| کد خبر: 202944 |

◄ انتشار قطعنامه بیست و یکمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی صنایع دریایی و دریانوردی

حسین ابراهیم زاد فاضل در مراسم اختتامیه این همایش که با حضور مقامات لشگری و کشوری، اساتید، دانشجویان و فعالان حوزه دریایی برگزار شد، متن قطعنامه پایانی را قرائت کرد.

تین نیوز

روز گذشته در مراسم اختتامیه بیست و یکمین همایش و نمایشگاه صنایع دریایی، قطعنامه این رویداد دریایی منشتر شد.

به گزارش تین نیوز، حسین ابراهیم زاد فاضل در مراسم اختتامیه این همایش که با حضور مقامات لشگری و کشوری، اساتید، دانشجویان و فعالان حوزه دریایی برگزار شد، متن قطعنامه پایانی را قرائت کرد.

فاضل با اشاره به این که برای تقریر این قطعنامه، نظرات و خواسته حوزه و صنایع دریایی دیده  شده است، مهم‌ترین چالش امروز بخش دریایی را ترسیم مسیر توسعه و ایجاد فضای همکاری و هماهنگی بین ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی خواند.

در این قطعنامه آمده است:  

بسمه تعالی

انجمن مهندسی دریایی ایران

قطعنامه بیست و یکمین همایش و نمایشگاه بین المللی صنایع دریایی و دریانوردی

12 دی ماه 1398

1. اساتید محترم دانشگاه‌ها، مدیران موفق و دانشجویان دریایی، محرک اصلی توسعه دریایی کشور می‌باشند. از ریاست محترم جمهور می‌خواهیم تا زمینه جلب مشارکت حداکثری ایشان در تدوین برنامه‌ها را فراهم نماید. در این راستا حمایت، تسهیل و تشویق انجمن‌های مردم نهاد که محل تجمیع ایده‌ها و تضارب آرا هستند ضروری بوده و مقتضی است تا رقابت دولت با بخش غیردولتی اکیدا منع شده و بودجه‌های دولتی صرف اموری که به‌خوبی توسط انجمن‌ها اداره می‌شود نگردد. ضمنا ایجاد شفافیت لازم در فعالیت دستگاه‌ها و مکانیزم پاسخگویی به جامعه دریایی توسط نهادهای متولی، تمهید گردد.

2. با توجه به عدم هماهنگی و عدم تمرکز در سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اجرایی ارگان‌های کشور در حوزه‌های مختلف دریایی و نیز با توجه به کارایی اندک شورای عالی صنایع دریایی کشور در ساختارهای موجود، از دولت محترم درخواست داریم ساز و کار ایجاد یک مدیریت یکپارچه دریایی در قالب معاونت رئیس جمهور یا وزارت دریاداری را برنامه‌ریزی و ابلاغ نماید.

3. فعالیت‌های حوزه فرابخش دریایی پذیرای انعکاسی از همه فعالیت‌های خشکی است و نیازمند همدلی و هم‌افزایی همه ذینفعان، سازمان‌های دولتی و حکومتی اعم از کشوری و لشکری است از این رو برای ایجاد هماهنگی کلان میان طیف گسترده کنشگران این عرصه، نیاز به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی بیش از هر زمان احساس می‌شود. با پیگیری‌های جامعه دریایی ایران، پیرو فرمان رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله) ساز و کار بررسی و تدوین مفاد این سیاست‌گذاری در کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد شده است. در این راستا انجمن مهندسی دریایی ایران ضمن تشکر از این اقدام داهیانه، از جامعه دریایی و تمامی فعالان و ذی‌نفعان دعوت به عمل می‌آورد برای انعکاس دیدگاه‌های خود از طریق انجمن نیز اقدام نمایند.

4. به منظور توسعه پایدار و دانش مدار صنایع دریایی،  تقویت و تشویق واحدهای نوپا (استارتاپ) به عنوان کانون‌های خلاقیت و نوآوری فناورانه باید مورد توجه قرار گیرد. ایجاد فرصت‌های شغلی مبتنی بر خلاقیت فردی و قابلیت کار گروهی و تشویق عناصر اکوسیستم کارآفرینی خلاقانه و فناورانه و مراکز نوآوری دریایی در دستور کار انجمن قرار دارد. از کارفرمایان و شرکت‌های دریایی تقاضا داریم به منظور رفع نیازمندی‌ها و تقاضاهای خود، به این مهم توجه نموده و ساز و کار رفع نیاز را از طریق واحد های نوپا (استارت‌آپ‌ها) در دستور کار قرار دهند.

5. پهنه آبی سرزمین ایران دارای ظرفیت بالا و مستعد توسعه و پیشرفت بیش از پیش ژئوتوریسم و اکوتوریسم دریایی است. از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌خواهیم به حوزه‌های فرهنگی دریایی، سواحل و جزایر ایران اهتمام ویژه داشته و برنامه اجرایی افق ۱۴۰۴ مربوط به گردشگری دریایی (موزه‌های دریایی، صنایع دستی دریایی، باستان‌شناسی دریایی) به ویژه تفریحات و رویدادهای دریایی را با همکاری ارگان‌های دریایی کشور ارایه نماید.

6. با توجه به اهمیت نمادهای شهری در جذب گردشگر و توسعه شهری، از استانداران محترم استان‌های ساحلی تقاضا داریم ضمن توجه بیشتر به مباحث آمایش سرزمین، احداث مجتمع‌های گردشگری دریایی در شهرهای ساحلی را با تاکید به ایجاد نمادهای شهری دریا پایه در دستور کار قرار دهند. در این رابطه تعاملات بین‌المللی و ملاحظات زیست محیطی و مدیریت مناطق ساحلی مورد توجه قرارگیرد.

7. در راستای سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی، جهت فعال‌سازی صنایع دریایی کشور، ضروری است تا نیازهای مهم کشور به شناورها و تأسیسات فراساحلی احصاء شده و با پشتیبانی وزارت صمت، قراردادهای لازم برای تولید این تجهیزات منعقد شده و به‌صورت ویژه و با کاهش بروکراسی حاکم بر منابع صندوق توسعه ملی و حذف شرایط سختگیرانه بانک‌های عامل در تعیین وثایق، اجرایی شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.