| کد خبر: 191076 |

سایه ابهام بر طرح اعاده اموال نامشروع

جلسه علنی مجلس با حاشیه‌هایی همراه شد.

تین نیوز

«اعاده اموال نامشروع» این نام طرح یک‌ فوریتی است که دوم تیر ماه کلیاتش در خانه ملت با 171 رأی موافق تصویب شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اعتماد، هر چند این طرح چند روزی است که بحث‌های داغ جلسه علنی مجلس را به خود مشغول کرده است اما این موضوعی نیست که فقط همین اخیرا به آن پرداخته شده باشد بلکه سال‌هاست موضوع اموال مقامات و مسوولان محل بحث و گفت‌وگو بوده؛ چه آن زمان که با عنوان قانون «از کجا آورده‌ای؟» راهی مجمع تشخیص مصلحت نظام شد و نهایتا در قوه قضاییه به فرجام نرسید چه وقتی که قرار بود با دو طرح دیگر به نام «الزام قوه قضاییه به اجرای اصل 49 قانون اساسی» و «مبارزه با جرایم اقتصادی و تشکیل سازمان مبارزه با مفاسد اقتصادی» ادغام شود که ناکام ماند.

نهایتا از 3 روز پیش دوباره با عنوانی جداگانه و در طرحی 10 ماده‌ای در دستور کار نمایندگان قرار گرفت که البته اما و اگرهایی هم درباره اجرایی شدنش و ایرادات قانونی نسبت به آن مطرح است که همین موارد حواشی را متوجه این طرح کرده است.

مجادله لاریجانی و حاجی‌دلیگانی

یکی از حواشی‌‌ای که متوجه این طرح شد مربوط به درگیری لفظی دیروز علی لاریجانی و حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر می‌شود.

دیروز زمانی که نوبت به رسیدگی ماده ۷ طرح الحاق موادی به قانون اجرای بند ۴۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رسید، غلامرضا کاتب در تبصره این ماده پیشنهاد داد که درآمدها و اموال نامشروع اعاده شده از طریق اجرای احکام این ماده یا از طریق سازمان اموال تملیکی به فروش برسد یا در اجرای قانون احکام مدنی در چارچوب بودجه سالانه مصرف شود.

لاریجانی که ریاست مجلس را برعهده داشت در مشورتی که با سخنگوی کمیسیون داشت، متن اصلاح شده تبصره را اینگونه قرائت کرد: درآمدها و اموال نامشروع اعاده شده مربوط به دولت ناشی از اجرای احکام مقرر در این بخش بر اساس قانون اجرای احکام مدنی در چارچوب بودجه سالانه مصرف خواهد شد. نمایندگان مجلس هم با این اصلاح موافقت کردند. اما این موضوع با تذکر تند حسینعلی حاجی‌دلیگانی که تریبونش برای بیان تذکر شفاهی باز شده بود، مواجه می‌شود.

او خطاب به لاریجانی می‌گوید: براساس تبصره اصلاح نشده، درآمدهای ناشی از اعاده اموال نامشروع در چارچوب بودجه‌های سنواتی صرف فقرزدایی و ایجاد اشتغال می‌شد اما اصلاحی که در مجلس صورت گرفت، باعث شد تا این موضوع به این بخش‌ها تخصیص نیابد.»

او در ادامه خطاب به لاریجانی می‌گوید:«شما پیشنهاد آقای کاتب را به گونه‌ای دیگر نشان دادید. در پیشنهاد چاپ شده ایشان نیز چنین چیزی وجود نداشت و کار شما خلاف آیین‌نامه است و شما باعث شدید تا این تبصره از اهداف اصلی خود یعنی فقرزدایی و ایجاد اشتغال فاصله بگیرد.»

لاریجانی که بعد از شنیدن این صحبت‌ها عصبانی می‌شود با لحنی تند خطاب به حاجی‌دلیگانی می‌گوید:«می‌گویید رفتار ما، ما چه رفتاری داشتیم؟ آقای کاتب رفع ابهام کرد و من خواندم. این تغییر عوض شود یا نشود چه تاثیری به حال من دارد؟ شما در حال قضاوت کردن هستید درحالی که اینگونه نبوده است. آقای کاتب پیشنهادی مطرح کرد و با شنیدن نظرات سخنگوی کمیسیون و نظرات دولت و نمایندگان مخالف و موافق آن در نهایت در خصوص آن تصمیم‌گیری شد. بنده از تصویب این تبصره انگیزه خاصی نداشتم.» زمانی که لاریجانی درحال پاسخ دادن به تذکر بود، حاجی‌دلیگانی شروع به فریاد زدن و دادن پاسخ به اظهارات لاریجانی کرد.

رییس جلسه در چندین نوبت از او خواست که آرام باشد و پاسخ را بشنود. اصرار حاجی‌دلیگانی بر این رفتار در نهایت به تشنج در مجلس منجر شد. لاریجانی وقتی با چنین فضایی مواجه شد بار دیگر خطاب به حاجی‌دلیگانی گفت: کجا حق فقرا ضایع شده است؟ این حرف‌های شما شعار است. شما حق ندارید بیشتر از دیگر نمایندگان حرف بزنید. شما مدعی هستید که این همه نماینده نمی‌فهمند و تنها شما می‌فهمید. در متن تبصره فقرا وجود دارد و حذف نشده است.

قانون یا خودنمایی؟

از همان زمان که این طرح پا به میدان مجلس گذاشت، عده‌ای به آن انتقاد داشتند و این طرح را قابل اجرا نمی‌دانستند یکی از این افراد کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا بود که حتی در جریان بررسی این طرح در جلسه علنی پیشنهاد مسکوت گذاشتن آن را نیز مطرح کرد.

او پیشنهاد خود را با بیت شعری آغاز کرد و گفت: دوستان عزیز خواهشم این است که چند نکته به عنوان قانونگذار عرض کنم. کلیات این طرح با 175رأی تصویب شد که از جمله طرح‌هایی بود که بیشترین رأی را داشت. خود من هم به کلیات رأی دادم. اعتقاد داریم فساد باید از بین برود ولی آنچه ما را وادار کرد که نقطه نظرات خود را عرض کنیم چند نکته مهم است. این طرح چند بار به کمیسیون قضایی رفته و برگشته است.

در جزییات و کلیات کسی مشکلی ندارد. اما رییس قوه قضاییه می‌گوید ما داریم آیین‌نامه اموال نامشروع را تنظیم می‌کنیم در اصل 57 قانون اساسی اختیارات قوا مشخص است. رییس قوا اختیاراتش معلوم است. مسائل مهم قضایی از خود رییس قوه استعلام نشده است. مگر می‌شود من که مسائل حوزه قضا را نمی‌فهمم، قانون را بنویسم خب نتیجه‌اش این پیشنهادها می‌شود.

نماینده مردم صومعه‌سرا، پیشنهادش را با فریاد زدن ادامه داد و گفت:«ای مردم، ‌ای خدا، ‌ای پیغمبر ما می‌خواهیم قانون برای کشور بنویسیم یا می‌خواهیم خودمان را نشان دهیم؟ یعنی این همه قانون‌های قضایی کشک است و به‌درد نمی‌خورد؟ من می‌گویم همه این قوانین را داریم ولی کجا اجرا شده است؟ باید طلب کنیم چرا قوانین موجود درست اجرا نمی‌شوند. ما باید به مردم و جامعه اثبات کنیم قوانینی که در دست قوه قضاییه است چرا بعد از 40 سال اجرایی نمی‌شود.» البته این پیشنهاد با مخالفت نمایندگان رو به رو شد و رای نیاورد.

نامه‌ای‌ برای مسکوت ماندن

در راستای پیشنهاد کاظم دلخوش تعدادی از نمایندگان نیز در نامه‌ای خواستار مسکوت گذاشتن این طرح برای 4 ماه شدند. آنها دلیل خود برای این پیشنهاد را بررسی بیشتر و رفع تعارض با قوانین موجود و رفع ابهامات دانستند.

محمدجواد فتحی، نماینده مردم تهران که اتفاقا از امضا‌کنندگان این نامه است در این رابطه به «اعتماد» می‌گوید:«این طرح مشکلات متعددی دارد و چنانچه به قانون تبدیل شود، قانونی خواهد بود که قابلیت اجرایی ندارد یا در اجرا با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد.»

او ادامه می‌دهد:«یکی از این مشکلات این است که اساسا افراد اموال را به نام خود به ثبت نمی‌رسانند که بتوان آمار دقیقی از این موضوع داشت البته این تنها ایراد آن نیست و همان‌ طور که گفتم، مشکلات متعددی در این طرح وجود دارد لذا به نظر می‌رسد، نوشتن این قانون نیاز به دقت و موشکافی بیشتری دارد.»

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.