توسعه گردشگری داخلی با تکمیل زیرساختها
تین نیوز| آرش نورآقایی*: توسعه گردشگری را در ایام تعطیل میتوان بهعنوان یکی از فرصتهایی قلمداد کرد که در صورت توجه به آن میتواند درآمدهایی را نصیب اقتصاد کند. در این بین گاهی برخی فعالان حوزه گردشگری به توسعه کردن بیشتر گردشگری داخلی در این ایام اشاره میکنند و معتقدند میتوان با رونق گردشگری داخلی از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.
در مقابل هستند کارشناسان و فعالان دیگر این عرصه که معتقدند گردشگری داخلی در ایام نوروز به اندازه کافی رونق دارد و بیش از این نمیتوان بر توسعه این بخش امیدوار بود چون ظرفیتها و بسترهای لازم برای توسعه گردشگران در مراکز گردشگری داخلی بیش از این در کشور وجود ندارد.
با این استدلال نیازی نیست حجم گردشگران در مقاصد گردشگری داخلی افزایش یابد. این در حالی است که باید با ایجاد زیرساختهای مناسب برای توسعه گردشگری از ظرفیتهای مغفولمانده مراکز گردشگری استفاده کرد.
به عبارت دیگر باید با برنامهریزیهای مناسب در زمینه توسعه و رونق گردشگری در مقاصد ناشناخته و کمتر شناخته شده گردشگری داخلی و مقصدهایی که گردشگری در آنها رونق کافی ندارد، تلاش کرد. برای تحقق این مهم نخستین راهکار، معرفی هدفمند این نوع از مقاصد گردشگری است.
برای موفقیت در این شناساندن و معرفی باید با تبلیغات هدفمند به جذب گردشگر در این مناطق روی آورد.
به علاوه اینکه با بازاریابی منطقی و هدفمند میتوان به توسعه گردشگری در این مناطق پرداخت.
برخی مراکز گردشگری در استانها موفقیتهایی را در این بخش بهدست آوردهاند بهعنوان نمونه استان قزوین با تبلیغات قابلقبول در شهرها و استانهای همجوار توانسته در جذب گردشگر به موفقیتهایی دست یابد.
همچنین در مناطقی که جاذبههای گردشگری بسیاری وجود دارند، و توسعه گردشگری در آنها امکانپذیر است باید پیش از جذب گردشگران زیرساختها و امکانات آنها را تکمیل کرد و پس از تکمیل زیرساختهای اقامتی، مسیرهای حملونقل ریلی، هوایی، جادهای و دریایی به توسعه گردشگری و بازاریابی اقدام کرد. از سوی دیگر توجه به امکانات رفاهی، تفریحی و بهداشتی از دیگر نکاتی است که باید در اولویتکاری مسئولان قرار گیرد.
با ایجاد مکانهای تفریحی برای کودکان و توجه لازم به ایمنی مقاصد گردشگری میتوان در راستای تقویت جذب گردشگر در مناطق نوین گردشگری گام برداشت. در صورت تحقق تمام این اهداف اهرم مهم و کلیدی دیگری در جذب گردشگر موثر است و آن چیزی نیست جز «هزینه سفر».
هزینه سفر در حقیقت یکی از فاکتورهای مهمی است که میتواند در پذیرش یا رد برگزاری سفر در سبد خانوار نقش کلیدی داشته باشد. برای مدیریت هزینههای سفر نیز علاوه بر خانواده برگزارکنندگان تورهای گردشگر و مسئولان نیز میتوانند نقش کلیدی داشته باشند.
در کنار تمام این موارد اطلاعرسانی دقیق از نحوه سفر، میزان و روش مدیریت هزینهها و مراگز گردشگری نیز باید انجام شود.
در این بخش با اطلاعرسانی کافی درباره مقاصد مختلف گردشگری که جزو مقاصد کلاسیک گردشگری نبوده و به اندازه کافی شناخته شده نیستند؛ میتواند به توسعه گردشگری داخلی کمک کند.
تمام این موارد با هدف توسعه گردشگری داخلی انجام میشود و بدون شک برای موفقیت در این مهم باید در گام نخست زیرساختها و امکانات اولیه لازم برای گردشگران فراهم شود.
در این صورت است که میتوان با توسعه گردشگری داخلی و ترغیب و تشویق شهروندان به گردشگری در مراکز و شهرهای گردشگرپذیر داخلی از خروج ارز از کشور جلوگیری کرد.
*رئیس هیاتمدیره کانون سراسری انجمنهای صنفی راهنمایان گردشگری
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.