| کد خبر: 127161 |

نفت آمریکا مانع کاهش نرخ نفتکش‎ها شد

تین‌نیوز| تصمیم سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) برای کاهش تولید نفت اعضای خود در سال جاری به منظور افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی، موجب شد که نرخ اجاره کشتی‎های نفتکش به طرز چشمگیری کاهش یابد، اما رشد صادرات نفت آمریکا مانع از سقوط بی رویه نرخ اجاره کشتی های نفتکش شده است.
 
به گزارش گروه بین الملل مارین تایمز، افزایش صادرات نفت آمریکا در سال 2017 تاکنون به ویژه به مقاصد آسیایی اجازه نداده است که نرخ اجاره کشتی‎های نفتکش بیش از پیش کاهش یابد.

امسال چین جای کانادا را گرفت و به بزرگترین وارد کننده نفت آمریکا تبدیل شد. این کشور در ماه فوریه 2017 نزدیک به هشت میلیون بشکه نفت در روز از آمریکا وارد کرد. سامانه های ردیابی کشتی‎ها نشان می دهد که محموله های نفتی ارسالی از آمریکا به مقاصد آسیایی که یکی از طولانی ترین مسیرهای دریایی جهان است در ماه مارس نیز رشد داشته است.

تصمیم اوپک به کاهش تولید نفت، خریداران آسیایی نفت مانند چین را بر آن داشت که منابع نفتی خود را به آمریکا و کشورهای دریای شمال تغییر دهند و خرید خود را از آنان به شکلی بی سابقه افزایش دهند. این امر موجب شد که طول مسیرهای کشتی‎های نفتکش بالاتر برود.

جاناتان لی، مدیرعامل Tanker International، گفت: "صادرات نفت آمریکا ناجی بازار نفتکش ها بوده است. سئوال این است که آیا آمریکا در حال تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی در حوزه قیمت و عرضه نفت است؟ برای ما هنوز پاسخ مثبت به این سئوال جای اندکی بحث دارد."

صادرات نفت سبک آمریکا به چین در ماه فوریه 2017 به روزانه 8.08 میلیون بشکه رسید. این مقدار چهار برابر مقدار صادرات ماه ژانویه امسال بود. مجموع صادرات نفت آمریکا در این ماه به روزانه 800 هزار بشکه رسیده است.

سامانه های ردیابی کشتی نشان می دهند که این روند همچنان ادامه خواهد داشت. در حال حاضر کشتی های نفتکش غول‎پیکر با ظرفیت چهار میلیون بشکه  نفت آمریکا در حال حرکت به سمت چین هستند، هفت میلیون بشکه دیگر از نفت آمریکا نیز به سمت سنگاپور روانه شده است. تمامی این کشتی ها به سمت شرق در حرکت هستند. این کشتی ها شامل نفتکش های سوئزمکس با ظرفیت یک میلیون بشکه نیز می شوند که از افزایش صادرات نفت آمریکا متنفع شده اند.

اوپک اعلام کرده بود که در شش ماه ابتدایی سال جاری 330 میلیون بشکه نفت را از تولیدات خود کاهش می دهد. با در نظر گرفتن اینکه 40 درصد از تولیدات نفت جهانی از طریق دریا جابجا می شود می توان نتیجه گرفت که کاهش تولید اوپک نزدیک به 130 میلیون بشکه از محموله های قابل حمل توسط نفتکش را کاهش داده است. گمان می رود که اعمال سقف تولید اوپک تا پایان دسامبر امسال تمدید شود.

فرود موئرکدال، تحلیلگر موسسه Clarksons Platou Securities اعلام کرد: "اگر به صادرات نفت نگاه کنیم متوجه می شویم که صادرات جهانی نفت کاهش یافته است. کاهش  عرضه محموله‎ها موجب  طولانی شدن مسیر کشتی های نفتکش شده است."

با وجود اینکه نرخ حمل نفت از 70 هزار دلار در روز در ماه دسامبر 2016 به کمتر از 15 هزار دلار در ماه مارس 2017 رسیده است، این نرخ همچنان هزینه‎های اولیه کشتی‎های نفتکش‎ را پوشش می دهد. هزینه هایی مانند خدمه، بیمه، تعمیرات کشتی های VLCC در سال  2015 میلادی به طور میانگین روزانه 10 هزار و 1599 دلار بود.

اینکه هنوز نرخ اجاره نفتکش ها به بدترین حالت ممکن نرسیده است به دلیل جایگزینی منابع نفتی پالایشگاه های آسیایی است که کاهش تولید نفت خاورمیانه را با نفت مناطق دیگر جایگزین کردند. صادرکنندگان نفت غرب آفریقا شامل نیجریه که از کاهش تولید اوپک مستثنی شده است، در ماه جاری صادرات نفت خود با آسیا را به حد نصاب تازه ای رساند.

صادرکنندگان دریای شمال نیز در سه ماهه ابتدای سال 2017 نزدیک به 9 میلیون بشکه نفت بیشتری نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن به مقاصد آسیایی ارسال کردند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.