| کد خبر: 239188 |

دبیر وقت انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی:

◄ برای تغییر ساختار راه آهن با بخش خصوصی مشورت نشد

بر خلاف نظرات مجریان طرح که اشاره می دارند در طول دوره مطالعه و طراحی از انجمن صنفی در جلسات دعوت می شده این موضوع بر خلاف واقعیت است.

تین نیوز

بررسی و مقایسه ساختار راه آهن ایران با راه آهن‌ های موفق دنیا عنوان میزگرد مجازی بود که 30 آبان ماه با حضور  گروهی از صاحب‌ نظران و کارشناسان حوزه حمل و نقل ریلی از طریق کلاب‌ هاوس تین نیوز برگزار شد. بخش اول این گزارش  روز 12 دی ماه ، بخش دوم روز 13 دی ماه و بخش سوم و پایانی 21 دی ماه منتشر شد.

به گزارش تین نیوز، در این میزگرد برخی کارشناسان دخیل در طرحی که با کمک یک مشاور خارجی برای تغییر ساختار راه آهن مطرح شد بود، به شرح چگونگی انجام این کار و جزئیات آن پرداختند.

پس از انتشار این گزارش در تین نیوز، دبیر وقت انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی در پیامی که در بخش نظرهای کاربران این شبکه خبری منتشر کرد، نوشت: بدون تردید طرح تحول ساختاری صنعت ریلی یکی از طرح های بسیار حیاتی بخش ریلی طی سالیان اخیر بوده و در صورت موفقیت می توانست گره گشای بسیاری از مشکلات ساختاری و اصولی بخش باشد.

مجید بابایی افزود: اما جدا از اشکالاتی که در نحوه انتخاب رویکرد به این مسئله وجود داشته که خروجی های طرح را کاملا در تضاد با محیط صنعت و منافع ذینفعان قرار داده است، شاید مهمترین نقطه ضعف این طرح در اجرا و علی الخصوص در بخش تعامل با ذینفعان طرح بوده است Stakeholders Engagement).

وی ادامه داد: بر خلاف نظرات مجریان طرح که اشاره می دارند در طول دوره مطالعه و طراحی از انجمن صنفی در جلسات دعوت می شده این موضوع بر خلاف واقعیت است.

وی ادامه داد: بنده در آن زمان دبیر انجمن صنفی شرکت های ریلی بودم. تنها زمانی که مطالعه پایان یافته بود آن هم به درخواست ما که متوجه شدیم گویا در اتاق های دربسته در ساختمانی اجاره ای خارج از مجموعه راه آهن اتفاقاتی در حال رخ دادن است، برای وُرک شاپ نهایی طرح با حضور شرکت رولندبرگر دعوت شدیم و تازه آنجا بود که فهمیدیم دوستان چه آشی برای صنعت پخته اند.

بابایی عنوان کرد: از همانجا شروعِ اختلاف و کشیده شدن جلسات به کمیسیون مربوطه در دولت و نهایتا بعد از جلسات متعدد طرح معلق ماند و شرکت راه آهن دست به اقدامات مستقلی نظیر ایجاد اداره کل رگولاتوری زد.

دبیر وقت انجمن صنفی شرکت های ریلی تاکید کرد: متاسفانه در تنظیم اساسنامه جدید راه آهن آنقدر ضعیف عمل شده بود که اشکالات اساسی و حقوقی زیادی در کمیسیون دولت به آن وارد شد.

او افزود: عملا طرحی که می توانست در بهبود وضعیت صنعت بسیار موثر باشد با انتخاب رویکردی آرمان گرایانه و ندیدن مولفه های محیط واقعی صنعت ریلی کشور و از همه بدتر اجرای بسیار بد در این مقطع بلا استفاده ماند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این نوع رویکرد در انجام مطالعات تحول ساختاری که در اتاق های دربسته و بدون تعامل با محیط واقعی صنعت و پیچیدن نسخه های بدون پشتوانه صورت می گیرد به شدت فرصت سوز و پر هزینه است.

بابایی گفت: در همین طرح ریلی هم علی رغم اینکه تیم بسیار خوبی اطراف طرح شکل گرفته بود و در مجموع بدنه فنی طرح فهم لازم برای انجام چنین مطالعه ای را داشت، اما به دلیل انتخاب رویکرد اشتباه، کلیت طرح مورد انتقاد جدی قرار گرفت و عملا به نتیجه ای نرسید.

مجید بابایی

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید قصابیان 0 0

    سلام. کدام بخش خصوصی ؟