| کد خبر: 24419 |

وزیر راه عنوان کرد:

لزوم مشارکت مالکان برای بهسازی و نوسازی شهری

تین نیوز | وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: امروزه مهمترین ویژگی های رویكرد و چشم انداز آینده برنامه های بهسازی و نوسازی شهری و ساماندهی و توانمندسازی سكونتگاه های غیر رسمی، تلاش برای تقویت حضور و مشاركت گسترده ساكنان، مالكان و سایر دست اندركاران امر بهسازی و نوسازی شهری در این فرایند است.

به گزارش تین نیوز از مركز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی كه صبح امروز  در مراسم روز جهانی اسكان بشر در سالن اجتماعات سازمان ملی زمین و مسكن سخن می‌گفت با اشاره به اینكه در طی دهه های گذشته، شاهد بروز نابسامانی هایی در سازمان فضایی ـ كاركردی و اجتماعی شهرها بویژه كلانشهرها و شهرهای بزرگ بوده ایم، اظهار داشت: گسترش بی رویه كالبدی و استقرار نامتعادل جمعیت در نواحی شهری ، سبب گسترش عرصه های نابسامان شهری به صور مختلف شده است.

وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: مراكز شهری كه به علت نزول كیفیت زندگی با ترك ساكنین اصیل و بومی مواجه شده اند، سكونتگاه های غیر رسمی با حداقل امكانات، زیر ساختها و خدمات شهری كه عمدتا در حاشیه كلان شهرها و شهرهای بزرگ رشد و گسترش یافته‌اند.

وی افزود: سكونتگاه های روستایی ادغام شده واقع در محدوده شهرها و شكل گیری بافت های فرسوده با پیشینه روستایی در این نواحی، گسترش پهنه هایی با كاربری ناكارآمد اعم از كاربری های صنعتی ـ كارگاهی- انبار و نظامی و همچنین بسیاری از اراضی بایر و رها شده در محدوده شهرها و همچنین محلات پیرامونی مراكز شهری با ساختار ناپایدار و حداقل خدمات مورد نیاز ساكنین از مهمترین محدوده های نابسامان در عرصه شهرها به شمار می روند.

آخوندی یادآور شد: تجارب گذشته نشان داده اند كه توجه صرف به ابعاد زیبایی شناسانه و كالبدی بدون توه به نیاز ساكنان و همچنین عدم حضور آنها در فرایند برنامه ریزی و اجرای برنامه های بهسازی و نوسازی شهری سبب ناكارامد شدن بسیاری از این طرح ها و برنامه ها شده است.

وی با اشاره به اینكه در قرن بیست و یكم توجه به نقش مردم و نیازهای آنها كلید مهم دستیابی به شهرهای سرزنده، امن،‌ پایدار و سلامت است، بیان داشت: امروزه به جنبه انسانی توسعه، دستیابی به شهری با كیفیت محیطی بالا و در شان مردم و ارتقای كیفیت در عرصه عمومی توجه شایانی می شود. دراین رویكرد برنامه‌های بازآفرینی اجتماع مدار به شكل یكپارچه و از پایین به بالا به صورتی كه همه افراد ذینفع را شامل گردد، بسط و توسعه یافته اند.

وزیر راه و شهرسازی در برنامه روز جهانی اسكان بشر ابراز داشت: امروزه بازآفرینی شهری به دنبال شكل دهی به تشكل هایی از همه گروه های ذینفع است كه این خود منجر به بهبود همه جانبه و پایدار وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فیزیكی محدوده های هدف برنماه های بهسازی و نوسازی می شود.
 
بسترهای لازم برای تحقق مشاركت پایدار مردمی
وی افزود: تحقق مشاركت پایدار مردمی و حضور گسترده كلیه دست اندركاران،‌ در گرو فراهم كردن بسترهای لازم و تشویق و تحریك این فرایند از طریق فراهم كردن شرایط كمی و كیفی سكونت در این محدوده ها است. از سوی دیگر فراهم شدن زمینه های فوق واجرای پروژه های محرك توسعه نیازمند وجود ساختار مدیریتی مناسب ، هماهنگ و كارآمد است. لذا در این رویكرد نوین ابزارسازی، توانمندسازی و فرهنگ سازی سه ركن بستر سازی تحقق اقدامات بهسازی و نوسازی شهری به شمار می روند.

آخوندی توضیح داد: الگوسازی، توسعه خدمات و ارتقاء‌زیر ساخت ها نیز سه برنامه كلیدی تحریك توسعه این فرایند ونهادسازی،‌ظرفیت سازی و هماهنگ سازی سه محور استراتژیك مدیریت این سیاست محسوب می شوند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه  بهسازی مناطق نابسامان شهری یك از اولویت های سیاسگذاران ، قانون گذاران، برنامه ریزان و مجریان امر توسعه شهری در جمهوری اسلامی ایران است، بیان كرد: توجه به ارتقاء كیفی سكونت، رفع محرومیت های اجتماعی، ایمن سازی و ارتقاء‌امنیت محیط شهری و عرصه سكونت شهروندان، فراهم كردن مسكن اقشار كم درآمد، بهسشازی مناطق نابسامان شهری مستلزم اتخاذ سیاستگذاری جامع، ابزار سازی حقوق و مالی، ظرفیت سازی و نهادسازی در حوزه عمران شهری، خدمات شهری، مسكن شهری و ارائه خدمات اجتماعی و اقتصادی به ساكنان این نواحی است.

وی افزود: این مهم از عهده یك دستگاه و یا سازمان،‌به تنهایی بر نمی‌آید و پیشبرد آن در مقیاس بزرگ و موثر مسلتزم تعهد مشترك و هماهنگ كلیه دستگاه ها، نهادها ،‌شهرداری ها و مشاركت پایدار و گسترده مردمی در حوزه‌های ذیربط در سطوح ملی، استانی و محلی است.
 
كمبود قوانین مدون در حوزه بهسازی  
آخوندی گفت: از سوی دیگر، همواره كمبود رژیم حقوقی واحد و یا قانون مدون در حوزه بهسازی مناطق مناطق نابسامان شهری از غدغه های كلیدی دست اندركاران این امر بوده است. در طول دهه گذشته همكاری قوای سه گانه جمهوری اسلامی ایران (قوه مقننه، قوه قضائیه و قوه مجریه) موجب فراهم شدن بسترها و ساختارهای مالی، حقوقی و قانونی و در نتیجه تحقق اهداف برنامه های بهسازی مناطق نابسامان شهری شده است.

وزیر راه و شهرسازی اظهار كرد: كاهش فقر شهری با رویكرد توانمندسازی، ‌ارتقاء هویت شهری و تاب آوری شهری با هدف توسعه محله ای كلید بهسازی مناطق نابسامان شهری است. از طریق توانمندسازی و ارتقاء‌شرایط زندگی ساكنان سكونت گاه های نابسامان است كه می توان كرامت انسانی را ارتقاء‌و امید به زندگی را در بین ساكنان این مناطق افزایش داد.
 
سند ملی راهبردی نوسازی بافت های فرسوده  
وی با اشاره به قوانین ابلاغ شده در بخش نوسازی بافت های فرسوده تصریح كرد: در سال 1393 در سفر هیئت محترم دولت به مشهد مقدس سند ملی راهبردی احیاء‌بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناكارامد شهری برای راهبری و مدیریت یكپارچه، ایجاد وحدت رویه و مشاركت عوامل مرتبط در سطح ملی و محلی كه در مورخ 9/7/93 با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تصویب هیات وزیران توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.

آخوندی بیان كرد: شركت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران، به عنوان نهاد متولی راهبری، سیاستگذاری، برنامه ریزی، مدیریت و نظارت بر برنامه های بهسازی مناطق نابسامان شهری و نیز دبیرخانه كارگروه منطقه ای آسیا- اقیانوسیه،‌ تلاش كرده ‌است با برگزاری نشست روز جهانی اسكان بشر تحت عنوان «صدای ساكنان مناطق نابسامان شهری» با همكرای دفتر برنامه اسكان بشر ملل متحد در تهران ضمن ارج نهاد به این روز، زمینه تقدیر و تشكر از دست اندكاران و فعالان این عرصه و همچنین تقویت همكاری را فراهم نمایند. تا قدم كوچكی در راستای رساندن ساكنین مناطق نابسامان برداشته باشند.

وی در ابتدای سخنانش با اشاره به اینكه در حال حاضر نیمی از جمعیت دنیا در شهرها زندگی می كنند؛ یادآور شد: پیش بینی می شود كه تا سال 2025 بیش از دو سوم این جمعیت ساكن شهرها خواهند بود. در حالی كه توسعه شهری یك پدیده جهانی است و بیشترین رشد توسعه شهری در كشورهای در حال توسعه مشاهده خواهد شد به طوری كه بیش از 90 درصد از شهرنشینان جدید دنیا در این بخش مستقر خواهند بود.

آخوندی بیان كرد: این جمعیت در شهرهای بزرگ كشورهای در حال توسعه متمركز شده اند به طوری كه از هر چهار نفر یك نفر در شهرهایی با جمعیت بیش از 500 هزار نفر و از هر ده نفر یكی از شهرهای با جمعیت بیش از 10 میلیون نفر زندگی می كنند امروزه شهرها نیروی محركه رشد اقتصادی هستند و تامین كننده اشتغال و خدمات مختلف بوده و امید بخش ارتقاء‌كیفیت زندگی هستند. 

وزی راه و شهرسازی تصریح كر: درعین حال امروزه شهرها شاهد رشد سریع، گسترش وسایل نقلیه موتوری،‌ افزایش محله های پرازدحام، فقیر نشین و نابسامانی هستند كه خود می تواند تهدیدی برای بهداشت، محیط زیست و منابع اكولوژیكی به شمار رود و نابسامانی های فوق اقتصاد شهری را به مخاطره انداخته و امكانات زندگی شهری را محدود می سازند.

در این مراسم با حضور وزیر راه وشهرسازی و معاونان از سند ملی راهبردی احیاء، ‌بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت های فرسوده و ناكارآمد شهری رونمایی شد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.