| کد خبر: 220776 |

مناسب سازی ۳۰ درصدی شهرهای استان سمنان برای معلولان

مدیرکل بهزیستی استان سمنان گفت: به‌طور متوسط، ۳۰ درصد در شهرهای استان مناسب سازی ویژه معلولان انجام شده که این آمار در برخی مناطق متفاوت است.

تین نیوز

علیرضا ایزدپور گزارشی از عملکرد این اداره کل در بخش نابینایان و کم بینایان ارائه و اظهار کرد: بر اساس بانک اطلاعات بهزیستی استان، حدود ۱۱ درصد از معلولان زیرپوشش در گروه اختلالات بینایی هستند که شامل یک هزار و ۴۶۴ نفر می شوند. از این تعداد، ۸۶۸ نفر دچار اختلال شدید و خیلی شدید هستند.

به گزارش تین نیوز از سمنان، ایزدپور با بیان اینکه ۳۵ درصد این افراد را زنان و ۶5 درصد را مردان تشکیل می دهند، اهم خدمات سازمان بهزیستی به کم بینایان و نابینایان زیرپوشش را پرداخت مستمری، کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و شهریه دانشگاه دانشجویان، کمک هزینه ایاب و ذهاب، کمک هزینه مناسب سازی منزل، کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه خرید تجهیزات و وسایل کمک توان بخشی شامل عصای سفید، اسپیکر، به دید، ساعت گویا، ماشین حساب گویا، لوح و قلم، برنامه های نرم افزاری نابینایان برشمرد.

ایزدپور گفت: بر اساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اختصاص ۳۰ درصد از پست های سازمانی تلفنچی (اپراتور تلفن) دستگاه ها، شرکت های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی تعلق می گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان سمنان بیان کرد: در زمینه اشتغال باید زمینه های مهارت در مشاغل غیردولتی برای نابینایان ایجاد شود و صندوق فرصت های شغلی نیز کارفرمایان را کمک می کند تا بخشی از حقوق افراد نابینا را طی چند سال پرداخت کنند یا بیمه این افراد نیز در صورت استخدام از سوی سازمان پرداخت می شود.

او یکی از راه های مؤثر بر حضور جامعه هدف بهزیستی و نابینایان و کم بینایان را مناسب سازی اماکن و فضاهای عمومی ذکر و اظهار کرد: به طور متوسط، ۳۰ درصد در شهرهای سطح استان مناسب سازی انجام شده است که ممکن است این آمار در برخی مناطق متفاوت باشد. مدیرکل بهزیستی استان سمنان اضافه کرد: در راستای مناسب سازی معابر عمومی برای معلولین در سال های اخیر بهبود بیشتری حاصل شده است؛ اما تا رسیدن به نقطه صد فاصله بسیاری وجود دارد.

ایزدپور تعداد کارمند کم بینا و نابینا شاغل در ادارات بهزیستی استان را هشت نفر و تعداد دانشجویان تحت حمایت را ۵۳ نفر بیان کرد که هشت نفر از این تعداد در دانشگاه دولتی در حال تحصیل هستند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.