| کد خبر: 12366 |

◄ هزینه‌های بندری در ایران ۳.۵ برابر تایوان / روسیه راه آهن شمال را برقی می‌کند

تین نیوز | ترانزیت بیش از 3 میلیون و 480 هزار تن کالا از مرزهای کشور،
امضای قرارداد برقی سازی راه آهن تهران– مشهد بین راه آهن و کنسرسیوم ایرانی– چینی، امضای تفاهم نامه تولید ریل بین راه آهن و ذوب آهن اصفهان، محدودیت سوخت‌گیری هواپیماهای ایرانی در 9 نقطه اروپایی، راه‌اندازی نخستین خط مستقیم کانتینری چین ـ بندرگناوه و ... برخی از مهمترین خبرهای حمل و نقلی هفته است که در گزارش زیر به طور خلاصه روایت شده است. 


بخش جاده‌ای

1- ترانزیت بیش از 3 میلیون و 480 هزار تن کالا از مرزهای کشور
محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی گفت: در بهار امسال بیش از 3 میلیون و 480 هزار تن کالا از مرزهای کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال 92، به میزان 2.4 درصد افزایش یافته است. از میان مرزهای کشور پرویزخان با یک ‌میلیون و 100 هزار تن معادل 31.6 درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای بندرعباس، باشماق و بازرگان در رده‌های بعدی قرار دارند.

2-آمادگی قرارگاه خاتم الانبیاء برای اجرای طرح آزاد راه تهران-شمال
فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) آمادگی این قرارگاه را برای اجرای طرح آزاد راه تهران-شمال در صورت تامین اعتبار اعلام کرد. 
سردار عبداللهی افزود: در مورد آزاد راه تهران - شمال هم ما با همه توان آمادگی داشتیم تا طرح را عملیاتی کنیم از این رو ساختار مناسبی به همراه زمان بندی لازم پیش بینی شد به گونه ای که 4 سال زمان برای آن در نظر گرفتیم. 

3-فعالیت 800 هزار راننده در کشور  
معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اشاره به فعالیت 10هزار شرکت حمل و نقل در کشور، گفت: 90 درصد جابجایی بار و مسافر از طریق جاده صورت می گیرد. 
اسماعیل غلامی اظهار داشت: بالای هشت درصد ارزش افزوده مربوط به بخش حمل و نقل است. 
 وی تعداد ناوگان حمل و نقل کشور را 500 هزار ناوگان دانست و عنوان کرد: در بحث حمل و نقل حدود 800 هزار راننده در کل کشور مشغول فعالیت هستند.

4- برنامه‌ریزی برای حمل و نقل روستایی در سال 93 
 مدیرکل دفتر حمل‌ونقل روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: زمانی که آیین نامه دفتر حمل‌ونقل روستایی از سوی سازمان تدوین شود، برنامه ریزی حمل و نقل روستایی سال 93 در دست تهیه قرار خواهد گرفت. سید یعقوب میرکتولی اظهار داشت: دفتر حمل و نقل روستایی نزدیک به یک سال پیش تاسیس شد اما به دلیل  نداشتن دستورالعمل و آیین نامه فعالیتی در این مدت نداشته است. 
  
بخش ریلی 

1- امضای قرارداد برقی سازی راه آهن تهران– مشهد بین شرکت راه آهن و کنسرسیوم ایرانی– چینی
قرارداد تجاری برقی سازی راه آهن تهران– مشهد میان راه آهن و کنسرسیوم ایرانی– چینی متشکل از شرکت مپنا، شرکت مپنا احداث، شرکت مپنا اینترنشنال، شرکت CMC و شرکت SU Powerبه امضاء رسید. 
با امضای این قرارداد اصلاح و احداث خط موجود برای سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، احداث شبکه برقی راه آهن برای سرعت 250 کیلومتر بر ساعت و تامین و نگهداری 70 دستگاه لکوموتیو برقی به عهده این کنسرسیوم ایرانی– چینی گذاشته شد. 

2- برقی کردن خط ریلی تهران - مشهد طی چهار سال
محسن پورسیدآقایی مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: در صورت نهایی شدن گشایش اعتبارات، عملیات برقی کردن خط ریلی تهران - مشهد طی 42 ماه(کمتر از چهار سال) انجام خواهد شد. 

3-روسیه راه آهن شمال را برقی می‌کند 
 مدیرکل راه آهن شمال گفت: برقی کردن خطوط ریلی از گرمسار تا اینچه برون با همکاری روسیه جزو اولویتهای اول این اداره کل است.
یوسف گران پاشا افزود: پیگیری های برای اجرای این طرح شده است و احتمالا روسیه در طرح برقی کردن خطوط ریلی وارد همکاری می شود. 

4- امضای تفاهم نامه تولید ریل بین راه آهن و ذوب آهن اصفهان
با حضور وزرای راه وشهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار وامور اجتماعی تفاهم نامه تولید ریل بین مدیران عامل راه آهن و ذوب آهن امضا شد.
این تفاهم نام در چهار بند منعقد شده است که بر اساس بند نخست شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان متعهد شده است مطابق برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده نسبت به اجرای قرارداد تجهیز و راه اندازی خط تولید ریل uic60 تا شهریور ماه 94 اقدام کند.

بخش هوایی

1- سقف افزایش نرخ بلیت هواپیما؛ 30 درصد
رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد:‌ برای ارائه خدمات در پروازها، ابلاغیه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده که صدور بلیت و بلیت‌های چارتری به این ترتیب محدود می‌شوند و در داخل بلیت‌ها باید حتما باید نحوه کنسل شدن درج شود و به تایید سازمان برسد.
علیرضا جهانگیریان درباره تغییر نرخ بلیت‌ پروازهای داخلی و میزان افزایش خدمات اظهار کرد: موضوع تغییر نرخ‌ها در واقع متنوع‌سازی بوده که هم با افزایش و هم با کاهش همراه شده است و سقف افزایش 30 درصدی نیز برای نرخ بلیت‌ها در نظر گرفته شده است. 

2-محدودیت سوخت‌گیری هواپیماهای ایرانی در 9 نقطه اروپایی 
محمد خداکرمی معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری با بیان این‌که مشکل تامین سوخت به هواپیماهای ایرانی در برخی فرودگاه‌های اروپایی همچنان پابرجاست، گفت: در حال حاضر محدودیت سوخت‌گیری در 9 نقطه اروپایی از جمله آلمان انگلیس و فرانسه وجود دارد.
 
3-عدم امکان خرید هواپیمای نو توسط ایرلاین‌ها
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: موانع موجود مانع دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی شده و هنوز هیچ یک از شرکت‌های هواپیمایی نتوانسته‌اند از این منابع استفاده کنند.
حمید غوابش خرید هواپیمای نو را یکی از شروط صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات به شرکت‌های هواپیمایی عنوان کرد و گفت: با توجه به شرایط تحریم‌ها برای بسیاری از شرکت‌های ما مذاکره با سازندگان هواپیماهای جدید مقدور نیست و امکانی برای دریافت این هواپیماها را ندارند. 

4- اجرای ایده آسمان باز (open sky) در مناطق آزاد 
 مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در تلاشیم برخی از مناطق آزادی که فرودگاه‌های خوبی داشته و قابلیت‌های هوانوردی خوبی دارند را به عنوان آسمان باز معرفی کنیم.
اکبر ترکان با بیان اینکه درصددیم تا ایده آسمان باز (open sky) را در مناطق آزاد راه‌اندازی کنیم تا شرایط آسان‌تری برای برقراری پرواز‌ها به وجود آید اظهار کرد: برخی از مناطق آزاد که قابلیت‌های هوانوردی خوبی دارند در حال بررسی هستند که آنجا را به عنوان آسمان باز معرفی کنیم.

بخش دریایی

1- هزینه‌های بندری در ایران 3.5 برابر تایوان
 رئیس هیئت مدیره انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته با اشاره  گران بودن بنادر ایران در مقایسه با بنادر خارجی بر ضرورت بازنگری سریعتر تعرفه های بندری برای تاکید کرد.
حمزه کشاورز تصریح کرد: به عنوان مثال مجموع هزینه های بندری استخراج شده از صورتحساب ها نشان می دهد بندرعباس برای همان کشتی تقریبا 3.5 هزینه های کمترین بندر، یعنی تایوان بوده است. این هزینه ها سه برابر مالزی، جبل علی و هنگ کنگ و نزدیک به 1.5 برابر بندر شانگهای است. 

2- مفقود شدن سالانه بیش از ده هزار كانتینر در دریاها 
 اتحادیه جهانی کشتیرانی (WSC) درصدد بررسی مفقود شدن سالانه بیش از ده هزار كانتینر در دریاها است. بر اساس این گزارش و آمار منتشر شده از سوی WSC میزان كانتینرهای مفقودی بدون در نظر گرفتن بلایای طبیعی رایج در اقیانوس سالانه به 546 دستگاه می‌رسد. با درنظر گرفتن بلایای طبیعی رایج در اقیانوس این آمار به 1.679 دستگاه کانتینر می‌رسد.

3- راه‌اندازی نخستین خط مستقیم کانتینری چین ـ بندرگناوه
عبدالنبی یوسفی فرماندار گناوه از پهلوگیری نخستین کشتی کانتینری در بندر گناوه خبرداد و گفت: با پهلوگیری این کشتی دوهزار و 500 تنی، نخستین خط مستقیم کانتینری چین ـ بندرگناوه راه اندازی شد.
یوسفی تصریح کرد: با اتمام طرح توسعه اسکله، زمینه پهلوگیری کشتی‌های بزرگ تجاری دراین بندر فراهم می‌شود.

4- کاهش مراجعه‌های حضوری به سازمان بنادر 
سازمان بنادر و دریانوردی در راستای خدمات دهی بهتر به مشتری و کاهش مراجعه های حضوری به سازمان، لینک «فرایند خدمات سازمانی» را در سایت خود راه اندازی کرد. 
ایجاد لینک اطلاع رسانی در سایت سازمان بنادر و دریانوردی برای خدمات رسانی بیشتر و مطلوب تر به مراجعان سازمان و حذف بخش عظیمی از مراجعات حضوری، یکی از مباحث ارائه شده در هفتمین جلسه اتاق فکر سازمان بنادر بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.