| کد خبر: 19147 |

تین‌نیوز گزارش می‌دهد

◄ تعمیرات کشتی در ساحل فراموشی / سهم ناچیز ایران از یک بازار پردرآمد جهانی

تین نیوز | صنعت پولساز تعمیرات کشتی، علیرغم رونق داشتن در بسیاری از کشورهای منطقه، در ایران، به عنوان یک کشور دریایی، به دست فراموشی سپرده شده است.

به گزارش تین نیوز، تعمیرات کشتی از مهم ترین بازارهای موجود در حمل و نقل دریایی است، به ویژه کشورهای صاحب نام در صنعت حمل و نقل دریایی، می کوشند تا نگاه ویژه ای به این بخش داشته باشند و علاوه بر تامین نیازهای داخلی، سهم بین المللی خود را نیز از این منبع درآمد، بالا ببرند.

در حال حاضر کشورهایی همچون امارات، بحرین، کویت، قطر، عربستان سعودی و سریلانکا از کشورهای شناخته شده در صنعت نگهداری و تعمیر کشتی به حساب می آیند، از سوی دیگر چین، کره جنوبی و ژاپن، علاوه بر این که از کشورهای صاحب نام در این عرصه هستند، سهم بزرگی از بازار این حوزه را در سراسر دنیا در دست دارند.

ایران، علیرغم شناخته شدن به عنوان یک کشور دریایی، نه تنها هنوز به جایگاه شایسته ای در حوزه تعمیرات کشتی دست نیافته، بلکه حتی قادر به پاسخگویی کامل به نیازهای داخلی این بخش نیز نیست و از همین روست که حتی کشتی های ناوگان ملی نیز همچنان جهت انجام تعمیرات، به یاردهای خارجی، از جمله کشورهای عربی مراجعه می کنند.

سهم ناچیز ایران از بازار تعمیرات کشتی در منطقه
به گزارش تین نیوز، منطقه خلیج فارس، سالانه شاهد تردد بیش از 32 هزار فروند شناور است و تنها درآمد یکی از شرکت های کشتی سازی حاشیه خلیج فارس از محل تعمیرات کشتی های عبوری در سال 2012 بیش از 235 میلیون دلار اعلام شده، با این وجود سهم ایران در جذب این شناورها در صنعت تعمیرات بسیار ناچیز بوده است.

بر اساس گزارشی که صندوق توسعه صنایع دریایی به تازگی درباره وضعیت تعمیرات کشتی در ایران منتشر کرده، در بخش تعمیرات شناورهای سایز کوچک و متوسط، ظرفیت بالقوه کارخانه های کشورمان حدود 578 فروند شناور فلزی سایز متوسط است، با این وجود، در سال 91، مجموع شناورهای تعمیر شده در شیپ یاردهای داخلی، 232 فروند بوده است. این در حالی است که سالانه حدود 600 فروند شناور سایز کوچک و متوسط با پرچم داخلی نیاز به تعمیرات داشته و سهم شیپ یاردهای داخلی از این بازار، کمتر از 50 درصد است.

براساس گزارش صندوق توسعه دریایی، با توجه به بحران اقتصادی جهانی، افزایش قیمت سوخت و فشارها بر مالکان شناورها از سوی موسسات رده بندی، آینده ای روشن برای صنعت تعمیرات کشتی در جهان پیش بینی می شود و در آینده، شاهد رونق این بخش در سراسر جهان خواهیم بود.

بر اساس آمار رسمی، ظرفیت بالقوه کارخانه های تعمیر کشتی در ایران، مجموعا 578 فروند است (این رقم بر حسب تعداد پارکینگ های فعال بر اساس میزان تجهیزات موجود در کارخانه ها و متوسط دوره تعمیرات برای هر شناور و در هر پارکینگ 30 روز، مشخص شده است). این ظرفیت که رقم بالایی نیز هست در صورت وجود حمایت های هدفمند، می تواند زمینه ساز ایجاد اشتغال و درآمد شود، به ویژه این که تا سال 90 تعداد 28 هزار و 218 فروند شناور در ایران ثبت شده و از آن تاریخ به بعد به طور متوسط، سالانه 30 فروند شناور فلزی با سایز متوسط توسط پرچم کشورمان ثبت شده است.

گزارش صندوق توسعه دریایی حاکی از این است که حدود یک هزار و 700 فروند شناور فلزی با پرچم ایران در منطقه در حال فعالیتند و با توجه به این که شناورهای فلزی ملزم به انجام تعمیرات زیرآبی در هر دوره 30 ماهه هستند، پتانسیل جذب شناورهای ایرانی با سایز متوسط سالانه حدود 600 فروند است، بنابراین در این زمینه ایران می تواند سالانه حدود 3 هزار میلیارد ریال درآمد داشته باشد.

بر اساس آمار رسمی، در سال 91 تعداد شناورهای تعمیر شده با سایز متوسط در ایران، 232 فروند و مجموع درآمد حاصله از این بازار، حدود یک هزار میلیارد ریال بوده است، این در حالی است که تعمیر این شناورها می تواند سالانه بیش از یک هزار و 200 فرصت شغلی مستقیم در شیپ یاردها و 2 هزار و 500 فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد کند.

اگرچه کشور ما می تواند با ورود به حوزه تعمیرات و نگهداری کشتی، اشتغال‌زایی مطلوبی ایجاد کند، اما برخی مشکلات در این زمینه از جمله دستمزد بالای نیروی انسانی به خاطر شرایط آب و هوایی خاص جنوب کشور، استقبال از این حوزه را کاهش می دهد و به نظر می سد افزایش دستمزدها می تواند راهکاری برای جذب افراد به این بخش باشد.

گام های مثبت در مسیر رونق تعمیرات کشتی در ایران

به گزارش تین نیوز، در حال حاضر به نظر می سد در این زمینه گام های مثبتی از سوی مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل (ایزوایکو) برداشته شده است و در سال های آینده، شاهد رونقی در زمینه تعمیرات کشتی در کشورمان خواهیم بود.

مدیرعامل ایزوایکو به تازگی از از تعمیر فنی و تخصصی 44 فروند شناور در این مجتمع، در زمینه هایی خبر داده است که پیش از این، در ایران امکان پذیر نبوده است. بومی شدن این تعمیرات، کاهش 30 درصدی هزینه ها را برای کشورمان به دنبال داشته است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.