| کد خبر: 181666 |

◄ چشم‌انداز مترو در شهرهای مختلف ایران تا سال 1402

مترو به‌عنوان به‌صرفه‌ترین و پاک‌ترین روش حمل‌ونقل عمومی در سطح شهرهای پیشرفته جهان وجود دارد و در بسیاری از شهرها مانند مسکو، لندن و استکهلم تبدیل به جاذبه‌های گردشگری هم شده‌اند.

تین نیوز

مترو به‌عنوان به‌صرفه‌ترین و پاک‌ترین روش حمل‌ونقل عمومی در سطح شهرهای پیشرفته جهان وجود دارد و در بسیاری از شهرها مانند مسکو، لندن و استکهلم تبدیل به جاذبه‌های گردشگری هم شده‌اند.

به‌گزارش تین‌نیوز به نقل از دفتر حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری سازمان شهرداری‌ها، درحال‌حاضر مترو تنها در پنج شهر ایران فعال است و احتمال دارد تا پنج سال دیگر تعداد شهرهای دارای مترو در ایران به 9 شهر برسد.

مجموع خطوط متروی در دست بهره‌برداری در کل کشور ۲۹۴.۲ کیلومتر است و پیش‌بینی می‌شود برای متروی ۹ کلان‌شهر مجموع خطوط در دست بهره‌برداری و خطوط اضافه‌شده تا سال ۱۴۰۲، به ۵۸۳.۵ کیلومتر برسد.

درحال‌حاضر کلان‌شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز دارای خطوط مترو هستند که در تهران طول خطوط در دست بهره‌برداری ۲۰۵ کیلومتر، در مشهد ۳۴ کیلومتر، در شیراز ۲۴.۵ کیلومتر، در اصفهان ۲۰.۲ کیلومتر و در تبریز ۱۰.۵ کیلومتر است.

همچنین تعداد ایستگاه‌های درحال بهره‌برداری در شهرهای تهران، مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز به ترتیب ۱۰۹، ۳۳، ۲۰، ۲۰ و ۱۱ ایستگاه است.

ازنظر تعداد جابه‌جایی مسافر سالیانه، متروی تهران با جابه‌جایی ۷۳۰ میلیون مسافر در رده اول و پس آن به ترتیب مشهد، شیراز، اصفهان و تبریز با ۴۷ میلیون، ۱۸ میلیون، ۱۸ میلیون و ۱۱ میلیون مسافر در رده‌های بعدی قرار دارند.

خطوط قابل اضافه به خطوط متروی این ۹ کلان‌شهر تا سال ۱۴۰۲ برای شهر تهران ۱۰۶ کیلومتر، مشهد ۳۳ کیلومتر، شیراز ۱۵ کیلومتر، اصفهان ۲۴ کیلومتر، تبریز ۲۹ کیلومتر، کرج ۲۷ کیلومتر، اهواز ۲۲.۷ کیلومتر، قم ۱۹.۶ کیلومتر، کرمانشاه ۱۳ کیلومتر و مجموع خطوط قابل اضافه تا سال ۱۴۰۲، ۲۸۹.۳ کیلومتر خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.