| کد خبر: 195974 |

وضعیت اقتصاد تنها فاکتور رای دادن مردم نیست

در ماه‌های باقیمانده تا انتخابات مجلس یازدهم، برخی افراد، نیروها و جریان‌های سیاسی این مدعا را مطرح می‌کنند که این انتخابات در مقایسه با انتخابات مجالس گذشته کم‌فروغ‌تر است و استقبالی همچون گذشته از آن صورت نخواهد گرفت.

تین نیوز

در ماه‌های باقیمانده تا انتخابات مجلس یازدهم، برخی افراد، نیروها و جریان‌های سیاسی این مدعا را مطرح می‌کنند که این انتخابات در مقایسه با انتخابات مجالس گذشته کم‌فروغ‌تر است و استقبالی همچون گذشته از آن صورت نخواهد گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، اما استدلال این افرادی که می‌گویند با انتخابات کم‌فروغ‌تری نسبت به انتخابات دوره‌های گذشته روبه‌رو هستیم، قانع‌کننده نیست و این مدعا دارای استدلال متقنی نیست. تنها مدعای عموم این افراد آن است که مردم به علت مشکلات اقتصادی، عمدتا کم‌تر به صندوق‌های رای اقبال نشان خواهند داد.

به نظر من این استدلال کافی نیست. به این معنا که مجموع شرایطی که مردم را به حضور پای صندوق‌های رای ترغیب می‌کند، تنها یک فاکتور، آن هم وضعیت اقتصادی و نارضایتی مردم از نحوه اداره کشور نیست.

تجربه نشان داده که فاکتورهای دیگری هم در تصمیم‌گیری‌های مردم موثر است و ممکن است که در انتخابات پیش‌رو نیز این فاکتورها بر تصمیم‌گیری مردم تاثیر بگذارد. به نظر می‌رسد در انتخابات مجلس یازدهم شاهد انتخاباتی باشیم با مشارکتی به میزان مشارکت مردم در دوره‌های پیشین. به عنوان نمونه می‌توان به دیگر فاکتوری که بر حضور مردم در انتخابات تاثیرگذار است، اشاره کرد؛ در 40ـ30 سال گذشته تجربه نشان داده که این تاثیرگذاری را همواره داشته و آن هم توجه مردم به شرایط کلی کشور از جهت فشارهای خارجی، حتی فشارهای احتمالی نظامی و... است.

اگر مردم احساس جمعی و عمومی داشته باشند مبنی بر اینکه عدم حضور‌شان باعث می‌شود که کشور با مشکلات بسیاری از باب امنیتی و خارجی روبه‌رو شود، ولو اینکه وضعیت معیشتی خوبی نداشته باشند، پای صندوق‌های رای حضور پیدا می‌کنند. بنابراین لازم است، تاکید شود که اقتصاد و معیشت برای مردم، تنها فاکتور تصمیم‌گیری برای شرکت در پای صندوق‌‌های رای نیست و به نظر می‌رسد که فاکتورهای دیگری نیز در تصمیم‌گیری مردم برای شرکت در انتخابات موثر باشد.

اما در خصوص راهکارهای افزایش مشارکت بیش‌از پیش مردم در پای صندوق‌های رای می‌توان به راهکارهای متعدد و متنوعی اشاره داشت. چنانکه کنار حل مشکلات اقتصادی مواردی را می‌توان نام برد که مردم به واسطه تحقق آن، مشارکت بیشتری پای صندوق‌های رای داشته باشند؛ یک مورد این است که مردم امیدوار شوند که شرایط کشور در آینده بهتر می‌شود.

هر تصمیم و اتفاقی که امید را در مردم تقویت کند، حتی اگر این امید به فوریت محقق نشود، ولی روند رو به سوی بهبود اوضاع حرکت کند، احتمالا تاثیر افزایش‌بخش بر میزان مشارکت مردم در انتخابات خواهد داشت.

در چند ماه گذشته بعضی از فاکتورهای اقتصادی کشور نشان‌دهنده این موضوع است که روند ناهنجاری و تخریبی گذشته کاهش پیدا کرده و امیدواری اندکی در میان شهروندان ایجاد کرده است. بنابراین به نظر می‌رسد مبارزه با ناهنجاری‌ها و مبارزه با فساد می‌تواند امیدی را در بین شهروندان ایجاد کند تا در انتخابات بیشتر شرکت داشته باشند. به نظر من، اگر مسوولان و جریان‌های سیاسی مختلف به امیدواری مردم به آینده کمک ‌کنند و شهروندان را از این یأس بیرون بیاورند، تاثیر خوبی بر انتخابات خواهد داشت.

نکته دیگر نیز عدم درگیری چهره‌ها و گروه‌های سیاسی در آستانه انتخابات است. اگر جریان‌های سیاسی و کاندیداها و نیروهای آنها از تخریب جناح مقابل و به ‌تبع آن، تخریب فضای کشور دست ‌بردارند، این مورد هم در سالم‌سازی فضای انتخاباتی موثر واقع شده و می‌تواند به امیدوار کردن مردم برای حضور پای صندوق‌های رای یاری برساند.

منبع: روزنامه اعتماد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.