| کد خبر: 113336 |

دولت خود را متعهد به اجرای برنامه ششم نمی‌داند

تین‌نیوز|  نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس با بیان اینکه برنامه ششم قابلیت اجرایی ندارد،‌گفت: دولت خود را متعهد به اجرای برنامه نمی‌داند.


 محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 28 آذر)‌ قوه مقننه طی سخنانی در مخالفت با لایحه برنامه ششم گفت: برنامه 5 ساله، شناسنامه هر مجلسی است که در آن مجلس سندسازی می‌شود و آیندگان درباره آن داوری می‌کنند.

وی ادامه داد: برنامه ششمی که در کمیسیون تلفیق تدوین شده از لحاظ شکلی و محتوایی دارای ایراد است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با اشاره به مشکلات شکلی برنامه ششم توسعه تصریح کرد: به دلیل برداشت حقوقی، دولت یازدهم حاضر نشد، برنامه توسعه را به مجلس ارائه دهد و پارلمان ناچار شد به جای دولت برنامه‌نویسی کند که قطعا تبعات زیادی برای کشور و ساختار سیاسی آن خواهد داشت.

وکیلی افزود: نمایندگان در انتخابات از ضرورت قانون‌نویسی برنامه محور صحبت کردند اما اکنون این اتفاق نیفتاده و مجلس برنامه 35 بندی را تبدیل به برنامه‌ای 180 ماده‌ای کرده است.

وی با بیان اینکه دولت به برنامه‌ای که مجلس نوشته قطعا کمتر از 30 درصد تمکین می‌کند، تصریح کرد: اشکال دوم شکلی این برنامه این است که گویا دولت برنامه را بودجه سالیانه اشتباه گرفته است.
نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه برنامه توسعه که در مجلس تصویب می‌شود، ریل‌گذاری حرکت کشور است، گفت: برنامه ششم مفهوم توسعه و اسناد بالادستی را در خود ندارد.

وکیلی ادامه داد: دولت باید بگوید نسبت برنامه ششم با سند چشم‌انداز افق 1404 چیست و اینکه چرا در برنامه سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی رهبری در‌ آن گنجانده نشده است.

وی با تاکید بر اینکه بخش مهمی از سیاستهای مورد توجه رهبری در برنامه ششم مورد غفلت قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: بارها شعار کوچک‌سازی دولت سر داده شده اما در برنامه ششم این سیاست دیده نمی‌شود و شاهد فربه‌تر شدن دولت هستیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: در برنامه ششم شاهد کاهش تصدی‌گری دولت در امور نیستیم. روح این برنامه تقویت تصدی‌گری دولت و بی‌توجهی به بخش خصوصی است.

وکیلی تصریح کرد: در برنامه ششم بحثهای دانش‌بنیان مورد توجه قرار نگرفته است.
وی ادامه داد: استفاده از ظرفیت هدفمندسازی یارانه‌ها در جهت تولید که سیاستش متناظر بر صرفه‌جویی در منابع کشور بود، به خوبی در این برنامه دیده نشده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: سالیانه 585 هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت تعریف شده که سالی 100 هزار میلیارد تومان بر بار مالی بودجه کشور اضافه می‌کند.
وکیلی با بیان اینکه چشم‌انداز کشور در این برنامه کارمند محور است، تصریح کرد: در این برنامه باید بیشتر بحث منابع کشور را به صورت حقوق پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه برای توسعه کشور هیچ علامتی در برنامه ششم وجود ندارد، خاطرنشان کرد: به لحاظ محتوایی نیز این برنامه فاقد انسجام است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: برآیند برنامه اقدام توسعه‌ای را نشان نمی‌دهد و این برنامه بیشتر احکام مورد نیاز دستگاههای اجرایی است.
وکیلی با اعلام اینکه برنامه ششم دارای اولویتهای مختلفی است، گفت: در برنامه‌نویسی باید 4 یا 5 اولویت را تعریف کرد و سپس سایر مواد را بر اساس آن اولویتها تنظیم کرد.

وی تصریح کرد: با برنامه‌ای که در کمیسیون تلفیق تدوین شده راه گم می‌شود و دستگاههای اجرایی گرفتار روزمرگی می‌شوند و اعدادی که در برنامه ذکر شده با تجربه گذشته مشخص است که برای اجرایی شدن نوشته نشده است.

عضو هیئت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه نباید برنامه‌ای نوشته شود که روحیه تمرد از قانون ایجاد کند، گفت: برنامه‌های نوشته شده گذشته کمتر از 25 درصد محقق شده است و نباید اکنون هم برنامه‌ای نوشته شود که دولت خود را متعهد به اجرای آن نداند.

وکیلی بیان کرد: نباید برنامه‌ای نوشته شود که دستگاههای اجرایی، برنامه‌های سالیانه خود را با برنامه توسعه کشور انطباق ندهند و امکان نظارت مجلس بر برنامه وجود نداشته باشد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.