| کد خبر: 191361 |

برخورد دوگانه با نجومی ها

به نظر می‌رسد برخوردی متفاوت با این دو پدیده صورت گرفته و می‌گیرد.

تین نیوز

معتقدم بخشی از تمایز قایل شدن به افکار عمومی باز می‌گردد. معتقدم این تمایز به دو دلیل است.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، زمانی که حقوق‌های نجومی در رسانه‌ها مطرح و فیش‌های حقوقی یکی پس از دیگری در فضای مجازی منتشر می‌شد حساسیت افکار عمومی برانگیخته شد. همین موضوع باعث شد تا مقامات و مسوولان ذی‌ربط نیز حساسیت بیشتری داشته و به سرعت به این پرونده رسیدگی کنند.

در واقع مردم بیش از توجه به هر مورد دیگری به مقایسه حقوق‌های دریافتی‌شان یا حداقل دستمزدهایی که پرداخت می‌شود با حقوق‌هایی که فیش‌های آن را مشاهده می‌کردند، پرداختند. احساس این تفاوت زیاد و لمس آن در جریان زندگی روزمره باعث شد که افکار عمومی واکنش‌های گسترده‌تر و بیشتری داشته‌ باشد.

همین حساسیت بالا هم منجر به رسیدگی سریع‌تر به موضوع حقوق‌های نجومی شد و اغلب دستگاه‌های ذی‌ربط از مجلس تا دیوان محاسبات یا قوه قضاییه ماجرا را پیگیری کردند. با این حال به نظر می‌رسد که این حساسیت‌هایی که درمورد حقوق نجومی ایجاد شد در مورد املاک نجومی به وقوع نپیوست. املاک نجومی به اندازه حقوق‌های نجومی رقابت‌پذیر نبود.

در واقع مردم ماجرای املاک نجومی را چاشنی انتقادات خود می‌کردند. در واقع داشتن املاک نجومی از سوی یک مسوول را کمتر با نداشته‌های خود مقایسه می‌کردند بلکه بیشتر به عنوان ادله‌ای برای بی‌عدالتی موجود به کار می‌بردند.شاید برخورد رسانه‌ها با این دو پدیده یکی بود اما مواجهه مردم با آن مشابه نبود.

درست مثل اینکه تعداد افرادی را که در ایران ماشین پورشه می‌خرند و بر سر قیمت آن بحث و گفت‌وگو دارند با کسانی که ماشین‌های تولید داخلی خریداری می‌کنند و بر سر قیمت آن چانه می‌زنند، مقایسه کنیم.گرچه این یک نقص بزرگ است که مسوولان تنها به موضوعاتی ورود می‌کنند که واکنش افکار عمومی نسبت به آن زیاد است اما به هر حال فارغ از غلط بودن، این امر در حال رخ دادن است.

نکته بعدی که باید به آن توجه کرد اراده حاکمیتی و انگیزه عمومی لازم برای حل این دو پرونده است. زمانی که برای حل یک پرونده انگیزه عمومی بیشتری وجود داشته‌ باشد مطمئنا با سرعت بیشتری حل ‌و ‌فصل می‌شود تا همچنان برای استفاده ابزاری برخی جریان‌ها مطرح باشد. اما در این زمینه انگیزه و اراده حاکمیت نیز بی‌تاثیر نیست. چه آنکه وقتی اراده حاکمیت برای تقویت توان نظامی و دفاعی باشد این اتفاق به بهترین شکل ممکن رخ می‌دهد. در مورد این گونه پرونده‌ها هم نیاز است که اراده محکمی در کار باشد.

منبع: روزنامه اعتماد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.