| کد خبر: 182266 |

◄ پایش وضعیت مسکن در سال 98

علی‌رغم ارائه تسهیلات، خرید مسکن در تهران به آرزویی برای ساکنان این کلان‌شهر بدل شده است.

تین نیوز

یک کارشناس اقتصاد و مسکن در تشریح اولین برآورد از مسکن سال 98، گفت: برداشت ذهنی بازیگران بازار مسکن نسبت به تحولات قیمت در سال آینده، با دو نظرسنجی تلگرامی در دو فصل پیاپی، اواخر پاییز و نیمه زمستان امسال، پایش شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محسن محتشمی اظهار کرد: نتایج نشان می‌دهد اکثریت نسبی فعالان این بازار انتظار دارند سال آینده قیمت مسکن به ثبات برسد. با این حال تعداد افرادی که در نظرسنجی بهمن‌ماه، «افزایش قیمت مسکن در سال 98» را پیش‌بینی کرده‌اند نسبت به نظرسنجی آذر ماه، نزدیک به دو برابر شده است.

وی با بیان این مطلب که، پنج عامل در تغییر نگاه به شکل نوسانات آتی قیمت مسکن، موثر بوده است، تصریح کرد: ابهام در شرایط و وضعیت پیش‌روی فاکتورهای بیرونی اثرگذار بر بازار مسکن از جمله فاکتورهای سیاسی و اقتصادی در سال آینده،  انعکاس تحولات بازار مسکن و تحولات آماری این بازار با «تاخیر زمانی» به برخی از طیف‌های فعال در این بازار و «انتظارات تورمی» در سال بعد. از جمله این موارد هستند.

محتشمی افزود: تغییرات اقتصادی اخیر که در کشور اتفاق افتاد باعث شد تا خریداران واقعی مسکن که حدود 25 خریدران را تشکیل می دهند برای خرید مسکن فعال شوند، ولی فعال شدن بازارهای دیگر مانند بازار ارز و سهام باعث شد که سفته بازارن حوزه املاک به این حوزه هجوم آورند و فعالیت در بخش مسکن به تدریج کاهش یابد. 

کارشناس اقتصاد و امور مسکن، یادآور شد: در شرایط بی‌ثباتی معمولا آمار معاملات مسکن با نرخ نوسانات ارز رابطه معکوس دارند به‌گونه‌ای که هر چه نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند، آمار معاملات مسکن کاهش پیدا کند. متاسفانه روند فعلی باعث شده تا بسیاری از مردم در تامین مسکن خانوار با مشکلات عدیده‌ای مواجه باشند.
وی به این نکته نیز اشاره کرد که، متاسفانه علی‌رغم ارائه تسهیلات، خرید مسکن در تهران به آرزویی برای ساکنان این کلان‌شهر بدل شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.