| کد خبر: 269971 |

◄ چرا نرخ بلیت های حمل و نقل آزاد نمی شود؟

در حالی که یکی از مهمترین مطالبات شرکت های حمل و نقلی در بخش های مختلف آزادسازی نرخ بلیت است، کارشناسان می گویند تا وقتی شرکت های حمل و نقل سوخت یارانه ای از وزارت نفت می گیرند آزادسازی قیمت بلیت صورت نمی گیرد.

تین نیوز

در حالی که یکی از مهمترین مطالبات شرکت های حمل و نقلی در بخش های مختلف آزادسازی نرخ بلیت است،  کارشناسان می گویند تا وقتی شرکت های حمل و نقل سوخت یارانه ای از وزارت نفت می گیرند آزادسازی قیمت بلیت صورت نمی گیرد.

به گزارش تین نیوز، یکی از این کارشناسان به تین نیوز گفت: دولت به اعتبار آب و انرژی ارزانی که به صنایع و کشاورزی می دهد خود را محق می داند که در قیمت گذاری محصولات صنایع و کشاورزی دخالت کند. برای مثال رئیس بانک مرکزی بلافاصله پس از نشستن بر کرسی ریاست، صادر کنندگان را به فروش ارز حاصل از صادرات به قیمت مورد نظر خودش فرا می خواهند به این استدلال که اینها آب و انرژی ارزان از دولت گرفته اند و مدیون هستند. ایشان مدعی است که سود حاصل از صادراتشان از ارزان فروشی دولت است و حالا باید دینشان را ادا کنند.

وی افزود: مهم ترین دلیل دولت برای قیمت گذاری دستوری در صنایع  از جمله حمل و نقل همین است. دولت آب و انرژی ارزان داده و حالا انتظار تمکین دارد. هر چند حساب و کتاب این بده و بستان مغشوش است و معلوم نیست ما به التفاوت آن انرژی ارزان با قیمت واقعی ( صادراتی ) بیشتر است.

این کارشناس ادامه داد: این حساب و کتابِ غبار آلود می تواند منشاء فساد باشد. دولت رشته ای بر گردن صنایع انداخته و می کشد و صنعت گر و کشاورز اگر متوقع آزاد سازی قیمت و آزاد سازی اقتصاد هستند باید دل از آب و انرژی ارزان بکنند. یک بام و دو هوا نمی شود. اگر می خواهند در قیمت گذاری آزاد باشند، باید قیمت واقعی انرژی و آب را تمام و کمال بپردازند.

او تاکید کرد: قیمت واقعی آب و انرژی عددی است که دولت از صادرات این محصولات در بازار جهانی به دست می آورد. اما در این بین معامله منصفانه ای وجود دارد: دولت یارانه آب و انرژی نمی پردازد، کسر بودجه اش کاهش معنا داری پیدا می کند و بخشی از فشار تورم از روی دوش مردم برداشته می شود ، از آن طرف صنایع قیمت گذاری را به دست می گیرند و در یک فضای آزاد با هم رقابت می کنند و سودشان واقعی می شود.

وی گفت: یک شرکت هواپیمایی که سوخت یارانه ای از وزارت نفت می گیرد چطور می تواند مدعی آزادسازی قیمت بلیت باشد؟ یک شرکت پتروشیمی که سوخت و خوراک یارانه ای از شرکت گاز دریافت می کند چطور می تواند مدعی قطع دست دولت از قیمت گذاری باشد؟ شرکت های فولاد ساز و آلومینیوم و مس و سیمانی که برق ارزان می گیرند چطور می توانند معترض قیمت گذاری دستوری باشند؟ خودروسازان که از آب و انرژی و تعرفه سنگین بر واردات خودرو بهره مند هستند چطور می توانند مخالف قیمت گذاری دستوری باشند؟ یک شرکت حمل و نقل ریلی که سوخت یارانه ای از وزارت نفت می گیرد چطور می تواند مدعی آزاد سازی قیمت بلیت باشد؟

او ادامه داد: انرژی ارزان و قیمت گذاری دستوری دو روی یک سکه اند. نمی شود این را خواست و آن دیگری را نفی کرد. تا زمانی که آب و انرژی یارانه ای است ، توقع از دولت برای عدم دخالت در قیمت گذاری موجه نیست و کوبیدن آب در هاون است. حرکت به سمت اقتصاد بدون یارانه حرکت به سمت عدالت و اقتصاد پویا است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.