| کد خبر: 185224 |

◄ پارامترهای تورم ساز در بخش مسکن سال 98

از سال گذشته و در حال حاضر گروه‌های مختلف متقاضی خرید آپارتمان شامل خانه اولی‌ها، کسانی که قصد تبدیل آپارتمان خود به ملک بهتر را دارند و هم‌چنین سایر متقاضیان، با پرسش‌های متعددی روبه‌رو هستند که شاید پاسخی برای ان پیدا نکنند.

تین نیوز

یک کارشناس مسکن در تشریح وضعیت مسکن در سال 98 با طرح این سوال که بازار مسکن به کدام سمت و سو خواهد رفت، گفت: بازار مسکن در سال جدید تحت تاثیر متغیرهای مختلفی از جمله عوامل درونی و بیرونی قرار خواهد گرفت و بر حسب کشش و توان هر کدام از آن‌ها، سمت و سوی معاملات ملک و به تبع، ساخت و سازهای مسکونی در سال جدید و پیش رو مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، حسین میرزاخانی افزود: از سال گذشته و در حال حاضر گروه‌های مختلف متقاضی خرید آپارتمان شامل خانه اولی‌ها، کسانی که قصد تبدیل آپارتمان خود به ملک بهتر را دارند و هم‌چنین سایر متقاضیان، با پرسش‌های متعددی روبه‌رو هستند که شاید پاسخی برای آن پیدا نکنند.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت تعیین متولی ثابت تولید مسکن، گفت: امروزه نگرانی نسبت به تشدید تولید نقدینگی که زمینه‌ساز تورم است، بیش از هر مساله دیگری به چالش جدی اقتصاد ایران تبدیل شده است. تورم از یک طرف با کمیت‌های ریالی و از طرف دیگر با ارز و بودجه دولت مرتبط است. متاسفانه کشور ما در تمام این حوزه‌ها با چالش‌های اساسی مواجه است که نه‌تنها حل‌وفصل نشده‌اند، بلکه به عدم‌ تعادل‌های بلندمدتی در اقتصاد ایران نیز تبدیل شده‌اند.

میرزاخانی تاکید کرد: در مورد متغیر ارز هم از قبل روشن بود که با توجه به سرکوب نرخ ارز و ثابت نگه ‌داشتن آن در سال‌های اخیر، محتمل‌ترین متغیر برای جهش، نرخ ارز بود که تاثیر زیادی بر بخش مسکن گذاشت.

به گفته وی،  بازار مسکن در سال 98 «رکود سنگین» در حوزه خرید و فروش را تجربه می کند، روند تغییرات قیمت ملک نیز تغییراتی را تجربه خواهد کرد. با چنین شرایطی و نبود ثبات در این بخش، قطعاً متقاضیان مسکن را با پالش مواجه می‌کند.

 این کارشناس اقتصاد مسکن به این مهم نیز پرداخت که، در سمت عرضه مسکن نیز مهم‌ترین دغدغه ذهنی سرمایه‌گذاران ساختمانی به فرجام قیمت تمام شده و پارامترهای تورم‌ساز در این حوزه مربوط است. این عامل خود موجب فرار سرمایه از بخش مسکن و ساخت و ساز می‌شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.