بازدید سایت : ۸۰۶۶۸
| کد خبر ۲۹۶۷۱۲
کپی شد

◄ فشار به فعالان صنعت ریلی با اسم رمز نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک!

در اقدامی بحث‌برانگیز، برگزارکنندگان نمایشگاه حمل‌ و نقل، لجستیک و صنایع وابسته که قرار است 29 تیرماه تا 1 مرداد 1404 برگزار شود، تصمیم گرفته‌اند بخشی از این رویداد را به صنعت ریلی اختصاص دهند؛ اقدامی که فعالان این صنعت را در برابر عمل انجام‌شده و فشارهای آشکار و پنهان قرار داده است.

فشار به فعالان صنعت ریلی با اسم رمز نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک!
تین نیوز |

در اقدامی بحث برانگیز، برگزارکنندگان نمایشگاه حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته که قرار است 29 تیرماه تا 1 مرداد 1404 برگزار شود، تصمیم گرفته اند بخشی از این رویداد را به صنعت ریلی اختصاص دهند؛ اقدامی که فعالان این صنعت را در برابر عمل انجام شده و فشارهای آشکار و پنهان قرار داده است.

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان متولی اصلی حمل ونقل ریلی، پیش تر با هدف حمایت از شرکت های بخش خصوصی، از لغو برگزاری نمایشگاه صنعت ریلی در سال جاری خبر داده بود. اکنون اما به نظر می رسد فشارها و لابی هایی در حال شکل گیری است تا شرکت های فعال در صنعت ریلی را به حضور در نمایشگاهی سوق دهد که نه تنها سودی برای آن ها ندارد، بلکه اساساً تمایلی نیز به مشارکت در آن ندارند.

نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک؛ اقدامی موازی با اهدافی مبهم

نمایشگاه بین المللی حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته که قرار است از ۲۹ تیر تا ۱ مرداد ۱۴۰۴ در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شود، اخیرا در نشستی در سازمان توسعه تجارت رونمایی شد. نکته قابل تأمل اینکه نمایشگاهی با همین نام، هر ساله در آذرماه توسط بخش دیگری از بدنه دولت – وزارت راه و شهرسازی - در محل مصلی تهران برگزار می شود و طبق اطلاعات موجود، در سال جاری نیز این نمایشگاه لغو نشده است. روشن است که این موازی کاری آشکار، نه تنها هزینه های سازمانی و اقتصادی را افزایش می دهد، بلکه با سردرگمی مخاطبان و فعالان صنعت نیز همراه خواهد بود.

نکته قابل تامل آن که بدون توجه به شرایط خاص و مشکلات متعدد صنعت ریلی، بخشی از فضای نمایشگاه حمل و نقل و لجستیکی که با متولی گری وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت برگزار خواهد شد به شرکت های ریلی اختصاص یافته است. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که شرکت های ریلی در سال های اخیر با مشکلات مالی و کاهش سرمایه گذاری و حتی تمایل بعضی سرمایه گذاران به فرار از این صنعت دست و پنجه نرم می کنند!

همین مسائل باعث شد فعالان این حوزه از شرکت راه آهن بخواهند تا برگزاری نمایشگاه تخصصی ریلی در سال جاری را متوقف کند و آن را به صورت دوسالانه برگزار کند. این درخواست منطقی از سوی جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه آهن پذیرفته شد و عملاً شاهد لغو برگزاری نمایشگاه صنعت ریلی در سال ۱۴۰۴ بودیم.

نادیده گرفتن اصل مشورت و مشارکت در برگزاری نمایشگاه های تخصصی

در کشورهای توسعه یافته و حتی در حال توسعه، نمایشگاه های تخصصی تنها با مشارکت فعالان همان صنعت و بر اساس تصمیم گیری جمعی شکل می گیرند. این یک اصل پذیرفته شده جهانی است که نمایشگاه های صنعتی نباید از بالا به پایین و بدون درنظر گرفتن نیازهای واقعی برگزار شوند. با این حال در ایران، ماجرا به گونه ای دیگر رقم خورده است، به گونه ای که نه تنها تصمیم به برگزاری این نمایشگاه بدون مشورت با شرکت های ریلی و تشکل های صنفی و .... گرفته شده، بلکه سالن هایی نیز برای این صنعت اختصاص یافته که نشان از پیش فرض ها و یا منافع پشت پرده برای ذینفعانی غیر از شرکت های ریلی دارد.

واقعیت های صنعت ریلی نشان می دهد بسیاری از شرکت های فعال در این بخش با بحران های اقتصادی روبرو هستند و فشار به آن ها برای حضور در چنین نمایشگاهی، تنها بار مالی و سازمانی بیشتری به آن ها تحمیل خواهد کرد. 

فشار بر شرکت های ریلی؛ حضور در نمایشگاه تکلیف یا انتخاب؟

در نگاه اول ممکن است تصور شود که هیچ شرکتی مجبور به حضور در نمایشگاهی که علاقه ای به آن ندارد نیست. اما کسانی که با واقعیت های فضای کسب وکار در ایران آشنا هستند، به خوبی می دانند که بسیاری از شرکت ها، خصوصاً آن هایی که وابستگی ها و قراردادهایی با دستگاه های دولتی دارند، در عمل به شرکت در چنین رویدادهایی «مکلف» می شوند. این فشارها عملا از طریق لابی های پنهان، توصیه های غیررسمی یا حتی درخواست های مستقیم اعمال می شود.

گزارش های رسیده از برخی شرکت های فعال در صنعت ریلی حاکی از آن است که این فشارها و رایزنی های پشت پرده برای کشاندن آن ها به نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک در حال انجام است. با وجود اینکه دلایل عدم تمایل این شرکت ها به حضور در چنین نمایشگاهی کاملاً روشن و مستند است، اما ظاهراً برخی افراد و دستگاه ها درصدد تحمیل حضور این شرکت ها در رویدادی هستند که با شرایط فعلی آن ها همخوانی ندارد.

در چنین شرایطی، انتظار می رود وزارت راه و شهرسازی و به ویژه شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان نهادهای متولی حمل ونقل ریلی، موضعی قاطع در این زمینه اتخاذ و از موازی کاری جلوگیری کنند. همان گونه که شرکت راه آهن با درک شرایط شرکت های ریلی، تصمیم درستی مبنی بر لغو نمایشگاه تخصصی صنعت ریلی در سال جاری گرفت، اکنون نیز باید از تکرار این خطای راهبردی توسط سایر دستگاه ها جلوگیری کند و نگذارد شرکت های ریلی قربانی تصمیمات شتاب زده و ناهماهنگ شوند.

حفظ حرمت و منافع شرکت های بخش خصوصی، خصوصاً در شرایط سخت اقتصادی، نیازمند انسجام و هم صدایی در بدنه دولت، تشکل ها و شرکت های دولتی است. تحمیل هزینه های اضافی و حضور اجباری در رویدادهایی که سود و آورده ای برای صنعت ندارند، تنها موجب دلسردی بیشتر فعالان اقتصادی و افزایش شکاف میان تصمیم گیران و فعالان میدانی خواهد بود.

نمایشگاه هایی که بدون مشارکت فعال و تمایل اصحاب و اهالی صنعت مربوطه طراحی و اجرا می شوند، در بهترین حالت صرفاً ویترینی از حضورهای اجباری و عملکردهای تبلیغاتی خواهند بود. اگر هدف، حمایت واقعی از صنعت ریلی و دیگر شقوق حمل ونقل کشور است، باید به صدای فعالان این حوزه گوش داد و تصمیماتی هماهنگ و هدفمند اتخاذ کرد.

کوتاه سخن این که از شرکت راه آهن و وزارت راه و شهرسازی انتظار می رود با حفظ مواضع اصولی خود، از تحمیل این رویداد پرهزینه به صنعت ریلی جلوگیری کنند و اجازه ندهند نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک به اسم رمز فشار بر یک صنعت بحران زده تبدیل شود. 

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.