| کد خبر: 262199 |

آمار صدور پروانه نوسازی بافت فرسوده از ۱۵۰ هزار واحد گذشت

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: آمار صدور پروانه و نوسازی از مرز ۱۵۰ هزار واحد گذشته است وامکان ثبت و صدور ۳۰۰ هزار پروانه هم وجود دارد.

تین نیوز

 معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: آمار صدور پروانه و نوسازی از مرز ۱۵۰ هزار واحد گذشته است وامکان ثبت و صدور ۳۰۰ هزار پروانه هم وجود دارد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، محمد آئینی در ششمین اجلاس روسای کمیسیون های شهرسازی و معماری کلانشهرها و مراکز استانها و دومین اجلاس مشترک معاونین شهرسازی و معماری شهرداری ها که با شهرهای ایمن و پایدار و همه شمول در دانشگاه محقق اردبیلی در حال برگزاری است، با اشاره به فرایند نوسازی بافتهای فرسوده در سالهای اخیر گفت: بالاترین رکورد نوسازی بافتهای فرسوده مربوط به سال۱۳۹۱ است که حدود۹۴ هزار واحد نوسازی است.

وی اضافه کرد: در هشت سال دولت یازدهم و دوازدهم این میزان به کمترین حد رسید به طوری که متوسط نوسازی در بافتهای فرسوده به ۴۰ هزار واحد کاهش یافت.اما با تمهیداتی که در دولت سیزدهم اتخاذ شد، سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد داشتیم و امیدواریم امسال به رکورد سال ۹۱ برسیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری در ادامه با اشاره به ارائه بسته تشویقی چهارگانه گفت: با اجرای این بسته ها بویژه بسته تشویقی شهرسازانه، تنها در شهر تهران در ۶ ماهه اول امسال نسبت به سال گذشته ۱۲۵ درصد رشد داشتیم.

وی گفت: تعداد پروانه در بافت فرسوده در ۴۹۰۰ هکتار پارسال ۴۵۰۰ واحد بوده است که این رقم در ۶ ماهه اول امسال به ۱۰هزار و ۱۴۱ واحد رسیده است و کم کم شهر تهران به ۲۰ هزار واحد در بافت فرسوده می رسد.

آئینی اضافه کرد: در خیلی از محلات تهران بیش از ۷۰ درصد نوسازی شده است می توانیم جشن خروج این محلات را از بافت فرسوده برگزار کنیم.

رشد ۱۳۲ درصدی صدور پروانه در بافت فرسوده شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این بسته شهرسازانه در خیلی از شهرها اجرا نشده اسـت، گفت: هر جا این بسته تشویقی اجرا شده است با جهش مواجه شدیم به طوری که در سه ماهه اول در ۱۳۲ شهر کشور شاهد رشد ۱۴۰ درصدی در صدور پروانه نوسازی بافت فرسوده بودیم و میانگین کشوری به ۴۵ رصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری در عین حال گفت: امسال یک مصوبه یک خطی جریان نوسازی را کند کرد به طوری که با اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی هزینه صدور پروانه در محلات فرسوده با رشد سه هزار درصدی از۱۰ هزار تومان به ۲۱۹ هزار تومان رسید و این باعث شد خیلی از متقاضیان دست نگه دارند.

آیینی با بیان اینکه با عنایت مجلس این مشکل حل شده است، گفت: سال گذشته ۱۵ درصد هزینه بیمه پروانه ۲۵ درصد شد برای نهضت ملی و بافت فرسوده هم همان ۱۵ درصد قبل است. این رقم در روستاها ۱۰ درصد و در دهکهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی صفر درصد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: بسته بعدی که در قانون بودجه مصوب شد در برنامه هفتم توسعه هم قید شده است بحث معوض اراضی است به طوری اگر دولت واحد یا زمینی در بافت فرسوده دارد آن را با بافت فرسوده با ۴۰ درصد تخفیف عوض کند و این مصوبه هم کمک بزرگی به نوسازی بافت فرسوده خواهد بود.

حریم های غیرضروری میراث فرهنگی بازنگری می شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بافتهای تاریخی هم گفت: در ستاد ملی بازآفرینی شهری دو مصوبه به تصویب رسید که بر اساس یکی از این مصوبات بانک مرکزی سرفصلی به نام وام مرمت و مقاوم سازی بافت تاریخی به شورای پول و اتبار بود که این موضوع به بانکهای عامل ابلاغ شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برای مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در بافت تاریخی معادل ۸۰ درصد وام نوسازی پرداخت می شود، گفت: این رقم در تهران ۴۵۰ میلیون تومان بود که در بافت تاریخی ۳۶۰ میلیون تومان شده است، این رقم در کلانشهرها ۳۲۰ میلیون تومان، در اردبیل ۲۸۰ میلیون تومان و روستاها هم ۲۰۰ میلیون تومان مصوب شده است.

مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری ادامه داد: بر اساس مصوبه دیگر مقرر شد وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با همکاری استانداری ها ضوابط تعیین حریم را بازنگری کند و با ارائه پیشنهادات اصلاحی حریم های غیرضروری را بردارد.

وی خاطرنشان کرد: در آخرین مکاتبه ای که صورت گرفته است این وزارتخانه در این زمینه اعلام آمادگی کردند همه ما محدوده هایی که غیرضروری است محدودیت میراث برداشته شود.

آیینی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در همین مصوبه ۱۹ بندی که وزیر راه و شهرسازی اسفند ماه برای بافت فرسوده شهری ابلاغ کرد، بندی آمده مشمول بند تاریخی نمی شود ولی در همان آمده است که وزارت میراث فرهنگی بسته تشویقی خاص بافت تاریخی تنظیم کند که منتظر پیشنهاداتشان هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اهتمام دولت به بازسازی و نوسازی بافت های فرسوده گفت: همانطور که در جلسه شورای عالی مسکن اعلام کردیم، آمار صدور پروانه و نوسازی از مرز ۱۵۰ هزار واحد گذشته است و با همراهی شما می توانیم به ۳۰۰ هزار واحد برسیم.

وی یبا بیان اینکه نوسازی بافت فرسوده هم تولید مسکن است و هم حفظ جان انسان و در کنار آن منجر به بهبود شرایط محیط زندگی می شود، خاطرنشان کرد: مسئولین ارشد کشور به موضوع نوسازی بافت فرسوده توجه و تاکید دارند به طوری که آیت الله رئیسی به صراحت گفتند که باید به صورت جهادی در بافت فرسوده کار شود گره گشایی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امسال برای نوسازی بافت فرسوده رزمایش جهادی خواهیم داشت و چهره به چهره با ساکنین بافتهای فرسوده صحبت میکنیم مردم را برای دریافت پروانه نوسازی دعوت و ترغیب خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه هم از محل تسهیلات نهضت ملی و هم تسهیلات ویژه بافت فرسوده می توان در نوسازی بافت فرسوده استفاده کرد، گفت: علاوه بر بسته ۱۹ گانه و بسته زمین،بسته دیگری به منظور حمایت ویژه از سرمایه گذار و رفع موانع سرمایه گذاری در بافت فرسوده در حال تدوین است تا بتوانیم شرایط بهتری در بافت فرسوده رقم بزنیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.