احداث ۷۷۰ کیلومتر مسیر آنتنی برای تکمیل کریدورهای بزرگراهی در دستور کار است
هوشنگ بازوند: تکمیل کریدورهای بزرگراهی نیازمند احداث حدود ۷۷۰ کیلومتر مسیر آنتنی است که در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به ۹ کریدور ریلی، ۷ کریدور آزادراهی و ۱۱ کریدور بزرگراهی گفت: تکمیل کریدورهای بزرگراهی نیازمند احداث حدود ۷۷۰ کیلومتر مسیر آنتنی است که در دستور کار قرار دارد.
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ بازوند در نشست خبری نهمین نمایشگاه حمل ونقل، لجستیک و صنایع وابسته اظهار کرد: تعیین تکلیف کریدورها که هم الزام قانونی و هم ضرورت ملی است، با تأکید ریاست جمهوری، وزیر راه و شهرسازی و در چارچوب سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه حمل و نقل در دستور کار دولت قرار گرفته و امروز یکی از اولویت های دولت چهاردهم محسوب می شود.
وی با اشاره به اینکه کریدورها می تواند در آینده به عنوان یکی از منابع مهم درآمدی کشورها و جایگزین نفت و انرژی شود، افزود: طبیعی است که با چنین رویکردی باید تکلیف کریدورهای کشور روشن شود و در این میان، کشورهای همسایه نیز به طور جدی در حال توسعه کریدورهای خود هستند.
وی با اشاره به کریدور شمال ـ جنوب گفت: این مسیر شامل خطوط ریلی، آزادراهی و بزرگراهی از آستارا به چابهار و یا از آستارا به بندرعباس است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: عراق نیز به عنوان رقیب منطقه ای، کریدورهایی در بندر ام القصر ایجاد کرده است. پس نتیجه می گیریم کریدورها صرفا مسیرهای جابه جایی بار و مسافر نیستند؛ بلکه مزیت های فراوانی دارند و می توانند در حوزه های اقتصادی و سیاسی نقش آفرین باشند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل ادامه داد: در حوزه ریلی تاکنون ۹ کریدور تعریف شده است؛ شامل مسیرهای شمال ـ جنوب و سه کریدور شرقی ـ غربی. شاخص ترین مسیر شمال ـ جنوب، کریدور آستارا ـ چابهار است. همچنین ۱۱ کریدور بزرگراهی طراحی شده که ۶ مسیر آن شمال ـ جنوب و ۵ مسیر شرقی ـ غربی است.
بازوند با بیان اینکه در بخش آزادراهی نیز هفت کریدور با مشارکت دولت و بخش خصوصی در حال اجراست، گفت: یکی از مهم ترین آنها کریدور دریای خزر ـ خلیج فارس است که از چالوس تا ماهشهر امتداد دارد و حدود ۵۳ درصد آن توسط بخش خصوصی ساخته می شود.
وی درباره کریدورهای بزرگراهی اصلی کشور گفت: طرح کمربند پیرامونی کشور در قالب کریدور غرب تعریف شده و از مرز بازرگان آغاز می شود، به شلمچه، سپس چابهار و سرخس می رسد و دوباره به مرز بازرگان باز می گردد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل گفت: از این میان چهار کریدور بزرگراهی نقش مهمی در ارتباط ایران با کشورهای همسایه دارند و تکمیل آنها نیازمند احداث مسیرهای آنتنی به طول حدود ۷۷۰ کیلومتر است که در دستور کار قرار دارد.