| کد خبر: 228522 |

◄ اینترنت اشیا در حمل و نقل عمومی

با تغییر عادات و به دلیل مشغله کاری و روش زندگی، افراد سریع‌تر جابجا می شوند. به این ترتیب ما نیازمند راهکارهای هوشمندانه مدیریت زندگی و حداکثر استفاده از زمان هستیم.

تین نیوز

با تغییر عادات و به دلیل مشغله کاری و روش زندگی، افراد سریع‌تر جابجا می شوند. به این ترتیب ما نیازمند راهکارهای هوشمندانه مدیریت زندگی و حداکثر استفاده از زمان هستیم. پیش بینی ها نشان می دهند که تا سال 2025 بیش از 75 میلیارد دستگاه به اینترنت وصل خواهند بود. مسلماً در این رابطه مفهوم «اتصال به دیگران و نیاز به اطلاعات سریع»، افزایش خواهد یافت.

این موضوع چگونه دنیای حمل و نقل را تحت تأثیر قرار خواهد داد؟ انتظار می رود که حمل و نقل عمومی از این موضوع به جهت بهبود کیفیت سرویس دهی و کاهش انتظار مسافران استفاده نماید.

اینترنت اشیاء (IoT) نوآوری در صنعت حمل و نقل منطقه ای را تسریع و راه حل های واقعی ارائه کرده است. مقاله پیش رو مفهوم این سیستم را تشریح کرده و مثال های جالبی را به همراه چشم انداز آینده ارائه می دهد.

مفهوم اینترنت اشیاء

در سال 1999، کوین اشتون (Kewin Ashton)، یک فرد خلاق و متخصص سنسورهای مصرفی، مفهوم «اینترنت اشیا» را به جهت تشریح اتصال اشیا به اینترنت ابداع کرد. از آن تاریخ تاکنون، اشیا متصل شده هوشمند جزئی از زندگی روزمره افراد شده اند. به عنوان مثال می توان از استفاده گسترده از تلفن های هوشمند نام برد. هر تلفن دارای تعداد زیادی حسگر شامل شتاب سنج وGPS  می باشد که موجب تبدیل شدن انسان ها به اشیای هوشمند و تبادل مکان افراد و عادات آنها از طریق اینترنت شده است.

از همین نویسنده:

موضوع مرتبط دیگر مسئله قابلیت محاسبه است که اجازه پردازش سریع اطلاعات را از طریق اینترنت و در مبدا داده ها می‌دهد. به این ترتیب خودروهای متصل به سیستم می توانند از طریق داده های بلادرنگ که توسط سنسورهای آن لاین و بطور مستقل تولید می شوند، از گرفتاری در ترافیک و موانع پیش رو رهایی یابند.

زمانی که داده ها ایجاد شدند، تبدیل به یک بستر (پایه) اطلاعاتی از طریق اینترنت می گردند. این بسترهای اطلاعاتی موجب ارتباط افراد، دستگاه ها، فرآیندها و داده‌ ها به جهت دستیابی حداکثری به تمام ظرفیت های اینترنت اشیا می گردند.

ارزیابی بسترهای اطلاعاتی

روش های جمع آوری و تر‌کیب داده ها در حال تغییر می باشند و ما در حال حرکت از تعداد زیادی سرویسهای غیر مرتبط (عمودی)، به سمت بسترهای اطلاعتی به عنوان یک سرویس (Platform as a Service-PaaS) هستیم. این موضوع یک راه حل (افقی) بر مبنای ابرهای اطلاعاتی با توانایی پردازش احجام زیاد داده برای تولید و انباشت اطلاعات متراکم و قابل دسترسی برای استفاده کننده های مختلف ارایه میدهد.

بعلاوه PaaS یک بستر حساس تجاری و هدفمند می باشد. این موضوع نشان دهنده ضرورت آن برای بهره برداری در کوتاه مدت و اولویت آن برای بقای دراز مدت یک تشکیلات می باشد. براساس نیازهای بازار، PaaS باید مستقل از تجهیزات و دستگاه ها بوده و قابلیت اتصال به دستگاه های و برنامه های جدید را بدون از دست دادن وقت داشته باشد.

برای مطالعه متن کامل این مقاله اینجا کلیک کنید.

* مدیر دفتر هماهنگی اتحادیه جهانی حمل و نقل عمومی (UITP) در تهران

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.