| کد خبر: 183678 |

ثبت 32 زلزله در بندر دیر بوشهر

بزرگترین زمین‌لرزه با بزرگای ۴.۵ در هجدک استان کرمان به ثبت رسید و علاوه بر آن در بندر دیر استان بوشهر ۳۲ زمین‌لرزه رخ داد.

تین نیوز

هفته گذشته بزرگترین زمین‌لرزه با بزرگای ۴.۵ در هجدک استان کرمان به ثبت رسید و علاوه بر آن در بندر دیر استان بوشهر ۳۲ زمین‌لرزه رخ داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، از ۱۰ تا ۱۷ اسفندماه جاری در مدت ۸ روز در ۱۰ کیلومتری غرب بندر دیر استان بوشهر ۳۲ زمین‌لرزه با بزرگی ۲.۵ و بیشتر به ثبت رسید. این تعداد از رخداد زمین‌لرزه‌ها در گستره بیضوی شکلی با طول قطر بزرگ‌تر از ۴۵ و قطر کوچک‌تر ۱۵ کیلومتری، معرف آهنگ رخداد سالیانه است که مسلماً "نرم لرزه‌خیزی" گستره نیست و چندین مرتبه از میزان نرخ حاکم بر رژیم لرزه‌خیزی گستره جنوب شرق بوشهر، بیشتر است. این امر در برآورد نرخ لرزه‌ای از روی آمار ۱۳ سال اخیر منطقه به وضوح قابل اثبات است.

بر اساس آمار ۱۳ ساله این منطقه، زلزله‌های با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره بیضوی، ۷۱ زمین‌لرزه قرار می‌گیرد که تفاوت ۲۶۵ برابری از نرخ میانگین لرزه‌ای را نشان می‌دهد. بنابراین رخداد زلزله‌های ۸ روزه اخیر بندر دیر را می‌توان "فوج لرزه‌ای" دیر نامید.

توزیع ۱۳ ساله زمین لرزه‌های بندر دیر

دکتر علی بیت اللهی، مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص گسل مسبب فوج لرزه‌های بندر دیر توضیح داد: الگوی پخش شدگی زمین‌لرزه‌ها، در محدوده بیضوی شکل می‌گنجد که در امتداد قطر بزرگ آن به گسل‌های عمده محدوده و ایالت لرزه زمین ساختی زاگرس می‌رسد، ولی روند توزیع زمین لرزه‌ها با امتداد ساختارهای شناخته شده نظیر گسل "پیش ژرفای زاگرس" (ZFF) و گسل "پیشانی کوهستان" (MFF) همخوانی ندارد. شاید یکی از توجیهات این عدم همخوانی، خطای مکان‌یابی باشد که به نظر من در مورد یک خوشه لرزه‌ای این احتمال به مراتب ضعیف‌تر است.

وی با اشاره به ارتفاعات شکل گرفته در غرب بندر دیر، خاطر نشان کرد: این ارتفاعات نظیر ارتفاعات حاشیه شمالی خلیج فارس به صورت پراکنده قابل مشاهده است. امتداد حاشیه شرقی این ارتفاعات احتمالاً گسلیده است و روندی کمابیش مشابه گسل‌های "کازرون" و "کره‌بس" در سوی شمالی‌تر این گستره را با اندکی اختلاف دارد.

به گفته وی احتمال دارد این سیستم گسلی جهت جبران چرخش ناشی از عملکرد راندگی سامانه‌های اصلی "زاگرس" بوجود آمده باشند و نیز احتمال دارد از نوع امتدادلغز نیز باشند که نیاز به تحقیقات بیشتر دارد.

پروفیل ارتفاعی از بندر دیر تا شمال غرب محدود با هدف نمایش تغییرات ارتفاعی منطقه

جزئیات زمین‌لرزه‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۱ اسفند

در شهداد استان کرمان زلزله ۲.۸، گیلانغرب استان کرمانشاه زلزله ۲.۵، نجف شهر استان کرمان زلزله ۲.۷ و شربیان استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۵ رخ داد.

در بندر دیر استان بوشهر زلزله‌ای به بزرگای ۴ در عمق ۱۴ کیلومتری رخ داد و رومرکز این زمین‌لرزه در ۱۲ کیلومتری بندر دیر، ۲۰ کیلومتری بنک و ۲۱ کیلومتری آبدان این استان گزارش شد. دو زلزله ۲.۹ از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

ونک استان اصفهان نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۸ کیلومتری لرزید. کانون این زمین‌لرزه در ۱۴ کیلومتری ونک استان اصفهان و ۱۶ کیلومتری آلونیه و ۳۰ کیلومتری گندمان استان چهارمحال و بختیاری گزارش شد.

زلزله ۴.۵ هجدک استان کرمان از دیگر رخدادهای مهم روز ۱۱ اسفند بوده است که در عمق ۶ کیلومتری و ۳۹ کیلومتری هجدک، ۴۸ کیلومتری شهداد و ۵۱ کیلومتری چترود این استان رخ داد. زلزله ۲.۵ از دیگر رخدادهای این منطقه بوده است.

محمله استان فارس زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ را در عمق ۱۲ کیلومتری تجربه کرد. کانون این زمین لرزه در ۲۳ کیلومتری محمله، ۲۳ کیلومتری علامرودشت و ۲۷ کیلومتری وراوی این استان بوده است.

یکشنبه ۱۲ اسفند

زلزله ۳.۶ در عمق ۹ کیلومتری اولین زلزله روز ۱۲ اسفند ماه بود که در سیرچ استان کرمان رخ داد. کانون این زمین‌لرزه در ۱۲ کیلومتری سیرچ، ۲۲ کیلومتری اندوهجرد و ۲۸ کیلومتری گلباف استان کرمان بوده است.

در دوبرجی استان فارس زلزله ۲.۷، حویق استان گیلان زلزله ۲.۹، خوی استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۹ و کانی‌سور استان کردستان زلزله ۲.۶ به ثبت رسید.

دوشنبه ۱۳ اسفند

قیر استان فارس با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ لرزید. عمق این زمین‌لرزه در ۵ کیلومتری و کانون آن در ۳ کیلومتری قیر، ۱۸ کیلومتری افزر و ۲۶ کیلومتری دوزه این استان بوده است.

در ملایر استان همدان زلزله ۲.۶، فاریاب استان کرمان زلزله ۲.۶، هیدج استان زنجان زلزله ۲.۸ و بجنورد استان خراسان شمالی زلزله ۲.۹ بوده است.

ورزنه استان اصفهان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۷ کیلومتری لرزید. کانون این زمین‌لرزه در ۴۲ کیلومتری ورزنه و ۵۲ کیلومتری نائین استان اصفهان و ۵۰ کیلومتری عقدا استان یزد بوده است.

سه‌شنبه ۱۴ اسفند

در هجدک استان کرمان زلزله ۲.۷، در آبدان استان بوشهر زلزله ۲.۹، در ریز شهر استان بوشهر زلزله ۲.۹، در فاریاب استان کرمان زلزله ۲.۹ و در خراجو استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۸ رخ داد.

بندر دیر استان بوشهر بعد از زلزله ۲.۹، زلزله‌های ۳.۳ در عمق ۲۰ کیلومتری، ۳.۷ در عمق ۱۸ کیلومتری، ۳.۵ در عمق ۱۶ کیلومتری، ۳.۱ در عمق ۲۳ کیلومتری، ۲.۵، ۳.۶ در عمق ۲۰ کیلومتری، ۳.۳ در عمق ۲۴ کیلومتری، ۲.۵، ۳.۵ در عمق ۲۰ کیلومتری، ۲.۹، ۲.۸ و ۲.۵ را تجربه کرد.

در راور استان کرمان زلزله‌ای به بزرگای ۳.۴ در عمق ۹ کیلومتری به ثبت رسید. کانون این زمین‌لرزه در ۴ کیلومتری راور، ۴۰ کیلومتری کیانشهر و ۴۸ کیلومتری کوهبنان این استان گزارش شد.

در آبدانان استان بوشهر زلزله ۲.۹، در ریز شهر استان بوشهر زلزله ۲.۹، در فاریاب استان کرمان زلزله ۲.۹، در خراجو استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۸، در رودبار استان گیلان زلزله ۲.۹، در قائمیه استان فارس دو زلزله ۲.۸، در بیشه بنه استان مازندران زلزله ۲.۵، در فارغان استان هرمزگان زلزله ۲.۶ و در ماکوی استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

چهارشنبه ۱۵ اسفند

بندر دیر استان بوشهر با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۱۸ کیلومتری لرزید. کانون این زمین‌لرزه در ۱۵ کیلومتری بندر دیر، ۲۴ کیلومتری بنک و ۲۷ کیلومتری بندر کنگان این استان گزارش شد. دو زلزله ۲.۹، ۲.۵، ۳.۱ در عمق ۲۷ کیلومتری از دیگر رخدادهای لرزه‌ای این منطقه بوده است.

در آبدانان استان بوشهر بعد از زلزله ۲.۵ ریشتری زلزله دیگری با بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری رخ داد که کانون آن در ۱۴ کیلومتری آبدان، ۱۶ کیلومتری ریز و ۲۵ کیلومتری بنک این استان به ثبت رسید.

پنج‌شنبه ۱۶ اسفند

در شهداد استان کرمان زلزله ۲.۸، در مال خلیفه استان چهار محال و بختیاری زلزله ۲.۵، در سرپل ذهاب زلزله ۲.۶، در عنبر آباد استان کرمان زلزله ۲.۸، در تازه آباد استان کرمانشاه زلزله ۲.۵، در عنبر آباد استان کرمان زلزله ۲.۸، در تازه آباد استان کرمانشاه زلزله ۲.۵ و در خراجو استان آذربایجان شرقی زلزله ۲.۷ به ثبت رسید.

نگور استان سیستان و بلوچستان زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۷ کیلومتر را تجربه کرد. کانون این زمین‌لرزه در ۱۵۰ کیلومتری نگور، ۱۵۲ کیلومتری چابهار و ۱۶۵ کیلومتری پاکستان بوده است.

جمعه ۱۷ اسفند

در تخت استان هرمزگان زلزله ۲.۹، در بندر دیر استان بوشهر زلزله ۲.۹، در سیلوانه استان آذربایجان غربی زلزله ۲.۶ و در سومار استان کرمانشاه زلزله ۲.۶ رخ داد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.