| کد خبر: 211933 |

آیا زنگ خطر جمعیت در کشور به صدا در می‌آید؟

یک کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه کشور ایران از نظر جمعیتی در آستانه پیری قرار دارد، گفت: کاهش میزان موالید و افت جمعیت جوان موجب شده که زنگ خطر جمعیتی در کشور به‌صدا درآید و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تا ۲۰ سال آینده دچار بحران پیری خواهیم شد.

تین نیوز

یک کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه کشور ایران از نظر جمعیتی در آستانه پیری قرار دارد، گفت: کاهش میزان موالید و افت جمعیت جوان موجب شده که زنگ خطر جمعیتی در کشور به‌صدا درآید و اگر این وضعیت ادامه پیدا کند تا ۲۰ سال آینده دچار بحران پیری خواهیم شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، سیدمحمد حسینی ما به‌مناسبت روز ملی جمعیت اظهار کرد: از سال ۹۱ مقام معظم رهبری نکات مهمی را پیرامون تغییر در نگرش و سبک زندگی مردم ایران در سفر به استان خراسان شمالی بیان داشتند که از جمله این موارد می‌توان به بحث‌های جمعیت و فرزندآوری اشاره کرد که حتی خود ایشان با صراحت اعلام کردند که سیاست‌های ما در زمینه کنترل جمعیت اشتباه بوده که موجب شد با کاهش شدید جمعیت رو به رو شویم و این روند باید تغییر پیدا کند.

وی تصریح کرد: از نظر جمعیت‌شناسی میزان آمار موالید یک کشور برای حفظ ثبات آن کشور باید سالانه بالای ۱.۳۵ باشد.

این کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: باید جمعیت کشور برای هر سال به نسبت سال قبل خود بیشتر باشد که اگر این امر صورت نگیرد پس از ۱۰ سال جمعیت به سمت پیری می‌رود.

حسینی تاکید کرد: مسئولان، مردم به ویژه خانواده‌هایی که جوان دارند باید تلاش کنند تا مسیر ازدواج را تسهیل کنند چراکه متاسفانه آمار ازدواج در کشور کاهش و سن ازدواج دختران و پسران افزایش پیدا کرده که همین امر در کاهش جمعیت موثر است.

وی با بیان اینکه سن ازدواج معیار در دختران بین ۱۸ تا ۲۰ و در پسران بین ۲۲ تا ۲۴ سالگی است، یادآور شد: ازدواج آسان باید توسط خانواده‌ها، مسئولان و اصحاب رسانه فرهنگ‌سازی شده و توسط خیرین و نهادهای فرهنگی و اجتماعی تسهیل شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به اینکه جوانانی که تشکیل خانواده دادند باید صاحب فرزند شده و به تک فرزندی قناعت نکنند، گفت: برخی از این جوانان فرزندآوری را به تاخیر می‌اندازند که این امر آسیب‌های زیادی را به‌ همراه دارد.

حسینی ادامه داد: زن و شوهر باید در سن مناسب اقدام به فرزندآوری کرده و جمعیت خانواده خود را افزایش دهند.

وی بیان کرد: خانواده حاصل ازدواج دو نفر که همان زن و شوهر هستند تشکیل می‌شود و اگر این خانواده بخواهد فقط یک فرزند بیاورد در واقع یک نفر را تقدیم جامعه کرده که در همین‌جا جمعیت کشور نصف می‌شود پس بنابراین حداقل اتفاقی که باید انجام شود تولد سه فرزند از هر خانواده است تا جمعیت کشور رو به رشد حرکت کند.

این کارشناس مسائل اجتماعی با اشاره به فواید افزایش جمعیت افزود: افزایش جمعیت می‌تواند خانواده‌ها را از نیروی کار، نیروی جوانی، حس شادابی و حس حمایت بیشتری برخوردار کند که درحال حاضر این وضعیت وجود ندارد و خانواده‌ها به خاطر تک فرزندی دچار آسیب اجتماعی شدند.

حسینی تصریح کرد: اگر نگاهی به خانواده‌های دهه ۶۰ بیاندازیم، زمانی که خانواده‌ها از چهار فرزند به بالا داشتند، آسیب‌های اجتماعی و روانی اعم از منزوی بودن، افسردگی، گوشه‌گیری و پرخاشگری را در این فرزندان شاهد نیستیم اما متاسفانه فرزندان دهه ۸۰ و ۹۰ که بسیاری از آن‌ها تک فرزند بوده دارای مشکلاتی مانند افسردگی، پرخاشگری، گوشه‌گیری و عدم تمایل برای برخورد اجتماعی هستند و بیشتر به استفاده از فضای‌مجازی علاقه‌مند می‌باشند.

وی با بیان اینکه افزایش نسل جوان اهمیت زیادی در آینده یک کشور دارد، ادامه داد: نسل جوان عامل پویایی، نشاط و سرزندگی یک کشور و همچنین در امنیت نظامی، اقتصادی و سلامت موثر است.

این کارشناس مسائل اجتماعی یادآور شد: پس از شیوع بیماری کرونا اگر نیروهای جوان در بیمارستان‌ها و همچنین در گروه‌های جهادی برای ضدعفونی، تولید لوازم بهداشتی و توزیع سبدهای معیشتی نبودند کشور با مشکل مواجه شده بود.

حسینی اظهارکرد: یکی از آسیب‌پذیرترین قشرهایی که همیشه در معرض خطر بیماری و بحران‌ها هستند جامعه سالمند است که اگر وضعیت جمعیتی به‌همین شکل ادامه پیدا کند و کشور ما به یک کشور پیر در ۲۰ سال آینده تبدیل شود و دوباره با یک بیماری مانند بیماری کرونا مواجه شویم آن زمان شاهد یک بحران بسیار شدیدتر رو به رو خواهیم شد که شاید هیچ راه علاجی هم نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات معیشتی یکی از دلایل کاهش جمعیت است، خاطرنشان کرد: بنابر آمار، مسائل معیشتی و اقتصادی یکی از دلایل اصلی کاهش نرخ ازدواج، جمعیت و فرزندآوری بوده و همچنین تاثیر مستقیمی در افزایش طلاق دارد.

این کارشناس مسائل اجتماعی با بیان اینکه مسئولان و خانواده‌ها می‌توانند در کنار زدن مشکلات معیشتی نقش مهمی ایفا کنند، تاکید کرد: در گام نخست مسئولان کلان کشور باید برای برطرف کردن مشکلات معیشتی و اقتصادی دقت، نظارت و بازرسی بیشتری داشته باشند تا دست متخلفان اقتصادی قطع و امنیت معیشتی برای مردم به‌وجود آید.

حسینی ادامه داد: باتوجه به بیانات رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، لازم است کسب و کارهای خانگی رونق پیدا کند تا خانواده‌ها بتوانند با تولیدات خانگی قدرتمندی اقتصادی پیدا کنند.

وی بر لزوم تقویت ایمان و اعتقاد خانواده‌ها تاکید کرد و گفت: بنابر فرموده خداوند متعال، روزی انسان‌ها از جایی که فکر آن را نمی‌کند تامین می‌شود؛ بنابراین اگر خانواده‌ها از نظر اعتقادی خود را قوی کنند و این فرمایش خداوند را همیشه درنظر داشته باشند به ازای هر فرزندی که متولد می‌شود روزی آن فراهم می‌شود.

این کارشناس مسائل اجتماعی خاطرنشان کرد: مردم باید از اشرافی‌گری فاصله بگیرند و با نگاه سبک‌ زندگی تراز ایرانی اسلامی یک زندگی ساده، گرم، پرنشاط و با فرزندان زیاد را برای خانواده خود رقم بزنند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.