| کد خبر ۳۰۸۸۰۱
کپی شد

عملکرد وزارت راه و شهرسازی در اجرای برنامه هفتم

از میان ۱۴۸ حکم قانون برنامه هفتم که به این وزارتخانه مرتبط است، ۸۸ شاخص بیش از ۸۰ درصد تحقق یافته و تنها ۱۳ شاخص کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت داشته اند.

عملکرد وزارت راه و شهرسازی در اجرای برنامه هفتم
تین نیوز |

وزیر راه و شهرسازی در جلسه علنی مجلس با اشاره به اجرای بیش از ۸۰ درصد احکام برنامه هفتم توسعه، کمبود منابع مالی را بزرگ‌ترین مانع در مسیر تحقق کامل اهداف این برنامه دانست. وی تأکید کرد که برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی، مسکن و حمل‌ونقل کشور، سالانه حداقل ۸۲۹ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

به گزارش تین نیوز،  فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی، در جریان بررسی عملکرد این وزارتخانه در برنامه هفتم توسعه، اعلام کرد: از مجموع ۱۴۸ حکم قانونی مرتبط با وزارت راه، بیش از ۸۰ درصد اجرایی شده‌اند، اما تنها ۱۳ شاخص کمتر از ۵۰ درصد تحقق یافته‌اند. وی کمبود منابع مالی را مهم‌ترین چالش در مسیر اجرای کامل این احکام دانست.

وزیر راه تصریح کرد: برای تحقق حداقلی اهداف برنامه، سالانه به ۸۲۹ همت اعتبار نیاز داریم. با وجود تلاش‌های دولت برای تأمین مالی از روش‌های جایگزین، محدودیت بودجه عمومی همچنان مانع پیشرفت پروژه‌های کلیدی در حوزه مسکن، حمل‌ونقل و زیرساخت‌های ریلی است.

حوزه مسکن

  • دسترسی به مسکن : هدف کاهش از ۹ سال به ۷.۵ سال، با تحقق ۲ درصد بیشتر از هدف در سال اول
  • صنعتی سازی مسکن : هدف ۳ درصد، تحقق ۴.9 درصد
  • احداث مسکن شهری : از هدف ۱۸۵ هزار واحد، ۱۴۱٬۷۰۰ واحد محقق شده
  • احداث مسکن روستایی : از هدف ۲۰۰ هزار واحد، ۱۶۶ هزار واحد تأمین شده
  • بازسازی بافت فرسوده : از هدف ۸۰ هزار واحد، ۷۲ هزار پروانه ساختمانی صادر شده

حمل ونقل و زیرساخت ها

  • ترانزیت کالا : هدف ۱۶ میلیون تن، تحقق ۲۰ میلیون تن در سال اول
  • سهم حمل ونقل ریلی از بار زمینی : هدف ۳۰ درصد، تحقق ۷.9 درصد
  • برقی سازی راه آهن تهران–مشهد : مطالعات و قراردادها تکمیل شده، مصوبه شورای اقتصاد اخذ شده
  • نوسازی لکوموتیو : از هدف ۵۵۰ دستگاه، ۲۵ دستگاه تحویل شده
  • افزایش ظرفیت ناوگان هوایی : ۱۴۶۷ صندلی جدید افزوده شده
  • سرعت سیر بازرگانی بار : تحقق بیش از ۱۰۰ درصدی نسبت به هدف

چالش ها و اصلاحات پیشنهادی

  • کمبود منابع مالی : برای اجرای کامل برنامه، سالانه به ۸۲۹ همت نیاز است
  • تبصره ۱ بند ب ماده ۵۰ : پیشنهاد اصلاح به دلیل محدودیت های زیست محیطی، قانونی و مالی
  • زیرساخت های ریلی و بنادر : پیشنهاد اصلاح برخی بندها به دلیل عدم تأمین مالی

ایمنی و مدیریت شهری

  • شناسایی ساختمان های ناایمن : شیوه نامه اجرایی تهیه و به وزارت کشور ارسال شده
  • رقومی سازی طرح های شهری : ۹۰ درصد طرح های جامع کلان شهرها و ۷۰ درصد مجوزهای زیربنایی رقومی شده اند
  • برنامه ارتقاء ایمنی راه ها : تصویب و ابلاغ در فروردین ۱۴۰۴

وزارت راه و شهرسازی با بیشترین تعداد احکام در برنامه هفتم، پیشتاز اجرای تکالیف قانونی بوده و با وجود چالش های مالی، بخش قابل توجهی از اهداف سال اول را محقق کرده است caa.gov.ir tinn.ir.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.