| کد خبر: 31420 |

گزارش سفر وزیر راه و شهرسازی به هندوستان؛

تسهیل مراودات اقتصادی و توسعه همکاریهای بازرگانی ایران و هند

تین نیوز |   وزیر راه و شهرسازی كشورمان كه روز گذشته وارد دهلی نو شد و با وزرای حمل و نقل جاده ای و بازرگانی هند دیدار و خواستار رفع موانع و تسهیل امور در بخش های حمل و نقل ریلی و كشتیرانی و توسعه همكاریهای بازرگانی بین دوكشور شد و امروز برای شركت دراجلاس سارك، دهلی را به مقصد كاتماندو در نپال ترك كرد.

به گزارش تین نیوز از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی در دیدار با "نیتین گات كاری" وزیر حمل و نقل جاده ای، بزرگراه‌ها و كشتیرانی هندوستان با تاكید بر گسترش همكاری ها میان دو كشور در بخش های حمل و نقل و ترانزیت كالا بویژه ایجاد تسهیلات برای تجار و بازرگانان دو كشور، اظهار كرد: توسعه این همكاری ها می تواند علاوه بر تسهیل مراودات اقتصادی، منافع خوبی برای دو كشور به همراه داشته باشد.

"نیتین گات كارینیز" در این دیدار، از ایران به عنوان كشوری مهم در منطقه یاد كرد و گفت: توسعه همكاری ها با ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ما برای هرگونه همكاری و توسعه مناسبات در بخش های مختلف ترانزیتی و حمل و نقل هوایی، زمینی و دریایی، آمادگی داریم.

همچنین در این دیدار وزیر حمل و نقل جاده ای، بزرگراه ها و كشتیرانی هندوستان از آمادگی كشورش برای توسعه همكاری ها با ایران خبر داد و گفت: رویكرد دولت جدید هند توسعه همكاری ها با ایران می باشد و تلاش ما این است كه ضمن جبران ضعف های گذشته، موانع موجود در توسعه روابط دو كشور را برطرف نماییم و به سوی دستیابی به منافع مشترك پیش برویم.

وی گفت: توسعه همكاری ها میان دو كشور می تواند مسیر را برای رسیدن به منافع مشترك بیشتر باز كند و این برای آینده هر دو كشور بسیار مفید خواهد بود.
 
توسعه مسیرهای ترانزیتی ایران 
همچنین در ادامه سفر آخوندی به هند، وزیر راه و شهرسازی كشورمان و "سیتا رامان" وزیر بازرگانی و صنایع هند در دیداری در دهلی نو امكان استفاده از توانمندی های دو كشور در بخش های ترانزیت، حمل و نقل جاده ای و ریلی را مورد بررسی قرار دادند و ایجاد زمینه لازم برای توسعه همكاری های دو كشور در این بخش ها را خواستار شدند.

در این دیدار همچنین چگونگی ارتقای همكاری ها در بخش حمل و نقل بویژه حمل كالا از هند به مسیر بنادر ایران، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.

بهره گیری از امكانات و توانمندی های هند برای توسعه مسیرهای ترانزیتی ایران به آسیای مركزی، روسیه و اروپا و یافتن راه های مناسب برای توسعه تجارت میان دو كشور، از دیگر محور های گفت وگوهای آخوندی و سیتا رامان بود.

در این دیدار مقرر شد كارگروه مشتركی به منظور پیگیری و حل مشكلات و موانع مربوط به تجارت میان دو كشور و همچنین مسایل ترانزیتی تشكیل شود.

وزیر راه و شهرسازی امروز (چهارشنبه) برای شركت در اجلاس سران كشورهای عضو «مجمع همكاری های منطقه ای كشورهای جنوب آسیا» موسوم به سارك، عازم كاتماندو پایتخت نپال شد.
اتحادیه همكاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا ( South Asian Association For Regional Cooperation) كه بر اساس مخفف عنوان انگلیسی، سارك نامیده می‌شود، سازمانی سیاسی و اقتصادی متشكل از هشت كشور در جنوب آسیا است.

این سازمان در ۸ دسامبر ۱۹۸۵ توسط هند، پاكستان، بنگلادش، سریلانكا، نپال، مالدیو و بوتان تأسیس شد. در آوریل ۲۰۰۷، در خلال چهاردهمین نشست اتحادیه، افغانستان هشتمین عضو آن شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.