| کد خبر: 190826 |

روحانی دست از سکوت و خودسانسوری بردارد

مازنی از عدم تبیین سهم جریان‌های مختلف در مشکلات کشورانتقاد کرد.

تین نیوز

احمد مازنی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در اجلاسیه سوم قوه‌مقننه، ریاست کمیسیون فرهنگی را عهده‌دار بود و در جریان اجلاسیه چهارم باتوجه به حضور علی مطهری به عنوان کاندیدای ریاست این کرسی از سوی فراکسیون امید از رقابت با او خودداری کرد تا در نهایت ریاست کمیسیون فرهنگی به یک اصولگرا واگذار شود، در اظهاراتی با اشاره به عدم انجام اقدامات تشکیلاتی و حزبی توسط اعضای فراکسیون مستقلین بعد از ورود به قوه‌مقننه، اظهار کرد: مجلس دهم در سال ۱۳۹۴ با ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل و با اکثریت قاطع حدود ۱۸۰ نماینده که در قالب لیست امید بود، تشکیل شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، مساله‌ای که تعجب‌برانگیز بود این بود که جمعی از افراد راه‌یافته به مجلس با لیست امید، به محض ورود به قوه مقننه فراکسیون دیگری تشکیل دادند، این فراکسیون، گاهی با ولایی‌ها و گاهی با امیدی‌ها ائتلاف کردند.

او که از نبود تحزب در کشور گله‌مند است، افزود: باید به این پرسش پاسخ داده شود که چرا نظام انتخابات ایران نظام حزبی و تناسبی نیست؟ طرح اصلاح قانون انتخابات با وجودی که از این حیث ضعیف و کم‌فروغ بود اما شورای نگهبان به همین طرح نیم‌بند که درصدد پررنگ کردن نقش احزاب و لیست‌های انتخاباتی بود رای منفی داد و مجلس هم گویا آن را به‌طور کامل کنار گذاشت. به نظر می‌رسد شورای نگهبان با حزبی شدن انتخابات مخالفتی ندارد اما نمی‌دانم چرا از تحزب می‌ترسیم؟ وقتی یک حزب ۵۰ کرسی مجلس را در اختیار می‌گیرد یعنی ۵۰ رای دارد و این‌طور نیست که این رای به دلیل بده و بستان‌های سیاسی و غیرسیاسی به کلی بشکند و از بین برود به نحوی که جریان سیاسی مربوط نتواند روی آرای جریانش در مجلس حساب کند.

صراحت لهجه؛ دلیل حذف مطهری

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی با این مضمون که علت اقدامات اعضای فراکسیون ولایی برای حذف علی مطهری از نایب‌رییسی مجلس شورای اسلامی چیست، گفت: آقای مطهری به دلیل صراحت لهجه، مخالفان جدی بسیاری در داخلی و خارج مجلس دارد؛ مخالفانی که عزم‌شان را جزم کردند تا ایشان نتواند کرسی نایب‌رییسی مجلس را در سال پایانی مجلس حفظ کند. افرادی در جریان ولایی مجلس از سال ۱۳۹۷ سلسله اقداماتی را برای حذف پزشکیان و مطهری از نواب رییسی مجلس در پیش گرفتند که البته در مورد پزشکیان به نتیجه نرسید ولی دامن مطهری را گرفت. اگر دقت کنید برنامه‌ریزی این جریان از حیث چهره‌ای که از مطهری نمایش داد و همزمان چهره‌ای که از اداره مجلس توسط ایشان ارایه کرد، رویکرد این جریان در حذف ایشان را به خوبی نشان داد البته برخی دوستان معتقد بودند به ائتلاف نرسیدن عارف و لاریجانی، بهانه را دست نمایندگان ولایی داد که خیلی دقیق نیست.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی در ادامه از کاهش ساعت جلسات کمیسیون‌های تخصصی در قوه‌مقننه انتقاد کرد و افزود: اگر توجیه هیات رییسه مجلس از کاهش جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس به دو ساعت در هفته و افزایش جلسات صحن علنی به ۱۶ ساعت در هفته این باشد که سرعت مجلس به طرح‌ها و لوایح در نوبت رسیدگی، بیشتر و قدری از تراکم دستورات کاری صحن علنی کاسته شود باز راه آن، این تصمیم نبود.

رییس سابق کمیسیون فرهنگی قوه‌مقننه در بخش دیگری از اظهارات خود با رد برخی مسائل مطرح‌شده مبنی بر نسبت دادن تمام مشکلات کشور به دولت‌های تحت مدیریت حسن روحانی، اظهار کرد: «تصور غالب به گونه‌ای است که گویا همه مشکلات اقتصادی و معیشتی کشور ناشی از عملکرد ضعیف دستگاه‌های اجرایی در دولت آقای روحانی است.

بنده معتقدم مشکلات امروز کشور از یک سو ناشی از عملکرد غلط آن ۸ سالی است که قطار عقلانیت از ریل خودش خارج شد و بخش عمده‌ای از وقت دولت روحانی نیز صرف برگرداندن این قطار به مسیرش شد. دولت روحانی آثار، تبعات و خرابی‌های ناشی از بی‌عقلی و بی‌تدبیری آن دولت را از طریق برجام و سایر اقدامات داخلی اصلاح کرد اما در عین حال با دشمن بدعهد و پیمان‌شکنی روبرو بود که تمام تلاشش را برای به زانو درآوردن نظام جمهوری اسلامی به کار بست.»

او همچنین بیان کرد: «سوالم از رییس‌جمهوری این است که چرا سهم عوامل مختلف در شکل‌گیری وضعیت جاری کشور را روشن نمی‌کند؟ این مساله باعث شده همه ناسزاها متوجه دولت شود در حالی که حق این است که بخش عظیمی از دشنام و نفرین مردم سهم سایر عوامل از جمله سهم ترامپ و هم‌پیمانان بدعهدش شود.روحانی باید به مردم بگوید «درست است که شما به بنده و برنامه‌هایم رای دادید اما برای پیاده کردن آنها به این دلایل با محدودیت روبرو بودم» و این محدودیت‌ها را برای مردم باز کند. ایشان باید دست از سکوت یا خودسانسوری بردارد و حقایق را با مردم در میان گذارد.»

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود اصولگرایان و تندروهای این جریان سیاسی را مخاطب قرار داد و تصریح کرد: جناح‌های سیاسی باید یاد بگیرند در تعامل با یکدیگر، بداخلاقی نکنند. عناصر افراطی جریان اصولگرا باید توجه کنند که برای زمین زدن دولت با دشمنان و مخالفان نظام در ضعیف و ناکارآمد نشان دادن او همصدا نشوند. هر چند که جریان اصولگرا هدفش مطرح کردن انتقاد به مقامات رسمی کشور بود اما دشمنان نظام و سیاستمداران سایر کشورها این انتقادات را در حکم تشدید اختلافات داخلی ایران و ناکارآمدی نظام جمهوری اسلامی تلقی کرده و بر طبل براندازی نظام، محکم‌تر از قبل می‌کوبند. نباید در این مسیر قرار بگیریم که لُمپن‌ها پیروز میدان شوند چون عناصری که به هیچ چیز پایبند نیستند، بر موج ایجاد شده، سوار می‌شوند.

منبع: روزنامه اعتماد
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.