکرد موثری داشته باشند، گفت:  دولت باید سعی کند که برای توسعه حمل و نقل کشور بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری جذب کند.
چهاردولی گفت: برای اینکه بخش خصوصی وارد سرمایه گذاری در حوزه حمل و نقل شود اصولا باید توجیه اقتصادی قابل قبولی برای آنها وجود داشته باشد و البته  شرایط درآمد زایی نیز موجود باشد.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت باید بسترهای لازم جهت ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی را فراهم کند،گفت: برای کسی که به عنوان سرمایه گذار بخش خصوصی قصد سرمایه گذاری دارد باید بسترها فراهم باشد و دولت باید در این بخش نقش تسهیل گر داشته باشد و با یکسری راهکارها مانند معافیت های مالیاتی و ارائه به موقع تسهیلات به آنها کمک کند. در غیر این صورت بخش خصوصی تمایل چندانی برای ورود به حوزه ساخت خطوط ریلی و یا خرید هواپیما و .. نخواهد داشت. 
 
محبی: توسعه حمل و نقل دریایی مغفول واقع شده است
  محمدابراهیم محبی عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه کشور ما از جمله کشورهایی است که ظرفیت های خوبی برای توسعه دریا محور دارد، گفت:  توسعه حمل و نقل دریایی از جمله بخش هایی بوده که متاسفانه  هیچ گاه به طور جدی مورد توجه مسئولان قرار نگرفته است. 
نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی، افزود: مقام معظم رهبری  همواره بر توسعه دریا تاکید ویژه ای داشته اند بنابراین باید برنامه ریزی هایی برای توجه بیشتر به این بخش صورت گیرد.
وی با بیان اینکه پیشرفت بخش های مختلف حمل و نقل متوازن نبوده است، گفت: به طور کلی در سال های اخیر عمده سرمایه گذاری ها در توسعه راهسازی بوده است.
محبی با بیان اینکه در حوزه راهسازی در مقایسه با سایر بخش ها موفق تر بوده ایم، توضیح داد: در بخش راه روستایی و نیز ساخت آزاد راهها و بزرگراهها فعالیت های خوبی صورت گرفته است . اما نباید سایر حوزه های حمل  نقل مانند توسعه شبکه ریلی و درایی مغفول واقع شود.
نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی، افزود:  توسعه حمل ونقل در همه ابعاد نقش مهمی در توسعه کلان کشور نقش دارد. بنابراین لازم است که برای توسعه این بخش طبق برنامه های بالا دستی تلاش هعای بیشتری از سوی مسئولان انجام شود.
 
جلیل سرقلعه :حمل و نقل درون شهری فاصله بسیاری با استانداردهای جهانی دارد
  مجید جلیل سرقلعه عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه توسعه سیستم حمل ونقل درون شهری یکی از مهمترین نیازهای کشور است، گفت: در حال حاضر در سیستم حمل و نقل درون شهری کاستی های زیادی دیده می شود و باید اذعان کرد که در این زمینه با استانداردهای روز دنیا فاصله داریم.
 
نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای بروز رسانی سیستم حمل و نقل درون شهری ،افزود: در حال بسیاری ازکشورها در تلاش هستند تا با استفاده از جدیدترین  شیوه ها و متناسب با نیاز روز خود سیستم حمل و نقل درون شهری خود را ارتقا و بروزرسانی کنند که این رویه لحظه ای قطع نمی شود.
 
 سرقلعه با اشاره به نیاز کلان شهرهای کشور به سیستم حمل و نقل ترکیبی، توضیح داد: به دلیل جمعیت بالای کلان شهرها حمل و نقل با یک یا دو نوع وسیله جوابگو نیست و نیازمند  وجود چند مدل در کنار یکدیگر هستیم.
 
وی  با یادآوری اینکه حمل و نقل درون شهری باید بر اساس نوع نیاز شهرها تعریف شود، افزود: باید بر اساس نیاز شهرهای مختلف کشور به خصوص کلان شهرها مکانیزم هایی برای توسعه حمل ونقل ترکیبی شهری تعریف و اجرایی شود.
 
سرقلعه با اشاره به برخی از مزایای حمل نقل درون شهری یکپارچه و ترکیبی، اضافه کرد: استفاده از خطوط مترو، اتوبوس و سایر وسایل حمل و نقل شهری مانند مونوریل و... که البته در کشور ما هنوزوجود  ندارد باعث کاهش آلودگی هوا، ترافیک و نیز مصرف روزانه سوخت می شود و از سوی دیگر نقش چشمگیری در کاهش مسیر و زمان سفرهای روزانه شهری نیز دارد.
 
نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در حال حاضر با استانداردها ی روز دنیا در زمینه ایجاد یک سیستم حمل ونقل ترکیبی و یکپارچه فاصله زیادی داریم، گفت: با توجه به رشد جمعیت و ضرورت توسعه زیرساخت های حمل ونقل، مسئولان باید راهکارهایی عملیاتی متناسب با نیاز کشور تدوین کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.