| کد خبر: 232703 |

◄ کدام دستگاه ها مانع نوسازی ناوگان سنگین فرسوده شدند؟

چرا شرکت ایران خودور برای کشنده های بنز گواهی خدمات صادر نمی کند؟ آیا آکتروس های آلمانی حائز شرایط کار در ایران نیستند ولی فوتون های چینی ایران خودرو دیزل، این شرایط را دارند؟

تین نیوز

اواسط اردیبهشت ماه پارسال(اردیبهشت ماه سال 1399) بود که مشاور رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در طرح نوسازی ناوگان  از اجرای گسترده طرح نوسازی ناوگان تجاری از خرداد ماه همان سال خبر داد.

به گزارش تین نیوز، صدرالله بمانا در آن زمان درباره نوسازی ناوگان فرسوده گفت: وزیر راه و شهرسازی این طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جزو اولویت‌های وزارت راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای می‌داند.

در عین حال عزت الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس یکسال پس از این اظهارات مقام دولتی و در تاریخ دوم تیرماه امسال در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره نوسازی ناوگان از محل واردات کامیون‌های دست دوم اروپایی اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از این کامیون‌ها وارد شده است.

وی افزود: ما این را تحویل مقامات قضائی خواهیم داد. مجلس از موضع نظارت بررسی می‌کند و به دستگاه قضای تحویل می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

معرفی دست‌اندرکاران واردات کامیون دست دوم به دستگاه قضا

این در حالی است که یکی  از کاربران تین نیوز نیز با انتقاد از بوروکراسی اداری و موانع پیش پای وارد کنندگان کامیون های دست دوم اروپایی در مورد اهداف طرح نوسازی ناوگان باری گفت: اهداف این طرح نوسازی کامیون های فرسوده از محل واردات، کاهش مصرف ناوگان حمل و نقل، کنترل قیمت کامیون های موجود در سطح بازار، افزایش ایمنی و کیفیت حمل و نقل بود اما نتیجه چه شد؟

محجوبی افزود: کامیون یک کالای لوکس و تشریفاتی نیست بلکه وسیله ای جهت کمک به گردش چرخ اقتصاد است  اما در اجرای این طرح همچون گذشته از بخش خصوصی واقعی نظرسنجی نشد، از کلید واژه این طرح یعنی راننده هیچ نظری اخذ نشد و عده ای از آقایان کت و شلواری پشت درهای بسته نشستند و قانون نوسازی نوشتند.

این کاربر تین نیوز تاکید کرد: در حال حاضر کامیون های وارداتی در گمرکات کشور در حال پوسیدن است و علت آن تعبیه قوانین بی معنی است که د رکشور وجود دارد.

او با طرح این پرسش که چرا باید واردات یک کالای اساسی اقتصاد و ترخیص آن قریب به یکسال زمان ببرد، افزود: کشورهای دیگری هم در منطقه کامیون های اروپایی وارد می کنند. اما در مبادی ورودی کشور ظرف 2 ساعت امورات گمرکی آنها را انجام می دهند، حقوق و عوارض گمرکی اخذ می شود و کامیون طی 24 ساعت از ورود به کشور وارد چرخه حمل و نقل می شود.

این کاربر عنوان کرد: این درحالی است که در ایران  مدت زمان صدور ثبت سفارش از شروع طرح 9 ماه، عملیات انتقال به گمرکات مقصد سه ماه، عملیات اسقاط کامیون فرسوده در طی 14 مرحله نزدیک 2 ماه به طول می انجامد و نامه نگاری های راهداری، گمرک و راهور بدون محدودیت زمانی است و نامه نگاری های محیط زیست و استاندارد نیز همچنان ادامه دارد.

او خاطرنشان کرد: بانک مرکزی بابت تائید منشاء ارز از هر ماشین از 300 تا 500 میلیون تومان مطالبه وجه نقد دارد. آیا بانک مرکزی ارزی به این طرح تخصیص داده است که گواهی منشاء مطالبه می کند؟ علت اخذ این مبلغ چیست؟ سازمان محیط زیست یک بار در زمان صدور ثبت سفارش، گواهی صادر کرده است، به چه دلیل در زمان خروج نهایی باید دوباره گواهی محیط زیست صادر شود و به چه دلیل راننده باید عملیات اسقاط را انجام دهد؟

این کاربر تین نیوز، ادامه داد: آیا دولت نمی توانست شرکت های وارد کننده را درگیر این پروژه اسقاط نماید و از طریق ابطال اوراق مالکیت و کاری کامیون فرسوده این مدت 2 ماه را به به 2 ساعت کاهش دهد؟ برای انتقال یک کامیون از گمرک ورودی به گمرک مقصد قریب به 50 میلیون تومان هزینه برای راننده محاسبه می شود. علت چیست؟ آیا نمی شد در همان گمرک ورودی کامیون ترخیص شود؟

محجوبی گفت: مدت زمان لازم برای رسیدن نامه خروج از گمرک، از سازمان راهداری به گمرک اجرایی، نزدیک به یک ماه است، .مگر ما دولت الکترونیک نداریم.چرا کارمند گمرک ایران برای ارسال یک نامه به گمرک اجرائی باید یک ماه این عملیات را به اخیر بیندازد.

وی با طرح این پرسش چرا شرکت ایران خودور برای کشنده های بنز گواهی خدمات صادر نمی کند؟ تاکید کرد: آیا آکتروس های آلمانی حائز شرایط کار در ایران نیستند ولی فوتون های چینی ایران خودرو دیزل، این شرایط را دارند؟

او ادامه داد: اجازه دهید مردم که با پول خود ماشین خریده اند و پول تمام هزینه ها را پرداخت کرده اند، به زندگی فلاکت بار خود برسند. مردم خسته شدند از این بروکراسی و نامه بازی های اداری.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 1 0

    این عزیزان مجلس نشین و بخصوص نمایندگان این دوره‌ی به اصطلاح انقلابی ، فقط بفکر جیب و رانتِ حزب خودشون هستند که بیشتر روئسای حزب و پدرخوانده‌های ندیده شده‌ی حزب بزرگترین سهامداران ایرانخودرو دیزل و سایپا دیزل هستند!
    اینان چنان به چپاول ملت عادت کردند که هرگز اجازه‌ی ورود کامیون استاندارد و کم هزینه ، با قیمتهای جهانی و واقعی رو به ایران نخواهند داد..
    این جماعت در پشت پرده تعهد داده‌اند بابت هزینه های انتخاباتی از سرمایه‌ی بزرگان حزبشون مراقبت کنند
    من بعنوان راننده چه در افغانستان و چه در ترکیه همیشه مورد تمسخر بوده‌ام که چگونه کامیون رو دولت شما به دو برابر قیمت بهتون میفروشند

  • آرش 2 0

    لابی خودروسازان باعث شدند بخشهایی از دستگاهها مقاومت کند در مقابل واردات.
    آنها میخواهند هر کامیونی را با هر کیفیتی به شهروندان داخلی بزور بفروشند.

  • داود کریمی 2 0

    نوسازی ناوگان از کجا باید قاطعانه بدون وقفه استارت بخورد؟؟ صاحب نظران میدانند عمر ناوگان ۶۰ سال است؟؟ اونها که دم از حمایت تولید ملی میزنند از سایپادیزل و ماموت و امثالهم سوال کرده‌اند در جهت تولید کشنده‌ی ملی ایرانی کدام نخبه را بکار گرفتید و کدام قدم را برداشتید؟؟ آقایان مسئول به اسم حمایت تولید داخل از مونتاژ‌کاران چینی حمایت نکنید.. این ادامه‌ی همان خیانتی است که از دولت خاتمی استارت خورد و آشغالهای چینی را دچار رانندگان و ناوگان کرد. "ع" در پلاک کامیون یعنی عمومی.. یعنی مربوط به عموم جامعه.. مربوط به کل اقتصاد.. خرداد ۹۷ یادتان که نرفته؟؟ از ریاست کمیسیون صنایع مجلس خواستاریم باعث و بانی زیان انباشته‌های چند هزار میلیاردی در خودروسازی را مشخص و پاسخگو کنید... تولید داخل یعنی عملکرد مدیران سایپادیزل از ۹۲ تا الان.. یعنی همان کاسبان تحریمی که قرارداد رانندگان واقعی را کنار زدند و پشت پرده کشنده‌های ولوو را بصورت رانتی به خواص دادند.. اگر حامی تولید داخل هستید اول از مدیران وقت بپرسید ۳۵۰۰ دستگاه کشنده ولوو که بصورت ckd اسفند ۹۶ خریدید چه شد.. بپرسید ۱۱۷ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ که درسال ۹۷ گرفتید کجا رفته... آقایان دلسوز ناوگان حمل‌و‌نقل جاده‌ای در حال نابودی است... چرا باید فوتون و سیتراک و مابقی مونتاژی‌های داخل خارج از طرح نوسازی پلاک شوند؟؟ ناوگان با توجه به طرح توسعه ششم و توسعه بخش ریلی در آینده با مشکل مواجه میشود... امروز به فکر باشید... آقای بمانا قبلا خدمتتان سوال کردیم ۳سال کارکرده اروپایی که صدی سی لیتر مصرف دارد صرفه اقتصادی اگر ندارد ، صرفه‌ی اقتصادی ماک که ۲۰ بار اوورهال شده و صدی شصت لیتر مصرف دارد، کجاست؟؟ فرسوده‌ها برای ناوگان و راننده صرفه ندارد، شاید برای جیب عده‌ای داشته باشد... ناوگان را درست نوسازی کنید.. باج به مافیا ندهید و گول اشک تمساح‌ها را نخورید... ناوگان درست نوسازی شود با ۳ سال کارکرده‌ها بهتر است از اینکه تعداد ناوگان را با مونتاژی‌های چینی بالا ببرید و ماشینی نوسازی نشود و همان راه دهه‌ی ۸۰ را تداوم بخشید... مسئول متخصص آرزوست... یا حق

  • داود کریمی 2 0

    #انقلاب_اقتصادی
    #نوسازی_ناوگان_فرسوده_باری

    درامد دولت از
    صرفه جویی در مصرف سوخت چقدر است؟
    نوسازی ناوگان با کامیونهای کم مصرف،
    با در نظر گرفتن میانگین ۱۵ هزار کیلومتر کارکرد برای یک کشنده در هر ماه(نه با وضع بار فعلی) حدود ۴۵۰۰ لیتر گازوئیل
    در هر ماه صرفه جویی دارد که نزدیک به یک و نیم میلیون تومان می شود.
    این سوخت وقتی به سهم صادرات وزارت نفت اضافه شود(با توجه به رهنمودهای رهبری خام‌فروشی نشود و ارزش‌افزوده در آن ایجاد شود)
    با احتساب حدود ۲۰۰ هزار کامیون پر مصرف، حدود ۹۰۰ میلیون لیتر گازوئیل در هر ماه
    صرفه جویی شده‌..
    با محاسبه هر ۱۵۸/۹۸ لیتر نفت خام یک بشکه،
    رقم صرفه جویی شده ۵/۶۲۵/۰۰۰ بشکه نفت میشود و میانگین هر بشکه نفت را ۶۰ دلار و هر دلار را ۴۰۰۰ تومان محاسبه کنید
    رقم بدست آمده میشود:
    ۱/۳۵۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان
    ‼در هر ماه‼

    حالا دلار را ۲۵ هزار تومان حساب کنید
    ببینید درآمد کشور از نوسازی ۲۰۰ هزار کامیون پرمصرف فرسوده
    چقدر میشود....

    حالا اگر در کنار واردات کامیون باکیفیت
    برای نوسازی عمر بالای ۴۰ سال
    تلاش برای تولید کامیون ملی کم‌مصرف باکیفیت
    هم کنیم که در آینده نزدیک این نوسازی با
    تولیدات صد درصد ایرانی باشد(نه به اسم تولید ملی بی‌کیفیتهای چینی را مونتاژ کنیم)
    چندین هزار شغل ایجاد شده( با این اشتغالزایی به مراتب ناهنجاری های جامعه کم میشود)،
    کامیونها نوسازی و استاندارد شده، باعث کاهش تصادفات شده، به حفظ محیط زیست کمک شده، ذخایر نفتی بجای بیهوده دود شدن، صادر شده است.
    و هر چه قیمت نفت افزایش یابد درآمد دولت بیشتر میشود...

    طرح نوسازی ناوگان فرسوده
    بهترین فرصت است که با توجه به
    توانایی چند کارخانه بزرگ تولید تریلر استاندارد در کشور مطابق با استاندارد های روز دنیا
    تریلر های یدک هم در راستای
    ایمن سازی
    و استاندارد سازی(در جهت کاهش تصادفات) بروز شود.

    چشم به دست فرسوده سواران و پرداخت بها توسط آنها(پرداخت نقدی و تسهیلات فقط توسط رانندگان)
    ناوگان را نوسازی نمیکند، بلکه مشکلات
    زیادی برای فرسوده سواران ایجاد می کند.
    در اقدام به نوسازی ناوگان فرسوده
    هر چه دیرتر اقدام کنیم بیشتر از دنیا عقب میمانیم و محیط زیست نابودتر،
    اوضاع ناوگان حمل و نقل وخیم تر، تصادفات(تلفات جانی و مالی) بیشتر، و ذخائر نفتی مان را بیهوده دود میکنیم...
    ✍داودکریمی

  • داود کریمی 2 0

    اونی که در این گروه با آقای بمانا ارتباط داره
    از طرف من بهش بگه
    لطف کن به خانم ابتکار بگوئید در جریان قرارداد پاریس و کم کردن گازهای گلخانه‌ای
    نمیخواد بری تعهد بدی خط تولید کارخانجات را بخوابونی
    که هم اشتغال و هم تولید و هم اقتصاد را لطمه بزنی...

    ناوگان را با نظارت درست نوسازی کنید
    که هم اشتغالزایی بشه، هم محیط زیست حفظ بشه، هم سیستم ترمزها بروز بشه
    و هم به اقتصاد کمک بشه...

    ✍داود کریمی

  • محمدقاضی 0 0

    فقط مجلس مانع میشه ازجایگزینیه کامیون های فرسوده
    به بهانه تولیدمانع ازواردات کامیون به کشورمیشه وباعث افزایش قیمت کامیون شده که فرسوده سواران نمیتوند کامیون هاشون راجایگزین کنند.

  • بابک 0 0

    ناگفته پیداست بازارخودروی سبک وسنگین کشور دست یک سری مافیا و رانت خوارهای دولتی هست اگر کشنده دوسه سال کارکرد روز اروپا وارد شود چطور میتوانند ماشینهای حمل زباله شهری را با قیمتهای خون پدر عزیزشان به راننده جماعت بفروشند ؟

  • راننده 0 0

    تمام شعارهای ارگانهای دولتی با هم متضاده... مثلا محیط زیست شعارش کم کردن آلودگی هواست اما خیلی راحت به کامیونهای چینی و روسی که بعد دو سال به بدترین شکل ممکن سوخت رو میسوزونند و علاجی هم نداره رو اجازه‌ی ورود به ایران میده... تا کی تمام بزرگمردان دولتی درباره.ی این رانت‌های بخصوص سکوت میکنند؟؟؟ بدبختی دیگر خریداران ماشین سنگین ، مالیات ورودی کامیونها به کشور میباشد! آخه مگه کسی کامیون رو برای استفاده‌ی شخصی و با پلاک شخصی بهره‌برداری میکنه که مالیات دوبرابری میگیرید؟؟ کامیون با سرمایه‌ی شخصی خریداری میشه اما نرخ کرایه رو دولت تعیین میکنه در حالی که دولت هیج خدماتی به دارندگان کامیون نمیده و از همه بدتر قیمت کامیون‌ها هست که در ایران گرانترین قیمت کامیون در جهان رو داره چون دولت با مالیاتهای مختلف پس از ورود کامیون به کشور ، قیمت اون رو به ارش میرسونه