| کد خبر: 225397 |

افزایش عمر پروژه‌های عمرانی دغدغه آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: یکی از دغدغه‌های این آزمایشگاه افزایش مفید عمر پروژه‌های عمرانی بوده تا به مرحله‌ای از کنترل کیفیت برسد که براساس استانداردها بهره‌وری از این پروژه‌ها افزایش پیدا کند.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: یکی از دغدغه‌های این آزمایشگاه افزایش مفید عمر پروژه‌های عمرانی بوده تا به مرحله‌ای از کنترل کیفیت برسد که براساس استانداردها بهره‌وری از این پروژه‌ها افزایش پیدا کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا مجیدکیان پور شامگاه دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه هزینه عمرانی با سختی فراوان برای پروژه‌های عمرانی تامین و بین ۲۱ تا ۲۴ درصد بودجه عمومی صرف بودجه عمرانی می‌شود اظهارداشت: معمولا سالانه بین یکهزار و ۵۰ تا یکهزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه به صورت مستقیم روی بخش کنترل کیفی پروژه‌های عمرانی هزینه می‌شود و آزمایشگاه‌های فنی مکانیک خاک به عنوان کنترل کیفیت پروژه‌ها را بررسی می‌کند.

وی افزود: آزمایشگاه فنی مکانیک خاک با داشتن حدود یکهزار و چهار شعبه در کشور و بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ نیروی فنی و متخصص کار کنترل کیفی پروژه‌ها را انجام می‌دهد و در این میان حدود ۲۲ درصد از بازار ژئوتکنیک در اختیار این آزمایشگاه بوده که یک برند ویژه‌ای است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان رو به توسعه است بیان کرد: آزمایشگاه فنی مکانیک خاک پروژه‌های عمرانی حدود ۴۷ دستگاه اجرایی به صورت مستقیم در این استان را کنترل کیفیت می‌کند و در تلاش بوده که اطمینان خاطر دستگاه‌های اجرایی را برای کنترل کیفی پروژه‌های شان فراهم کند.

 وی با اشاره به اینکه در کنار بخش کنترل کیفی پروژه‌های دولتی بخش خصوصی به عنوان عموم جامعه و ساخت‌وسازهایی که از سوی این بخش انجام می‌شود نیز کنترل کیفی می‌شود گفت: در این بخش خصوصی از طریق سازمان نظام مهندسی مراحل هفتگانه کنترل انجام می‌دهد.

کیان‌پور با اشاره به اینکه باید یک مقداری هم‌افزایی بیشتری ایجاد و از ظرفیت بخش مهندسی کشور و بخش آزمایشگاه و کنترل کیفی استفاده شود بیان کرد: عمر مفید ساختمان‌ها در کشور ۳۰سال است و باید تلاش کنیم که این عمر مفید را به حداقل ۲ برابر برسانیم.

وی افزود: اعتقاد ما بر این است که هر ساختمان و پروژه‌ای سرمایه‌های ملی بوده و با وجود اینکه که سرمایه در اختیار شخص هستند اما متعلق به کشور و منافع ملی کشور خواهد بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اگر  بتوانیم عمر مفید ساختمان‌ها را ارتقا دهیم از آن طرف منابعی صرفه‌جویی خواهد شد تصریح کرد: این سرمایه می‌تواند در بخش‌های مولد کشور مانند صنعت، اشتغال پایدار و توسعه پایدار استفاده شود.

وی با اشاره به ‌اینکه یکی از رازهای موفقیت ارتقا عمر مفید ساختمان‌ها ایجاد حلقه مفقوده مشارکت بیمه است گفت: باید تلاش کرد تا به نوعی بیمه وارد عرصه کنترل کیفیت شود و ساختمانی که می‌خواهد از صفر شروع و  تا ۱۰۰ برسد بیمه کیفیت ساختمان داشته باشد که این امر به افزایش عمر ساختمان‌ها منجر خواهد شد.

کیان پور با اشاره به اینکه که بیمه کیفیت ساختمان فرهنگ‌سازی و در جامعه نهادینه شود اظهارداشت: باید به سمت و سویی حرکت کنیم که بتوانیم کیفیت ساختمان‌ها را توسط آزمایشگاه ذیصلاح  فرقی نمی‌کند آزمایشگاه فنی مکانیک خاک زیر نظر راه و شهرسازی باشد یا چهار هزار آزمایشگاه دیگر موجود در کشور، ارتقا دهیم.

 وی با اشاره به روند کنترل کیفی در جاده‌سازی نیز خاطرنشان کرد: آزمایشگاه فنی مکانیک خاک به عنوان دستگاه کنترل کیفیت حتما مراحل اجرا و آن آزمایشاتی که به عهده این آزمایشگاه  است را کنترل می‌کند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.