| کد خبر: 29421 |

وزیر راه و شهرسازی در بازدید از آزمون ورود به حرفه مهندسی

مسئولیت پذیری در مقابل خدمات ارائه شده مهمترین ویژگی مهندس حرفه ای است

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: مسئولیت پذیری در مقابل خدمات ارائه شده را از مهمترین ویژگی های یک مهندس حرفه ای است و مهندسان باید در بازار کار و ارائه خدمات حرفه ای خود استانداردها و مهارت های لازم را لحاظ کنند و در برابر بهره برداران، صاحب کاران، دولت و نهادهای ناظر مسئولانه اقدام کنند.

به گزارش تین نیوز از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی که روز پنج شنبه در بازدید از آزمون ورود به حرفه مهندسان، کاردان ها و معماران تجربی کشور در دانشگاه امیرکبیرسخن می گفت با اشاره به اینکه مهندسان مسئولانه باید حافظ منافع بهره برداران باشند، تصریح کرد: آزمون ورود به حرفه مهندسی جزء بزرگترین آزمون های حرفه ای ایران محسوب می شود و امسسال حدود 300 هزار فارغ التحصیل رشته مهندسی در این آزمون ها در دو نوبت خرداد و آبان ماه  شرکت کرده اند.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: امسال در 111 حوزه در اجرای قانون نظام مهندسی و كنترل ساختمان آزمون‌های ورود به حرفه برای متقاضیان اخذ پروانه اشتغال به‌كار مهندسی در رشته‌های معماری، عمران، تأسیسات‌مكانیكی، تأسیسات‌برقی، شهرسازی، نقشه‌برداری و ترافیك و آزمون ورود به حرفه‌ كاردانهای فنی ساختمان برای متقاضیان اخذ پروانه اشتغال به‌كار كاردانی در رشته‌های معماری، عمران، تأسیسات‌مكانیكی، تأسیسات‌برقی شهرسازی و نقشه‌برداری و آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی به طور هم‌زمان در سراسر كشور  در حال برگزاری است.

آخوندی گفت : در واقع مهندسان اگر می خواهند اسناد تعهدآور مهندسی را امضا و مناسبات طراحی، اجرا، نظارت و بازرسی را به عهده گیرند، موظفند بعد از فارغ التحصیلی و داشتن سه سال سابقه کار در آزمون های ورود به حرفه مهندسی شرکت کنند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه آزمون های حرفه ای مهندسی علاوه بر جنبه های فنی ناظر بر جبنه های قراردادی، حقوقی و نیز بازرگانی است ، تصریح کرد: در واقع مهندسان پس از کسب رتبه قبولی در این آزمون یک فعال اقتصادی و فنی محسوب شده که می خواهند وارد بازار تخصصی این حرفه شوند.
آخوندی تاکید کرد: ورود مهندسان به این عرصه یعنی گامی فراتر از آموزش آکادمیک، که آنها را متعهد می کند در بازار کار، طراحی، نظارت و اجرا حافظ منافع سازنده، بهره برداران و کل جامعه باشند.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با اعتقاد به اینکه آزمون مذکور حرکتی مفید و مثمرثمر خواهد بود که در جامعه مهندسی نهادینه شده است، اظهار داشت: کسانی که در این آزمون موفق می شوند می توانند در همه سازمان های نظامات مهندسی استان ها مشغول به کار شوند.
وی افزود: مهندسی که می خواهد وارد بازار کار شود باید ثابت کند که در حرفه مهندسی صلاحیت دارد و این آزمون نخستین اقدام در این باره است و کسانی که در این آزمون موفق می شوند می توانند در بازارهای داخلی کار کنند و هم وارد بازارهای بین المللی شوند. 

آزمون‌های ورود به حرفه برای متقاضیان اخذ پروانه اشتغال به‌كار مهندسی و آزمون ورود به حرفه‌ كاردانهای فنی و آزمون تعیین صلاحیت حرفه‌ای معماران تجربی در تاریخهای 22 و 23 آبان با حدود 140000 نفر داوطلب كه۸۳ درصد آنا را مردان و ۱۷ درصد را بانوان تشكیل می‌دهند؛ به طور هم‌زمان در سراسر كشور برگزار می‌شود. 
در سال جاری نخستین آزمون در خرداد ماه و دومین آن نیز در آبان ماه در حال برگزار است  و با برگزاری آن در مجموع حدود 300 هزار مهندس در 11 رشته، كاردانها در 6 رشته و معماران تجربی در یك رشته با كسب 50 درصد نمره، پروانه اشتغال به كار خود را دریافت می كنند.
استان تهران با 24 هزار داوطلب بیشترین و استان خراسان جنوبی با نزدیك به 1000 داوطلب كمترین شركت كنندگان این آزمون را به خود اختصاص داده اند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.