| کد خبر: 217097 |

چپ دست‌ها واقعاً باهوش‌ترند؟

12 آگوست روز جهانی چپ دست‌ها است، روزی برای اقلیت‌های متفاوت که بسیاری آنها را باهوش‌تر از بقیه می‌دانند.

تین نیوز

  11 آگوست روز جهانی چپ دست‌ها است، روزی برای اقلیت‌های متفاوت که بسیاری آنها را باهوش‌تر از بقیه می‌دانند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، اگرچه چپ دست بودن امری اکتسابی و انتخابی نیست، ولی تفاوت‌های بسیاری را در زندگی این افراد به وجود می‌آورد، به بهانه روز جهانی چپ دست‌ها به بررسی کلی کسانی می‌پردازیم که همواره آنها را با برچسب باهوش بودن به یاد می‌آوریم.

چپ دست‌ها باهوش‌ترند؟

سحر دولت‌آبادی، یک روانشناس در گفت‌وگویی اظهار کرد: هنر و خلاقیت در چپ‌دست‌ها بالاتر از راست‌دست‌ها است. چپ‌دست‌ها سنجیده‌تر فکر می‌کنند. آنها مهارت بیشتری در یادگیری ریاضی دارند و در حرکات ورزشی ماهرتر و در موسیقی موفق‌تر هستند.

او اضافه می‌کند: در رابطه با این باور که آیا واقعاً چپ دست‌ها باهوش ترند، مطالعه و تحقیق جامعی صورت نگرفته و در این زمینه بیشتر، نوشته‌هایی پراکنده و بدون منبع معتبر وجود دارد. اینکه چپ دستی چه میزان روی هوش اثر می‌گذارد یا اینکه چپ‌دست‌ها باهوش‌تر هستند، مسئله‌ای است که تاکنون نتیجه روشنی نداشته است.

چند درصد مردم چپ دست هستند؟

پژوهشی که در سال ۲۰۰۶ در استرالیا انجام شد، نشان می‌دهد: که ۱۰ درصد از کل جمعیت چپ دست است.

چپ دست‌های معروف در جهان

از نقاش تا شاعر و فیلسوف، چپ دست‌ها همیشه یک دست بالا برای دست چپ‌ها وجود دارد، ارسطو و افلاطون از فیلسوفان یونانی، لودویگ فان بتهوون موزیسین موسیقی دان، فریدریش نیچه فیلسوف، شاعر و آهنگساز آلمانی و ماری کوری فیزیکدان لهستانی از جمله هنرمندان و عالمان چپ دست دنیا در طول تاریخ بوده‌اند.

شاید باور این موضوع سخت باشد، ولی چپ دست‌ها در سیاست هم دست بالا را دارند و مهتمان گاندی سیاستمداری که با اصول اخلاقی که می‌خواست بدون به‌کارگیری خشونت و با اتکا بر درستکاری و حقیقت با حکومت استعمارگر بریتانیا مبارزه کند نیز یک چپ دست بود.

آلبرت انیشتین، آنجلینا جولی، نیوتن، پیکاسو، شکسپیر و بیل گیتس از جمله دیگر دست چپ‌های مشهور دنیا در طول تاریخ و عصر حاضر هستند.

چپ دست‌های معروف در ایران

بهنوش بختیاری، لاله اسکندری، هانیه توسلی، حامد کمیلی مهران غفوریان از هنرمندان و فرهاد قائمی، نوشاد عالمیان، گلنوش سبقت اللهی، ندا شهسواری، کریم باقری، علیرضا نیکبخت واحدی مهرداد معدنچی و محسن خلیلی از جمله چپ دست‌های معروف در ایران هستند.

حقایقی جالب درباره چپ دست‌ها

۱. مطالعات پیشین دریافته‌اند که ۲۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری‌ها از جمله افسردگی، اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی و شیدایی، چپ دست بوده‌اند. اما امروزه مطالعات جدیدتر می‌گویند که شیوع این بیماری در چپ دست‌ها بیشتر از ۲۰ درصد خواهد بود.

۲. در حقیقت چپ دست‌ها در ورزش‌هایی که نیاز به تمرکز بیشتر دارد موفق ترند، مانند تنیس، بوکس، بیس بال و بولینگ.

۳. بررسی‌ها نشان داده‌اند که شانس موفقیت چپ دست‌ها در مسابقات ورزشی زمانی که رقیب آنها یک راست دست است بیشتر خواهد بود و این همان قوت قلبی است که قهرمانان چپ دست در مسابقات نهایی به آن نیاز دارند و با شنیدن آن دلگرم می‌شوند.

۴. سه رئیس جمهور از بین هفت رئیس جمهور اخیر آمریکا چپ دست هستند: اوباما، بیل کلینتون، جرج بوش، و جرالد فورد افراد چپ دستی هستند که تا به حال رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا شدند.

۵. اگر پدر و مادر چپ دست باشند، ۵۰ درصد بچه‌های آنها چپ دست خواهند بود. در صورتی که هر دو راست دست باشند احتمال چپ دستی فرزندان آنها به ۲ درصد می‌رسد.

۶. بسیاری از منابع ادعا می‌کنند که ممکن است، چپ دستان ۹ سال زودتر از راست دستان بمیرند.

برخی چالش‌های چپ دستی

محمد حسن خدادوستان که یک چپ دست است، در خصوص چالش‌های این قشر می‌گوید که همیشه در مدرسه و حتی در کنکور صندلی برای چپ دست‌ها وجود ندارد و نهایتاً پنج یا شش صندلی برای ما وجود دارد و دیگر عادت کرده‌ایم که که با دست چپ روی یک صندلی که برای افراد راست دست است.

او ادامه می‌دهد که بستن ساعت روی دست چپ، ساز موسیقی، بافت، خوردن غذا به دلیل نوع مختلف دست گرفتن قاشق و چنگال و باز کردن در اگرچه معضلات پیش پا افتاده‌ای به نظر برسد ولی جز چالش‌های من بوده است ولی در کل برای من و چپ دست‌ها چالش برانگیز نیست و من را اذیت نمی‌کند.

خدادوستان همچنین در خصوص چالش‌های چپ دستی در گذشته به نقل از پدرش روایت می‌کند که در گذشته چپ دستی را یک مشکل می‌دانستند و چپ دست‌ها مجبور بودند به هر نحوی با دست راست بنویسند و خود را راست دست نشان دهند!

چپ دست‌ها انجمن دارند!

فرزانه سادات معصومیان، دبیر انجمن چپ دستان ایرانی در گفت‌وگویی هدف از ایجاد این انجمن را که در سال ۹۳ شروع به کار کرد شناسایی و پرورش استعدادهای افراد چپ دست در جامعه دانست.

همچنین این انجمن در ۲۲ مرداد سال ۹۶ اقدام به برگزاری نخستین نشست چپ دستان ایرانی در سالن پردیس ملت کرد، نشستی که اولین نشست چپ دستان در سطح بین المللی لقب گرفت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • اسماعیل حاجی زاده 1 0

    سلام منم دو دست نویس هستم و باهردودست همزمان می نویسم و با هردوست راست نویس و قرینه نویس هستم اذربایجان غربی نقده