| کد خبر: 239375 |

آخرین وضعیت از وقوع سیلاب در ۶ استان کشور

با ادامه فعالیت سامانه بارشی برای امروز نیز به غیر از پنج استان، سیلاب، آب‌گرفتگی معابر و بارش برف و باران برای سایر استان‌های کشور پیش بینی می‌شود.

تین نیوز

تداوم بارندگی و شدت بارش‌ها سبب جاری شدن روان‌آب، آب گرفتگی و سیلابی شدن رودخانه‌ها در استان های هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان و خراسان رضوی شده از این رو دستگاه‌های امدادی و خدمات رسان اکنون درآماده باش کامل هستند تا در صورت نیاز به مردم خدمت رسانی کنند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، کبری رفیعی کارشناس سازمان هواشناسی با اعلام ماندگاری هوای سرد در اغلب نقاط کشور، گفت: با ادامه فعالیت سامانه بارشی برای امروز نیز به غیر از پنج استان، سیلاب، آب‌گرفتگی معابر و بارش برف و باران برای سایر استان‌های کشور پیش بینی می‌شود.

به گفته این کارشناس سازمان هواشناسی، فردا (سه‌شنبه) تمرکز بارش‌ها روی استان‌های جنوبی است و بعد از توقف بارش‌ها در روز چهارشنبه، مجدد از روز پنجشنبه پیش بینی ورود سامانه بارشی دیگری را به کشور داریم.

هرمزگان 

بارش های گسترده ای از شامگاه امروز تا شامگاه فردا در کل استان هرمزگان به وقوع خواهد پیوست که ضرورت دارد مردم ‌از قرار گیری در حریم و بستر رودخانه‌ها و مسیل ها و رفت و آمدهای غیرضرور درون شهری و برون شهری به شدت پرهیز کنند.

به گفته مهرداد حسن زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با توجه به حجم سنگین بارش ها و اعلام هشدار سطح قرمز در  هرمزگان، باوجود شرایط مساعد جوی در برخی مناطق استان، امکان جاری شدن سیلاب ناشی از بارش ها در جنوب استان کرمان در روستاهای هم‌مرز وجود دارد.

حسن زاده ادامه داد: تخلیه اضطراری سه روستای تمبک، مازغ بالا و مازغ پایین در حال انجام است و ساکنان این روستاها در حال انتقال به نقاط امن هستند.

وی با بیان اینکه هم اکنون هیچ یک از شریان ها و محورهای اصلی ارتباطی در استان مسدود نیست، افزود: محور لنگه به خمیر – کنخ، محور خمیر به بندرعباس (سه راه منبع آب) و محدوده پل شریفی جاسک در اثر بارش ها و جاری شدن سیلاب مسدود شده بود که با تعیین محور جایگزین، تردد در این محورها در جریان است.

همچنین روستاهای در مسیر سیلاب سد استقلال شهرستان میناب با توجه به تداوم شرایط بارندگی و احتمال باز شدن تدریجی دریچه‌های آن هرچه سریع تر تخلیه شوند. افزون‌بر ۱۰ روستا در مسیر روان آب خروجی سد استقلاب میناب قرار دارند که لازم است سریع تر تخلیه شوند.

از سویی دیگر اطلاع رسانی لازم به اهالی این روستاها انجام شده و جمعیت هلال احمر و سایر ارگان‌های خدمات رسان در منطقه حضور فعال دارند.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر درحال حاضر نگرانی این است که شاید لازم باشد بخشی از آب پشت سد را رها کنند که در این صورت منازل پایین دست آن باید تخلیه شود.

مختار سلحشور ادامه داد: جمعیت هلال احمر هرمزگان آمادگی دارد در صورتی که چنین نیازی ایجاد شد به همراه بسیج که اکنون درحال خدمات دهی به مردم است نسبت به اسکان اضطراری مردم اقدام شود.

خبر دیگر اینکه سامانه بارشی فعال کنونی و سیلاب موجب قطع برق ۳۰ روستا در این استان شد. این سامانه موجب انسداد مسیر ۲۶ روستا و قطع آب ۶ روستا شد. آبگرفتگی منازل معابر عمومی میناب و بندرعباس از اثرهای دیگر این سامانه بارشی بوده که همچنین بر فراز هرمزگان فعال است و امشب از سمت غرب استان تقویت می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان با بیان اینکه از تعداد روستاهای بیان شده با مساعدت شدن شرایط نسبت به شبانه روز گذشته کاسته شده است، افزود: اِسکان اضطراری انجام نشد و با همکاری بسیار خوب و مؤثر سپاه پاسداران دیوار حفاظتی برای سه روستا مازغ پایین و بالا و تمبک که در معرض سیلاب بودند احداث شد.

دکتر غلام رحیمی مدیر شبکه بهداشت و درمان میناب گفت: باتوجه به وضعیت اضطراری و احتمال وقوع سیل و خرابی جاده های مسیر پیش بینی وضعیت نامساعد جوی و اسکان موقت و اضطراری برای هشت مادر باردار این شهرستان در نظر گرفته شد. اسکان موقت این مادران باردار با هماهنگی فرمانداری ویژه میناب انجام شد.

 

خراسان جنوبی 

سامانه بارشی که از اوایل هفته جاری در خراسان جنوبی فعال شد از عصر دیروز (یکشنبه) تقویت شد و تا فردا وقوع بارش‌های سنگین تا خیلی سنگین به‌ویژه در مناطق جنوب و شرق استان به‌شدت محتمل است و امکان خسارت ناشی از بارندگی وجود دارد.

امدادگران در ۲۴ ساعت گذشته به ۱۲۹ نفر حادثه‌دیده سیلاب در ۶ شهرستان این استان امدادرسانی کردند. امدادرسانی حوادث سیلاب در شهرستان‌های سرایان، قاینات، فردوس، نهبندان، بیرجند و خوسف انجام شده و بیشتر حوادث، آبگرفتگی منازل و گیرافتادگی خودروها در مسیر سیلاب بوده است.

همچنین در این مدت برای ۱۷ منزل مسکونی که دچار آبگرفتگی شده بود، تخلیه آب انجام شده است همچنین ۳۲ نفر سرنشینان ۱۰ دستگاه خودرو گرفتار در مسیر سیلاب توسط نیروهای امدادی و مردمی نجات یافتند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با اعلام اینکه امدادرسانی‌ها همچنان ادامه دارد گفت: تاکنون ۷۷ نیروی عملیاتی در قالب ۲۲ تیم با انواع تجهیزات امدادی به محل حوادث ناشی از بارندگی اعزام شده‌اند.

همچنین معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی گفت: ۱۵ نفر از کارگران معدن کودکان که مینی‌بوس حامل آنان در سیلاب گرفتار شده بود، با تلاش امدادگران نجات یافتند.

محمدحمزه اسعدزاده افزود: با اعلام وقوع این حادثه حوالی ساعت ۲۱ امروز سه تیم واکنش سریع و امداد و نجات به محل حادثه اعزام شدند.  پس از بازدید اولیه مشاهده شد مینی‌بوس این معدن که برای انتقال کارگران رفته بود در سیلاب گرفتار شده و کارگران روی سقف خودرو رفته‌اند تا از غرق شدن جلوگیری کنند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی اظهار داشت: کارگران با امداد تخصصی و استفاده از خودروهای سنگین معدن به مکان امن هدایت شدند و نیروهای مردمی و کارکنان معدن در حال بیرون کشیدن مینی‌بوس از رودخانه هستند.

رییس جمعیت هلال احمر شهرستان خوسف هم از نجات ۲ نفر از مهندسین معدن انار این شهرستان خبر داد.

سید ابوالحسن میرجلیلی مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: ۲۳ واحد مسکونی در این استان بر اثر سیلاب دچار آبگرفتگی شد که بلافاصله نیروهای امدادی برای رفع مشکل آنها وارد عمل شدند.

به گفته وی در شبانه‌روز گذشته ۱۶۳ نفر افراد گرفتار در سیلاب امدادرسانی شدند و ۱۱ خودروی گرفتار در محورهای مواصلاتی استان رهاسازی شده است.

همچنین ۳۲ نفر افراد گرفتار در محورهای مواصلاتی که در راه ماندند، اسکان داده شدند و با وجود بارش قابل توجه در اغلب مناطق استان خوشبختانه تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است.

بارندگی ۲۴ ساعت گذشته باعث جاری شدن روان‌آب و سیلاب در چند شهرستان خراسان جنوبی شد که خسارات مالی در پی داشت اما تاکنون خسارت جانی در این استان گزارش نشده است.

سیستان و بلوچستان

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان با اشاره به بسته بودن محور دلگان به زهکلوت در پی بارندگی‌های شب گذشته گفت: سامانه بارشی در استان همچنان تا فردا پایدار خواهد بود و در این راستا تمامی تیم‌های امدادی در حال آماده‌باش کامل و پای کار هستند.

علیرضا شهرکی اظهارداشت: از ساعت هشت شب دیروز که حجم بارندگی‌های استان کرمان افزایش پیدا کرد مسیرهای منتهی به این استان همچون دلگان - زهکلوت به جهت طغیان رودخانه‌ها بسته شده است.

وی با بیان اینکه سه روستا در مسیر دلگان - زهکلوت به دلیل حجم بارندگی‌ها و سیلاب نشات گرفته از استان کرمان از دیشب دچار خاموشی برق شدند خاطرنشان کرد: برق مسیر روستای چاهکیچی و هودیان قطع شده است که تیم‌های امدادی منتظر فروکش و کم شدن آب رودخانه‌ها هستند تا تیرهای برقی که افتاده و دچار مشکل شدند را رفع ایراد کنند.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ارتباط تلفنی نیز متاسفانه امروز صبح در مسیر دلگان به جلگه چاه‌هاشم قطع شده که تیم‌ها برای برقرای ارتباطات تلفنی در این منطقه در حال فعالیت هستند.

همچنین با تلاش امدادگران هلال احمر این شهرستان یک خانواده هفت نفره دلگانی از غرق شدن حتمی در سیل نجات یافتند. این خانواده با یک دستگاه خودرو پاترول قصد عبور از مسیر دلگان به رودبار را داشتند که در حین تردد ماشین دچار آب گرفتگی می‌شود.

بلافاصله پس از اطلاع ستاد مدیریت بحران و طی یک اقدام فوری توسط امدادگران جمعیت هلال احمر دلگان این خانواده از غرق شدن حتمی در سیلاب نجات یافتند.

رییس هلال احمر دلگان گفت: این حادثه دربین مسیر دلگان به ذهکلوت حد فاصله روستای حمید آباد این شهرستان رخ داد.

بامری تصریح کرد: با توجه به طغیان رودخانه‌های فصلی مسیرهای اصلی دلگان به روستاهای سیلزده از جمله چاهکیچی قطع شده و این امر امدادرسانی را با مشکل روبرو کرده است.

وی اظهارداشت: باتوجه به بارندگی‌ها و همچنین آماده باش اخیر، تیم‌های هلال احمر دلگان در قالب ۲ تیم امدادی جهت خدمات رسانی به روستاهای سیل زده اعزام شدند.

وی افزود: بسته شدن مسیرهای ارتباطی دلگان باعث شده تا حدود زیادی خدمات رسانی به روستاهای سیلزده از جمله چاهکیچی،حمیدآباد،گنبد علوی و گنبد سه پایه به سختی انجام شود.

 

کرمان 

معاون اول رییس جمهور در تماس تلفنی با استاندار کرمان گزارش وضعیت مناطق سیلزده این استان را جویا شد و ضمن مثبت خواندن اقدامات انجام شده بر بسیج امکانات برای اهالی درگیر آبگرفتگی تاکید کرد.

 محمد مخبر ضمن مثبت خواندن اقدامات انجام شده در مناطق سیلزده کرمان و با توجه به گزارش استاندار کرمان بر رسیدگی به خانواده هایی که منازلشان دچار آبگرفتگی شده و بسیج امکانات در این حوزه تاکید کرد.

براساس این گزارش علی زینی وند استاندار کرمان نیز در گزارش خود به تشکیل ستاد مدیریت بحران در روز گذشته و انجام اقدامات پیشگیرانه در مناطق مختلف استان کرمان در راستای کاهش خسارات ناشی از بارندگی ها اشاره کرد.

وی از تداوم آماده باش فرمانداران و مدیران، فراخوان تمام دستگاههای دولتی و خصوصی و حضور نیروهای امدادی و خدماتی در مناطق سیلزده استان کرمان خبر داد.

ستاد مدیریت بحران استان کرمان با اتکا به پیش‌بینی هواشناسی هشدار سطح قرمز و اعلام ناپایداری شامل بارش باران، برف و وزش باد به‌نسبت شدید تا اواخر هفته جاری صادر کرد و خواستار اقدامات پیشگیرانه مدیران و شهروندان شد.

ستاد مدیریت بحران توصیه کرده که شهروندان از ترددهای غیرضرور در راه های مواصلاتی بپرهیزند و همچنین کار لایروبی رودخانه ها و مسیل ها با هدف محدود کردن اثرات سیلاب، دیواره سازی بستر رودخانه ها نیز انجام شود.

فرماندار ریگان در شرق استان کرمان می گوید که به دنبال بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب در مناطق کوهستانی این شهرستان ۲ کودک مفقود شدند و تلاش امدادگران برای یافتن آنان جریان دارد.

امین باقری با اشاره به تشدید سیلاب در ریگان عنوان کرد: همچنین جاری شدن سیلاب راه ۴۵ روستای این شهرستان را مسدود کرد.

فرماندار ریگان تاکید کرد: تمامی روستاهای مناطق کوهستانی ریگان هم اکنون در محاصره سیلاب قرار دارند و قطع برق ۳۰ روستا و تلف شدن دام ها از دیگر خسارات سیلاب در این شهرستان است.

وی از اعزام دهها اکیپ امدادی به مناطق سیل زده ریگان خبر داد و اظهار داشت: با توجه به اینکه هر لحظه بر شدت و سرعت سیلاب در این شهرستان افزوده می شود شهروندان از تردد در حاشیه رودخانه ها خودداری کنند. 

سیل در جنوب استان نیز یک مفقودی داشته و برخی مناطق را دچار آبگرفتگی کرده است.

همچنین مدیرکل راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب استان کرمان از نجات ۳۵ دستگاه خودروی گرفتار در سیلاب و برف توسط راهداران این منطقه خبر داد.

مجتبی محمودی افزود: خودروهای نجات داده شده از شهرستان های جیرفت، رودبارجنوب، فاریاب، ساردوئیه و منوجان بودند که با استفاده از توان ماشین آلات راهداری نجات داده شدند.

وی با بیان اینکه این خودروها در جاده های فرعی و در بستر رودخانه گرفتار سیلاب شده بودند، اظهار داشت: با حضور بموقع راهداران و بیرون کشیدن این وسایل نقلیه از دل سیلاب هیچ آسیبی به رانندگان و خانواده های آنان وارد نشد

رییس جمعیت هلال‌احمر قلعه‌گنج در جنوب استان کرمان گفت: طغیان رودخانه و سیل موجب مفقودی یک نفر در این شهرستان شده است و تلاش امدادگران برای یافتن وی ادامه دارد.

ابراهیم ماندگاری افزود: با وجود هشدارهای قبلی و مسدود بودن راه های روستایی یک دستگاه خودرو پژو پارس با ۲ سرنشین در روستای شریک آباد از توابع دهستان سرخ قلعه شهرستان قلعه گنج که قصد عبور از رودخانه را داشتند در جریان آب واژگون شده است.

وی توضیح داد: یک نفر از سرنشینان نجات پیدا کرده و توسط اورژانس ۱۱۵ به مراکز درمانی اعزام شد اما یک نفر از سرنشینان سواری را آب رودخانه با خود برده است و تلاش برای یافتن او ادامه دارد.

براساس پیش‌بینی هواشناسی بارش ها تا عصر چهارشنبه هفته جاری (۲۹ دی) تداوم خواهد داشت و باتوجه به شدت بارش ها و باعنایت به رطوبت خاک و گل و لای باقیمانده از بارش های قبل، احتمال جاری شدن سیلاب وجود دارد.

مناطق تحت تاثیر سامانه جدید بارشی از روز یکشنبه در غرب و جنوب استان شامل شهرستان های جیرفت، کهنوج، منوجان، فاریاب، رابر، بافت و پاره ای از مناطق شمال و شرق استان خواهد بود.

براساس این پیش بینی اثر مخاطره این سامانه نیز بارش باران و برف، وزش باد به‌نسبت شدید، آبگرفتگی معابر، جاری شدن آب از بالادست و سیلابی شدن مسیل ها در برخی نقاط استان بویژه در نیمه جنوبی، اختلال در تردد راه های مواصلاتی و لغزندگی سطح جاده های کوهستانی خواهد بود.

خراسان رضوی 

محسن نجات مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه راه‌های مسدود شده بر اثر سیل در خراسان رضوی باز شده است گفت: وقوع سیل دیروز منجر به مسدودی جاده‌های باخرز، رشتخوار و تایباد شده بود که هم اکنون باز شده است و با کمک ۷۲ اکیپ راهداری تمام مسیرهای ترددی استان باز است. در طول ۴۸ ساعت گذشته ۱۱ شهرستان استان بر اثر بارندگی و سیلاب دچار خسارت‌هایی شدند.

وی ادامه داد: بر اثر وقوع سیل و همچنین توفان شدید، ۴۰ روستا در هفت شهرستان استان دچار قطعی و اختلال در شبکه  برق شدند که با تلاش ۲۴ گروه تخصصی مشکلات موجود در حال برطرف شدن است به گونه ای که در شهرستان صالح آباد ۱۳ روستا دچار قطعی برق بود اما هم اکنون فقط یک روستا از این تعداد دچار قطعی برق است که تا ساعاتی دیگر آن روستا نیز به شبکه برق وصل خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز با اشاره به قطعی شبکه آب گفت: اهالی شهر جنت‌آباد شهرستان صالح آباد نیز در این موضوع دچار مشکل بودند که با تشکیل ستاد بحران در آن شهرستان بسیاری از مشکلات موجود حل شده است.

نجات افزود: ۳۲ روستای شهرستان تربت جام دچار مشکل قطعی آب بودند که به علت عدم دسترسی مناسب جاده ای در شب گذشته امکان خدمت رسانی وجود نداشت اما از صبح امروز گروه های تخصصی برای برطرف کردن قطعی آب این مناطق دست به کار شده اند.

وی ادامه داد: هم اکنون ۲ هزار و ۷۴۳ خانوار تحت تاثیر قطعی آب هستند و شرکت آبفای خراسان رضوی اعلام کرده است که تا ۴۸ ساعت آینده مشکلات این مناطق به طور کامل برطرف خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی گفت: گروه‌های تخصصی امداد نجات هلال احمر همراه با خودروهای کمک دار و موتور پمپهای خود در آماده باش کامل هستند و تاکنون به ۹۲ حادثه دیده در چهار شهرستان تربت جام، گناباد، رشتخوار و تایباد ارائه خدمت شده است.

فعالیت سامانه بارشی که از روز جمعه گذشته در این استان آغاز شده است تا روز چهارشنبه هفته جاری ادامه خواهد داشت. این بارشها همراه با احتمال آبگرفتگی، جاری شدن رواناب، افزایش وزش باد و کاهش محسوس دمای هوا پیش‌بینی شده و از روز سه‌شنبه آتی بارش برف نیمه شمالی و ارتفاعات استان را فراخواهد گرفت.  

خبر دیگر اینکه حسین سنجرانی فرماندار خواف  اعلام کرد : به دلیل حجم زیاد بارندگی طی ۲ روز گذشته سیلاب بیشتر بخشهای مناطق شهری و روستایی این شهرستان را فرا گرفته و خسارتهایی را بر جای گذاشته است.

وی افزود: بارندگی شدید حدود ۹۰ میلی متری و سیلاب ناشی از آن موجب خسارتهایی به بخشهای کشاورزی، آب گرفتگی منازل مسکونی، تخریب چند دیوار دامداری و باغهای کشاورزی در مناطق شهری و روستایی و خسارتهایی به محورهای مواصلاتی شهرستان خواف شده است

وی با اشاره به این که وقوع سیلاب از اکثر مناطق شهری و روستایی خواف گزارش شده ولی میزان آن در بخشهای سلامی و سنگان بیشتر است ادامه داد: گروههای ارزیابی و برآورد خسارت به مناطق شهری و روستایی بخشهای مرکزی، جلگه زوزن، سنگان و سلامی اعزام و میزان دقیق خسارتهای وارده بعد از برآورد دقیق اعلام می شود.

 

خوزستان 

حسین درویشی رییس اداره امور عشایر اندیکا میزان خسارت وارده ناشی از سیلاب اخیر به راه های عشایری و ابنیه فنی در این شهرستان را ۱۶۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: برخی راه های روستایی و مناطق عشایری اندیکا بر اثر بارندگی و طغیان رودخانه ها مسدود است.

به گفته وی عمده این خسارت ها در منطقه شلا ، کمفه ، شاهزاده عبدالله ، تازه ، چال منار ، شیمبار و شیخون گزارش شده است .

وی با بیان اینکه بررسی میدانی و برآورد خسارت همچنان ادامه دارد افزود: خسارت هایی هم به جایگاه های دام و مسکن عشایر منطقه وارد شده است .

رییس اداره امور عشایر اندیکا ادامه داد: راه ارتباطی روستاهای حاشیه تالاب شیمبار و مناطق عشایری حومه به دلیل طغیان رودخانه های فصلی همچنان مسدود است و تنها در برخی موارد تردد به سختی از رگ منار امکانپذیر است .

در همین حال علی شهبازی معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به وقوع بارش های شدید در مناطق بالادست سدهای خوزستان در یک هفته اخیر گفت: سدهای دز، مارون، گتوند علیا و کرخه در این بارندگی ها از وقوع چهار سیل با دبی لحظه ای بالا جلوگیری کردند.

وی افزود: سدهای خوزستان در بارندگی های اخیر نقش مهمی در مهار سیلاب ها با دبی لحظه ای بالا و جلوگیری از خسارت به مناطق پایین دست ایفا کردند.

وی ادامه داد: سدهای  گتوند علیا و کرخه سیلاب هایی با دبی لحظه ای ۲ هزار و ۲۰۰ مترمکعب در ثانیه، سد دز سیلاب با دبی لحظه ای ۲ هزار و ۹۲ مترمکعب بر ثانیه و سد مارون سیلاب با دبی لحظه ای یک هزار و ۳۶۸ مترمکعب در ثانیه را در روزهای اخیر مهار کردند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.