| کد خبر: 108968 |

گزارشی از حاشیه‌های نمایشگاه مطبوعات شماره اول:

◄ بلاتکلیفی قلم‌های شکسته و دهان‌های بسته

تین‌نیوز|محمود خم‌بر

: نمایشگاه مطبوعات بزرگ‌ترین گردهمایی خانواده بزرگ مطبوعات کشور امسال نیز برای بیست و دومین بار در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد و حاشیه‌های بسیاری به همراه داشت.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، چهاردهمین روز آبان شاهد آغاز این ضیافت خانوادگی بود و رأس ساعت یک عصر روز جمعه درب‌های این نمایشگاه به روی عموم باز شد و خیل مشتاقان و علاقه‌مندان به رسانه وارد نمایشگاه شدند.

حضور حسن روحانی رئیس قوه اجرائیه کشور در مراسم افتتاحیه خبر از اهمیت فوق‌العاده این مراسم می‌داد، این اهمیت زمانی دوچندان شد که رئیس‌جمهور در حضور علی جنتی و رضا صالحی امیری وزرای پیشین و فعلی فرهنگ و ارشاد اسلامی بر آزادی رسانه‌ها تأکید کرد و گفت: از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست.

طبق روال گذشته روحانی با تائید و حمایت از مطالبات مردم و علی‌الخصوص قشر فرهنگی جامعه فضایی امیدوارکننده را رقم زد و نمایشگاه مطبوعات با هزاران امید و آرزو آغاز به کارکرد.

اما اظهارات تند آیت‌الله آملی لاریجانی، از هیجان حاصل از سخنان رئیس‌جمهور کاست و اهالی رسانه را به فکر فروبرد؛ رئیس قوه قضاییه با انتقاد شدید از برخی اظهارات در روزهای اخیر گفت: برخی مسئولین به‌صورت شفاهی یا کتبی، باواسطه یا بی‌واسطه درخواست برخورد با برخی مطبوعات و رسانه‌ها را دارند اما وقتی در میان اهالی رسانه قرار می‌گیرند، ندای آزادی مطبوعات سر می‌دهند.

رئیس قوه قضاییه با انتقاد از برخی اظهارات در ایام اخیر گفت: برخی می‌گویند قلم‌ها را به بهانه‌های واهی نشکنیم یا دهان‌ها را به بهانه‌ای غیراساسی نبندیم؛ واضح است خطاب آنان به دستگاه قضایی است. این نوعی افترا به قوه قضاییه است و بلکه توهین و عجیب است کسانی که چنین افتراها و اهانت‌هایی را به قوه قضاییه روا می‌دارند، مدام هم دم از اخلاق و اسلام می‌زنند. این‌گونه افتراها و توهین‌ها با کدام اخلاق و اسلام، سازگار است؟! این‌گونه افتراها به قوه قضاییه و تضعیف دستگاه قضایی به سود چه کسی است؟
 
آیت‌الله آملی لاریجانی خطاب به گوینده چنین سخنانی گفت: برادر بزرگوار شما خودتان شفاهاً یا کتباً باواسطه یا بی‌واسطه بارها گفته‌اید که چرا با فلان روزنامه یا فلان سایت برخورد نمی‌کنید یا نزد مقام معظم رهبری گلایه می‌کنید که چرا دستگاه قضایی با فلان روزنامه برخورد نکرده است. اما وقتی در بین اهالی مطبوعات و رسانه حضور می‌یابید ندای آزادی مطبوعات سر می‌دهید و اینکه قلم‌ها را نشکنید و دهان‌ها را نبندید! البته ما به هیچ‌کدام از این سخنان کاری نداریم و راه قانونی خود را می‌رویم.
 
رئیس دستگاه قضا بابیان اینکه موضوع رسانه واجد حساسیت‌های خاصی است اظهار کرد: ما همواره تأکید داریم که پیش از طی شدن روند قانونی یک پرونده و رسیدگی‌های قضایی و صدور حکم، نام کسی در رسانه‌ها برده نشود و آبروی کسی نرود. البته منکر این نیستیم که ممکن است خود قوه قضاییه هم درجاهایی مرتکب این اشتباه شده و از کسی نام‌برده باشد اما اصل این موضوع همواره مورد تأکید است که به بهانه آزادی بیان و آزادی مطبوعات نباید به کسی افترا بزنیم و آبروی افراد را در معرض تهدید قرار دهیم.
 
آیت‌الله آملی لاریجانی همچنین با اشاره به برخی اظهارنظرها پیرامون سپردن تشخیص تخلفات مطبوعاتی به اهالی مطبوعات، این سخن را خام و غیرحقوقی توصیف کرد و افزود: مثالی که در این زمینه می‌زنند، نظام پزشکی است حال‌آنکه هم مثال و هم ممثل در اینجا غلط است.

پس‌ از این شروع هیجان‌انگیز نمایشگاه رسماً وارد فعالیت‌های معمول خود شد و غرفه‌داران به ارتباط با مردم و مسئولین سرگرم شدند، طبق انتظاری که می‌رفت بخش زیادی از اعضای هیئت دولت و مسئولین بلندپایه از نمایندگان مجلس گرفته تا مسئولین قوه قضاییه در نمایشگاه حضور پیدا کردند و به دیدار با اهالی رسانه پرداختند.

شاید مهم‌ترین و جذاب‌ترین بخش نمایشگاه نشست‌های تخصصی و حضور مسئولین در جمع خبرنگاران و پاسخ به سؤال‌های اهالی رسانه بود.

در بخش نشست‌های تخصصی شاید مهم‌ترین جلسه را بتوان حضور استادان برجسته روزنامه‌نگاری کشور در کنار مدیران مسئول نشریات تخصصی کشور دانست، اتفاق مبارکی که تاکنون چندان به مرحله اجرا نرسیده بود و در صورت تداوم پیامدهای بسیار مثبت و سازنده‌ای برای فضای رسانه‌ای کشور در بر خواهد داشت.

حضور هادی خانیکی استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در کنار سید علی میر فتاح سردبیر مجله طنز کرگدن، مسعود مهاجر سردبیر مجله تخصصی چهارراه و مسعود ذهبیون مدیرمسئول هفته‌نامه حمل‌ونقل و پایگاه خبری تین‌نیوز، نوید روزهای خوش نزدیکی دانشگاه به محیط کار را می‌داد، نزدیکی‌ که اگر ادامه‌دار باشد بخش زیادی از مشکلات دانشجویان این رشته، مسائل مربوط به بازار کار و حرفه‌ای شدن دانشجویان را مرتفع خواهد کرد.

در بخش نشست‌های خبری مسئولین نیز سخنان عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز قابل‌توجه و تأمل‌برانگیز بود.

آخوندی پس از بازدید از غرفه‌ها در جمع خبرنگاران حاضر شد و در پاسخ به سؤال خبرنگار تین‌نیوز مبنی بر اینکه جایگاه رسانه‌های تخصصی در پیشرفت و توسعه صنعت و به‌ویژه بخش حمل‌ونقل و شهرسازی را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: تصور بنده بر این است که مشخصاً نشریات تخصصی نقش بسیار مهمی در آینده رسانه‌ایفا خواهند کرد، با توجه به فراگیری شبکه‌های مجازی، آنچه در رسانه‌های مکتوب می‌تواند توسعه بیشتری پیدا کند اتفاقاً نشریات تخصصی هستند، چه در حوزه حمل‌ونقل و چه در دیگر حوزه‌ها چنین نقش برجسته‌ای دارند.

آخوندی ادامه داد: در این بازدید هم به جناب انتظامی (معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد) نیز عرض کردم تصور بنده بر این است که نشریات تخصصی نقش بسیار ویژه‌ای را در آینده ایفا خواهند کرد؛ حتی باوجود گسترش تمام رسانه‌های مجازی بازهم نشریات تخصصی چه به شکل مکتوب و چه به‌صورت مجازی مؤثر خواهند بود.

این مقام مسئول گفت: در ایران نیز این مسئله بسیار با اهمیت است تصور بکنید که بحث‌های بسیار زیادی شده است که آخر کار ما باید به سمت حمل‌ونقل عمومی حرکت بکنیم، اما روند حمل‌ونقل در طی 35 سال گذشته چنین مسئله‌ای را نشان نمی‌دهد و مرتباً حمل‌ونقل خصوصی رو به گسترش است، این مسئله بیانگر این است که سیاستمدار که تصمیم‌گیری می‌کند، نیاز به یک نظام گفتمان‌سازی در جامعه دارد که این بخش وظیفه رسانه‌ها به‌طورکلی و به‌طور اخص وظیفه رسانه‌های تخصصی است.

اما مهم‌ترین بخش سخنان آخوندی، موضع‌گیری‌اش علیه مسکن مهر بود، در این نشست خبرنگار تسنیم از آخوندی پرسید شما که ادعای فرهیختگی دارید چرا از الفاظ زشت و ناپسندی مانند شلخته برای مسکن مهر و برنامه‌های دولت قبل یاد می‌کنید که آخوندی پاسخ این سؤال را این‌گونه داد:
برای پروژه‌ای که بدون حتی یک صفحه نقشه ایجادشده است و جز اینکه ده‌ها هزار خانواده را با مشکل مواجه کرده است، «شلختگی» کمترین واژه‌ای است که می‌توان به کاربرد.

آخوندی در بخش دیگری از سخنانش درباره آخرین وضعیت طرح مسکن اجتماعی برای دهک‌های پایین جامعه گفت: مسکن اجتماعی را باید با بخش رفاه پیوند بزنیم؛ دغدغه ما همواره این است که نهادهای اجتماعی ازجمله سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)، مخاطبان مسکن اجتماعی باشند تا این واحدها در اختیار افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی قرار گیرد.
 
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه مذاکراتی با آقای ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت گرفته تا به‌تدریج به تعریف واحدی در طرح مسکن اجتماعی دست‌یابیم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    ازگزارش جامع و خواندنی تین نیوز ممنونیم عالی بود.

  • 0 0

    عالی بود ممنون

  • 0 0

    با تشکر به نظر بنده در ایران قدم ها هم شکننده شده است نه تنها قلم ها را می شکنند بلکه قدم ها هم لرزان شده است. تا وقتی نشریات دولتی پابرجا هستند چه نیازی به نشریات غیر دولتی!تا وقتی که نشریاتی که کلام حق می نویسند و سپس حکم اعدام شان را بدستشان می دهند آزادی معنایی ندارد.