| کد خبر: 158379 |

گام نهایی برای تدوین نقشه راه ایمنی کشور برداشته شد

◄ رونمایی از برنامه جدید کاهش تلفات رانندگی تا یک ماه دیگر

پس از آنکه وزارت راه و شهرسازی برنامه نهایی خود را برای کاهش تلفات جاده ای به عنوان نفشه راه ایمنی کشور ارائه کرد و مورد اعتراض و انتقاد واقع شد حالا آخرین گام ها برای نگارش نقشه ای تازه که ضمانت اجرایی بالاتری داشته باشد برداشته شده است.

تین نیوز

پس از آنکه وزارت راه و شهرسازی برنامه نهایی خود را برای کاهش تلفات جاده‌ای به عنوان نفشه راه ایمنی کشور ارائه کرد و مورد اعتراض و انتقاد واقع شد حالا آخرین گام‌ها برای نگارش نقشه‌ای تازه که ضمانت اجرایی بالاتری داشته باشد برداشته شده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز نیمه اول آذر ماه بود که مهرداد تقی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی با دعوت از اصحاب رسانه از نقشه ایمنی راه‌های کشور رونمایی کرد. برنامه‌ای که به گفته او  پس از دو ماه فعالیت فشرده، برگزاری ده‌ها نشست کارشناسی در دبیرخانه کمیسیون و کارگروه‌های تخصصی در سازمان‌های عضو و همچنین دو نشست کارگروه ویژه، تهیه و تدوین شد.

نقشه راه در دو محور اصلی مبتنی بر ارکان پنج‌گانه ایمنی جاده‌ای، توسعهٔ حمل‌ونقل عمومی با محوریت ریل و واقعی‌سازی قیمت سوخت مورد تدوین نهایی و تائید اعضاء قرار گرفت که نهایتاً به عنوان یک سناریوی چند صد هزارمیلیاردی صدای انتقاد بسیاری از فعالان حوزه حمل‌ونقل را درآورد که در شرایط تنگنای مالی دولت این سناریوها امکان اجرا ندارد.

این برنامه که به دستور جهانگیری معاون اول رییس جمهوری از سوی معاونت حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی تهیه و تدوین شده بود نتوانست اجماع داخلی را در پی داشته باشد.

با بیش‌تر شدن مخالفت‌ها، معاونت حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی با ریاست مهرداد تقی‌زاده و با دعوت از 45 متخصص حوزه ایمنی و حمل‌ونقل از جمله اساتید و فعالان این حوزه در سنتی حسنه نقشه راه ایمنی راه‌های کشور را مجدداً به شور و گفت‌وگو گذاشت و از نظرات متخصص این حوزه برای نگارش دوباره و تصویب نهایی این مهم استفاده کرد.

امروز در جدیدترین خبری که از جزییات این نشست منتشرشده آمده است که سؤالات اصلی مهمانان نشست در خصوص چرایی انتخاب سناریوی افزایش قیمت سوخت، به‌عنوان عامل کاهش‌دهندهٔ تصادفات بوده است که پاسخ‌های تقی زاده در پی آن می‌آبد.

تقی‌زاده در ابتدای این نشست گفته است: در این جلسه از زمان ارائه این گزارش شاهد نظرات مختلف در رسانه‌ها و فضاهای مجازی بودیم و از آنجایی‌که معتقد به شنیدن نظرات مختلف برای اتخاذ بهترین تصمیم هستیم، از صاحب‌نظران برای شرکت در این جلسه دعوت شد.

کمیسیون تلفیق

دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها در پاسخ به این ابهامات با اشاره به نقش افزایش قیمت سوخت بر کاهش تلفات رانندگی گفته است:هیچ‌گاه اعلام نکرده‌ایم صرفاً با افزایش قیمت سوخت مشکلات مربوط به ایمنی راه‌ها برطرف می‌شود، بلکه تاکید داشته‌ایم که الگوی حمل‌ونقل کشور باید از خودرومحوری به حمل‌ونقل عمومی تغییر کند و باید بخشی از بار و مسافر به شبکه ریلی و  بخشی از مسافران را به حوزه هوایی و حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای سوق دهیم.

وی یکی از اقدامات لازم برای تحقق تغییر رویکرد مذکور را کاهش جذابیت سفر با خودرو شخصی عنوان کرد و گفته است: این کاهش جذابیت در گرو افزایش جذابیت حمل‌ونقل عمومی از طریق اقدامات گوناگونی چون ارتقای کیفیت و تسهیل دسترسی به حمل‌ونقل عمومی و همچنین افزایش هزینه های سفر با خودرو شخصی است.

تقی زاده تاکید کرد: صرفا افزایش قیمت سوخت یک اثربخشی نهایتاً در مدت یک تا دو ساله خواهد داشت و پس از آن شاهد انجام سفرها با استفاده از خودروی شخصی خواهیم بود ، مگر اینکه مبلغ افزایش یافته، صرف توسعه حمل‌ونقل عمومی شود. اما در صورتی  که یک شبکه گسترده حمل‌ونقل عمومی ترسیم شود و قیمت سوخت افزایشی نداشته باشد، مردم باز هم از خودرو شخصی استفاده می‌کنند. پس کل پکیج را باید یکجا دید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.