| کد خبر: 14484 |

مبنای مسولیت مدنی متصدی حمل و نقل در کنوانسیون حمل و نقل ترکیبی بین المللی کالا و مقایسه آن با حقوق ایران

تین نیوز | 
چکیده مقاله :
 در این مقاله مبنای مسؤولیت متصدی حمل و نقل در كنوانسیون 1980 سازمان ملل متحد در مورد حمل و نقل تركیبی بین المللی كالا و حقوق ایران بررسی و مقایسه شده است. ابتدا معلوم گردیده كه در مقررات حقوق ایران و همچنین كنوانسیون حمل و نقل تركیبی بین المللی، مبنای این مسؤولیت ، تقصیر متصدی حمل و نقل است. در هر دو مقررات موضوع بررسی، لازم نیست زیان دیده تقصیر متصدی حمل را ثابت كند، بلكه اگر مدعی زیان بتواند وقوع ضرر را ثابت كند؛ تقصیر متصدی حمل و نقل در وقوع ضرر به عنوان فرض قانونی، مفروض و در نتیجه، مسؤولیت وی در جبران ضرر ثابت می باشد و برای اثبات عدم مسؤولیت، متصدی حمل و نقل باید معافیت خود را ثابت كند. در ادامه، ماهیت حقوقی تعهد متصدی حمل و نقل مبنی بر سالم رساندن كالا بررسی شده و معلوم گردیده كه در مقررات داخلی حقوق ایران، این تعهد از نوع تعهد به نتیجه است، حال آنكه در مقررات كنوانسیون حمل و نقل تركیبی بین المللی كالا، تعهد مذكور از نوع تعهد به نتیجه است. نتایج عملی این تفاوت، هنگام اثبات معافیت از مسؤولیت متصدی حمل و نقل آشكار می شود؛ زیرا برحسب آنكه تعهد متصدی حمل، تعهد به نتیجه یا تعهد به وسیله، امری كه اثبات آن برای معافیت متصدی حمل و نقل لازم است، متفاوت خواهد بود. در پایان مقاله مسؤولیت متصدی حمل و نقل، ناشی از فعل غیر (كارگران و نمایندگان او) و مبنای حقوقی آن بررسی شده است.

لینک مقاله

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.