تکمیل شبکه ریلی ملایر در پیچ وخم وعده ها
راه آهن ملایر به عنوان یکی از پروژه های زیرساختی مهم در غرب ایران، از جمله طرح های کلیدی در توسعه منطقه ای محسوب می شود که با گذشت بیش از ۱۵ سال نیازمند نوسازی ناوگان ریلی و ایستگاهی است.
راه آهن ملایر به عنوان یکی از پروژه های زیرساختی مهم در غرب ایران، از جمله طرح های کلیدی در توسعه منطقه ای محسوب می شود که با گذشت بیش از ۱۵ سال نیازمند نوسازی ناوگان ریلی و ایستگاهی است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا؛ از آنجا که نوسازی ناوگان ریلی یکی از ضروری ترین اقدامات در سیستم حمل ونقل عمومی است که تأثیر مستقیمی بر کیفیت سفر مسافران، ایمنی، رفاه و تجربه کلی سفر دارد، راه آهن ملایر که به عنوان نخستین شهر استان همدان به شبکه ریلی کشور متصل شد، امروز با چالش ها و مشکلات متعددی مواجه است.
راه آهن ملایر که به عنوان نخستین ایستگاه از سال ۱۳۹۰ به شبکه ریلی غرب کشور متصل شد، با مشکلاتی همچون کندی سرعت قطار، فرسودگی ناوگان و تجهیزات ایستگاه راه آهن دست و پنجه نرم می کند، این خط ۹۰ کیلومتری به عنوان نماد پیوند منطقه با شبکه حمل ونقل سراسری مورد بهره برداری قرار گرفت.
طرح راه آهن غرب کشور به طول ۶۰۵ کیلومتر به صورت یک خطه در حال اجرا است که محورهای سمنگان به اراک به طول ۲۶۷ کیلومتر، کرمانشاه به خسروی به طول ۲۶۳ کیلومتر و همدان به ملایر به طول ۷۵ کیلومتر را شامل می شود؛ در حالی که به تازگی خطوط راه آهن غرب کشور تا کرمانشاه رسیده و تعداد ۱۳ ایستگاه در این مسیر پیش بینی شده است.
در این میان خطوط ریلی از ایستگاه ملایر - فیروزان - کرمانشاه به طول ۱۷۷ کیلومتر در مدار بهره برداری قرار دارد و همچنین با ساخت راه آهن ملایر- همدان، مناطق غرب کشور به شرق و جنوب متصل خواهد شد و بدون شک امکان ارتباط ریلی غرب کشور را با تهران و شبکه راه آهن سراسری فراهم خواهد کرد.
نوسازی ناوگان ریلی ملایر در اولویت
اتصال مناطق غربی کشور به شبکه سراسری راه آهن، ایجاد بخشی از کریدور (راهرو) ریلی شرق به غرب آسیا از کشورهای آسیای میانه تا دریای مدیترانه، بهره مندی زائران عتبات عالیات از حمل و نقل ایمن ریلی، افزایش سهم قطار در ترانزیت کالا و مسافر داخلی و بین المللی و در نتیجه کاهش سوانح رانندگی و مصرف سوخت، توسعه اقتصادی مناطق غربی کشور و بهره مندی صنایع کشاورزی، دامپروری و صنعتی از حمل و نقل ریلی، از جمله اهداف و مزیت های بهره برداری از این طرح بزرگ ملی ریلی است.
اکنون راه آهن غرب کشور به کرمانشاه رسیده و عملیات تکمیلی آن همچنان ادامه دارد و از کرمانشاه تا مرز خسروی به طول ۲۶۳ کیلومتر باید خط ریلی ادامه پیدا کند، طرح بزرگ ریلی که مسافران زیادی را برای سفر مشهد و تهران مشتاق کرده است، آن هم با قطار نوسازی و مجهز که مسافران ملایری در صورت امکان ترجیح می دهند با قطار کرمانشاه سفر کنند.
امروز با گذشته حدود ۱۵ سال از افتتاح اولین ایستگاه ریلی استان همدان در ملایر، وقت آن رسیده مسوولان مرتبط نسبت به توسعه، تجهیز و نوسازی قطارهای ملایر و ایستگاه این شهر دست به کار شوند، با توجه به اینکه توسعه شبکه ریلی ملایر از خواسته های دیرین مردم و از راهبردی ترین برنامه های دولت محسوب می شود؛ می تواند دستاوردهای چشمگیری در این زمینه نصیب منطقه کند.
لزوم تسریع در روند اجرایی راه آهن همدان- ملایر
غیر از راه آهن غرب کشور که سال ۹۰ به طول ۹۰ کیلومتر از سمنگان اراک اجرا شد و ملایر را به خطوط ریلی کشور متصل و تحولی چشمگیر در حوزه توسعه ریلی و تردد مسافر و بار در این منطقه از جنوب استان همدان ایجاد کرد، راه آهن همدان- ملایر نیز یک خط آهن جداگانه است که طرحی که ۲ خط ریلی غرب کشور را به هم متصل می کند، در عین حال که همدان که پیش از این در جنوب استان و در منطقه ملایر دارای راه آهن بود، برای رونق خط آهن جنوبی خود به این طرح نیاز داشت.
طرح راه آهن همدان - ملایر به طول ۷۵ کیلومتر با هدف گسترش شبکه ریلی در غرب کشور و آسان سازی ارتباطات و ترانزیت کالا به ویژه زائران عتبات عالیات در حال ساخت است، کاهش ترافیک جاده ای به عنوان بخشی از طرح کلی راه آهن غرب کشور محسوب می شود که علاوه بر اهداف یاد شده کاهش مسیر ریلی تهران به مرز خسروی را نیز در پی دارد.
این خط ریلی در ۲ قطعه ساخته می شود که قطعه نخست آن به طول ۴۱.۵ کیلومتر از ایستگاه راه آهن همدان آغاز و پس از عبور از ایستگاه های گل کهریز، طاسبندی و کهریز به ایستگاه ملایر منتهی می شود و با ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است و قطعه دوم به طول ۳۳ کیلومتر نیز بیش از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
راه آهن همدان - ملایر به دلیل کاهش مسیر حدفاصل تهران تا ملایر، نسبت به مسیر فعلی تهران - قم - اراک - ملایر جایگزینی مناسب برای ترانزیت کالا و مسافر بین تهران و ملایر ارزیابی می شود، اعتبارات اولیه اجرای این طرح ۶۸۹ میلیارد ریال برآورد شده است و به عنوان یکی از پروژه های مهم ریلی استان همدان، نیاز به تسریع در روند اجرایی دارد.
ایستگاه قطار ملایر روزی تنها مقصد سفر به مشهد بود
با این حال مردم انتظار دارند برای تسهیل در سفرها به ویژه سفر به عتبات عالیات، در کنار توسعه و اجرای پروژه های زیرساختی ریلی، نوسازی و تجهیز نیز به منظور افزایش ایمنی سفر انجام شود، یکی از شهروندان ملایری در این باره اظهار کرد: زمانی ملایر تنها مقصد مسافران استان همدان و حتی شهرها و استان های همجوار برای سفر به مشهد مقدس با قطار بود، اما به دلیل فرسوده بودن ناوگان ریلی و توسعه شبکه ریلی، مقاصد سفر تغییر پیدا کرده است.
محمد تاکید کرد: به طور قطع با وضعیت اقتصادی امروز، اگر قرار است در سال یک بار به مشهد مقدس سفر کنم، ترجیح می دهم با قطار خوب سفر کنم، چون ایمنی و امکانات سفر برای من در اولویت است.
وی ادامه داد: در حال حاضر قطار کرمانشاه که به تازگی نوسازی شده، به نفع ملایری هاست که با قطار کرمانشاه سفر کنند، چون قطار ملایر قدیمی شده و مسوولان بارها قول ها و وعده های زیادی برای نوسازی ناوگان داده اند، اما هنوز اجرایی نشده است.
اقدام مردم ملایر در رصد مشکلات ریلی و مطرح کردن خواسته ها و مطالبات، خود الگویی برجسته از کنشگری مسوولانه است که نیاز به پاسخگویی مسوولان مربوطه دارد و تأکید بر گذار از مرحله وعده ها نیز نکته محوری است.
فرماندار ویژه ملایر در این باره تاکید کرد: نظارت و بازرسی های مکرر از ناوگان های حمل و نقل عمومی و ریلی در اولویت است و تلاش داریم با پیگیری های انجام شده و احصاء مسائل و مشکلات و مطالبات مردم، نسبت به نوسازی ناوگان ریلی این شهرستان با حمایت و کمک نمایندگان مجلس و دستگاه های مربوطه اقدام کنیم.
فرسودگی تجهیزات ایستگاه ملایر و کاهش کیفیت خدمات با گذشت زمان
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در این باره با اشاره به مشکلات ایستگاه و خط ریلی ملایر گفت: با وجود گذشت سال ها از بهره برداری خطوط ریلی ملایر روزبه روز از کیفیت ایستگاه کاسته شده است.
«احمد آریایی نژاد» با بیان اینکه این مسیر به ویژه در فصل زمستان با مشکل گرمایش سالن ها مواجه است، اظهار کرد: وسایل موجود فرسوده شده و سرعت قطارها نیز به علت مشکلات زیرساختی بسیار کند است.
نماینده ملایر: پیش از این گزارشی از وضعیت قطار ملایر ارائه و به مشکلاتی همچون واگن های قدیمی با امکانات کمتر، تهویه نامناسب و کیفیت پایین سیستم های سرمایشی و گرمایشی داخل قطار اشاره شده بود.
این در حالیست که پیش از این نیز گزارشی از وضعیت قطار ملایر ارائه و به مشکلاتی همچون واگن های قدیمی با امکانات کمتر، تهویه نامناسب و کیفیت پایین سیستم های سرمایشی و گرمایشی داخل قطار اشاره شده بود.
وی با اشاره به بازدیدهای مستقیم و میدانی برای بررسی مشکلات راه آهن ملایر و ایستگاه راه آهن شهید ابراهیم خانی و بررسی چالش ها، کمبودها و نیازهای این ایستگاه و خط ریلی مرتبط، خاطرنشان کرد: اگرچه قول هایی برای اختصاص واگن های جدیدتری به این خط داده شده، اما به نظر می رسد ارتقای کیفیت، همگام با انتظارات مسافران پیش نرفته است.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ابتدای امسال نیز دیداری با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران داشتیم که در این جلسه راهکارهای ممکن برای رفع موانع موجود مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
به گفته آریایی نژاد، موضوع راه آهن ملایر به طور رسمی در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و با طرح سؤال از وزیر راه و شهرسازی، خواستار شفاف سازی در مورد برنامه ها و اقدامات وزارتخانه برای حل مشکلات و توسعه خط ریلی ملایر شدیم.
وی یادآور شد: در پاسخ این سوال، مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای استمرار خدمات رسانی مطلوب به مسافرین در ایستگاه ملایر پاسخ داد.
قابلیت سرعت قطار ملایر با ۱۴۰ کیلومتر
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی نیز در پاسخ به سوال نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: در راستای استمرار خدمات رسانی مطلوب به مسافرین در ایستگاه راه آهن ملایر اقدامات ضروری انجام شده تا روند خدمت رسانی به مسافران با مشکل مواجه نشود.
نصب ۲ عدد دیگ فولادی ۵۰۰ هزار کیلوکالری بر ساعت به جای دیگ های چدنی برای بهبود گرمایش سالن مسافری، اجرای پروژه گازرسانی به طول حدود هزارو ۵۰۰ متر برای اتصال ایستگاه ملایر به شبکه گاز شهری، ایزوگام کامل سرویس های بهداشتی و مرمت ایزوگام نمازخانه ایستگاه، اخذ اعتبار و پیمان سپاری پروژه احداث ایستگاه تقلیل فشار گاز ملایر از جمله اقداماتی بود که مدیرعامل راه آهن اشاره کرد.
به گفته مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ در حال حاضر قطارهای کرمانشاه - مشهد (یک رام ۵ ستاره فدک و رام دیگر نوین - امید) و ملایر - مشهد (شامل واگن های پارسی و امید) همگی با قابلیت سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت در مسیر در حال خدمت رسانی به زائران امام رضا(ع) هستند.
طبق اعلام مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی، افزون بر موارد فوق، مرمت کامپوزیت نما و رنگ آمیزی سالن مسافری و مرمت تابلوهای راهنمای ایستگاه نیز در دستور کار قرار دارد و تا شروع ایام پیک نوروزی انجام خواهد شد.
بر اساس این گزارش؛ در حال حاضر سرعت قطار در محور ملایر تا اراک حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۰، محور اراک تا قم حداقل ۷۰ و حداکثر ۱۲۰، محور قم به تهران حداقل ۱۰۰ و حداکثر ۱۲۰ (افزایش سرعت در محورهای علی آباد - قم و قم - ساقه) و همچنین تهران به مشهد با انجام اقداماتی از قبیل افزایش سرعت روی سوزن ها با تعویض تراورس های چوبی سوزن به بتنی و اجرای عملیات جوش درز ریل طویل حداقل ۱۲۰ و حداکثر ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت تعیین شده که در صورت تأمین منابع، برنامه ریزی لازم برای ارتقا سرعت کل مسیر با اولویت بندی صورت خواهد پذیرفت.
به گفته مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ در حال حاضر قطارهای کرمانشاه - مشهد (یک رام ۵ ستاره فدک و رام دیگر نوین - امید) و ملایر - مشهد (شامل واگن های پارسی و امید) همگی با قابلیت سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت در مسیر در حال خدمت رسانی به زائران امام رضا(ع) هستند.
رهاورد:
تجهیز ایستگاه راه آهن ملایر و توسعه شبکه ریلی این شهرستان، وعده دسترسی آسان به مقاصدی مانند تهران، مشهد و کرمانشاه محرکی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه است، با این حال، گذر زمان به جای تحقق کامل وعده ها، شکاف میان ظرفیت اولیه و واقعیت کنونی را آشکار کرده است و به نظر می رسد این شریان حیاتی نه تنها نتوانسته به طور کامل به موتور محرکه توسعه منطقه تبدیل شود، بلکه خود با مشکلات ساختاری در حال فرسایش است.
با وجود چالش های موجود، موقعیت جغرافیایی ملایر و نقش آن در اتصال غرب کشور به شبکه سراسری ریلی، ظرفیتی انکارناپذیر برای احیا و توسعه این خط است و سرمایه گذاری در نوسازی زیرساخت، افزایش تعداد قطارها و ارتقای کیفیت خدمات می تواند نه تنها مشکلات کنونی را کاهش دهد، بلکه راه آهن ملایر را به یکی از قطب های مهم ترانزیتی غرب کشور تبدیل کند.